Rusza kluczowy przetarg dla budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego

2022.01.04

Spółka Centralny Port Komunikacyjny uruchomiła postępowanie, które na celu ma znalezienie wykonawcy robót przygotowawczych na terenie Portu Solidarność. Pierwsze prace mają rozpocząć się w 2023 roku.

Ruszył przetarg, który jest kluczowy dla budowy lotniska na terenie wynoszącym ok. 41 km kw. na obszarze trzech gmin: Baranowa, Teresina i Wiskitek.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny szuka chętnych do przeprowadzenia robót przygotowawczych na terenie Portu Solidarność. Przetarg ma wyłonić maksymalnie ośmiu wykonawców, którym spółka CPK będzie zlecać poszczególne zadania w ramach uproszczonego trybu postępowań wykonawczych. Szacowana wartość zamówienia to ponad 1,7 mld zł. Termin składania ofert to 24 stycznia tego roku.

Zadaniem wykonawcy będzie m.in. niwelacja gruntu, zagospodarowanie terenu budowy, realizacja obiektów tymczasowych, rozbiórki, przyłącza do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby inwestycji i inne prace niewymagające sporządzenia projektu architektoniczno-budowlanego.

Prace przygotowawcze mają rozpocząć się jak najszybciej, a ich zakończenie zbiec ma się z z rozpoczęciem robót zasadniczych. Jeszcze w tym roku ma zostać również złożony wniosek o decyzję środowiskową, a także dokonany ma zostać wybór projektanta generalnego Portu Solidarności.

W październiku ubiegłego roku ogłoszono postępowanie na projektowanie inwestycji kolejowych o wartości ponad 7 mld zł.

Pierwszy etap Portu Solidarności to dwie drogi startowe o długości 4 000 m każda.

Źródło: Urbanity.pl

Komentarze


  • Warszawiak
    Gość
    2022-01-04 17:43:36
    Dla kogo oni to robią ? Bo raczej nie dla Polaków.

  • kkk123
    Użytkownik
    2022-01-04 18:26:34
    Dla Polaków i nie tylko ;) Ja mocno kibicuję tej inwestycji. Wystarczy popatrzeć na lepiej rozwinięte kraje (niekoniecznie większe od Polski), żeby dostrzec pewien wspólny mianownik, że każdy taki kraj posiada minimum jeden hub lotniczy (np. Holandia, Austria, Belgia), a są to kraje o niższym PKB całkowitym niż PKB Polski - jesteśmy 22. największą gospodarką świata i dalej się rozwijamy. Jesteśmy coraz większym centrum logistycznym i produkcyjnym, a rynek lotniczy cargo na całym świecie, w tym w Polsce rośnie. Polska z roku na rok jest coraz częściej wybieranym celem turystycznym, przybywa w niej z roku na rok międzynarodowych oraz globalnych korporacji, gdzie podróże służbowe są codziennością (covid i świat postcovidowy raczej nie wyeliminuje do zera takich podróży). No i oczywiście jaki występuje trend ilości operacji pasażerskich dla Polski i nie tylko? Rosnący :) (nie liczę tutaj covidu, bo to nie jest stałe zjawisko). Dlatego ta inwestycja jest potrzebna dla kraju, nie tylko dla jego rozwoju, ale też dla rosnących potrzeb naszego społeczeństwa. Wystarczy dobrze przeanalizować wszystkie za i przeciw, nie angażując w to polityki, żeby wywnioskować, że ta budowa jednak bardziej się Polsce ekonomicznie opłaca niż nieopłaca - i Berlina i tamtejszego lotniska w to nie mieszajmy ;)

Odpowiedz

Komentujesz jako gość.