CPK wybiera wykonawcę terminala. W przetargu najwięksi gracze z Polski i Europy


2025.10.07
Autor: Piotr Maślak
Realizacja terminala pasażerskiego Centralnego Portu Komunikacyjnego wkracza w decydującą fazę. Do przetargu na realizację jednej z najważniejszych części lotniska zgłosiło się pięć konsorcjów, w skład których wchodzi łącznie szesnaście firm budowlanych z Polski i zagranicy. To największe postępowanie przetargowe CPK w 2025 roku, o wartości przekraczającej 5 miliardów złotych.

Postępowanie dotyczy wyboru generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego, który stanie się centralnym elementem nowego lotniska. Po weryfikacji formalnej zgłoszeń spółka CPK zaprosi wykonawców do dialogu konkurencyjnego. Kolejnym etapem będzie złożenie ofert, na podstawie których wyłoniony zostanie główny wykonawca projektu.

Wszystkie konsorcja, które złożyły wnioski o dopuszczenie do dialogu, mają w swoim składzie polskie spółki wykonawcze. Łącznie uczestniczy w nich czternaście krajowych podmiotów. Jak zaznacza zarząd CPK, udział rodzimych firm ma istotne znaczenie dla krajowej gospodarki i rynku pracy.
Centralny Port Komunikacyjny, terminal lotniska, wiz. materiały inwestora

O udział w postępowaniu ubiegają się następujące konsorcja: Mirbud S.A. (lider) z partnerami: Adamiétz, Opex, Formopex, Kobylarnia i Budpol, Polimex Mostostal S.A. (lider) wraz z Hochtief Polska S.A. i Hochtief Infrastructure GmbH z Niemiec, Budimex S.A. (lider) wspólnie ze Strabag Sp. z o.o., NDI S.A. (lider) z NDI Sopot S.A. oraz N.V. BESIX S.A. z Belgii oraz PORR S.A. (lider) z Korporacją Budowlaną Doraco Sp. z o.o.

Terminal pasażerski będzie centralnym punktem nowego lotniska, łączącym przestrzeń odpraw, pirsów pasażerskich i infrastruktury towarzyszącej. Na powierzchni około 450 000 metrów kwadratowych zaplanowano m.in. 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z możliwością rozbudowy o kolejne 30. W pierwszym etapie port ma obsługiwać 34 miliony podróżnych rocznie, a docelowo aż 44 miliony.

Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na 2026 rok. W tym samym czasie ruszy budowa fundamentów (tzw. palowanie), a zasadnicze prace konstrukcyjne mają potrwać do końca 2031 roku. Zakończenie inwestycji i otwarcie terminala przewidziano na 2032 rok, równolegle z uruchomieniem pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.