Baranowo
Wiadomości
CPK szuka wykonawcy gigantycznego tunelu i stacji pod przyszłym lotniskiem
Centralny Port Komunikacyjny ogłosił kolejne duże postępowanie - tym razem dotyczące zaprojektowania i budowy tunelu kolejowego wraz ze stacją oraz halą peronową pod przyszłym Lotniskiem CPK. To kluczowy element infrastruktury, który ma połączyć port lotniczy z siecią krajowych i międzynarodowych połączeń kolejowych.
Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać do 12 grudnia 2025 roku, a podpisanie umowy planowane jest w pierwszym kwartale 2027 roku. Zakończenie inwestycji przewidywane jest na 2031 rok.
Tunel i dworzec kolejowy będą zintegrowane z terminalem pasażerskim, tworząc centrum przesiadkowe łączące transport lotniczy i kolejowy. Obiekt, którego kubatura wyniesie około 3,5 mln m³, będzie jednym z największych tego typu w Polsce - kilkukrotnie większym od tuneli drogowych pod Kamienną Górą czy kolejowego w okolicach Limanowej. Jego długość sięgnie 6 km, co oznacza, że przewyższy budowany obecnie przez CPK tunel w Łodzi o około 1,5 km.
Projekt podzielono na dwie części:
- część pierwsza obejmie opracowanie dokumentacji i budowę odcinka wschodniego oraz centralnego wraz ze stacją kolejową,
- część druga dotyczyć będzie zachodniego fragmentu tunelu z rozplotami torów.
W obu częściach przewidziano również opcję wykonania układu torowego oraz montażu i serwisu systemów transportu bliskiego, które będą wspierać logistykę pasażerów i bagażu.
Jak zapowiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury, priorytetem jest wybór wykonawcy z doświadczeniem w realizacji dużych projektów infrastrukturalnych, w tym prac tunelowych. – Po przetargu na terminal uruchamiamy kolejne postępowanie. Szukamy partnera, który zagwarantuje najwyższy standard wykonania – podkreślił.
Według Filipa Czernickiego, prezesa spółki CPK, nowa stacja kolejowa będzie bezpośrednio powiązana z terminalem, tworząc w pełni zintegrowany układ komunikacyjny. Dworzec z sześcioma peronami zostanie połączony z multimodalnym węzłem przesiadkowym, który umożliwi szybkie przejście między pociągiem a samolotem.
Z kolei Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK odpowiedzialny za inwestycje kolejowe, zapowiedział, że tunel będzie korzystał z najnowocześniejszych technologii, co ma zapewnić sprawną obsługę podróżnych oraz wysoki poziom bezpieczeństwa.
Oferty oceniane będą według trzech głównych kryteriów: ceny, metodyki realizacji oraz warunków gwarancji. CPK planuje dopuścić do kolejnego etapu maksymalnie pięć firm w każdej z dwóch części przetargu.
Budowa tunelu i stacji pod Lotniskiem CPK ma zakończyć się w 2032 roku, równocześnie z uruchomieniem odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią. Kolejne fragmenty tzw. kolejowego „Y”, łączące Łódź z Wrocławiem i Poznaniem, mają zostać oddane do końca 2035 roku.
Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać do 12 grudnia 2025 roku, a podpisanie umowy planowane jest w pierwszym kwartale 2027 roku. Zakończenie inwestycji przewidywane jest na 2031 rok.
Tunel i dworzec kolejowy będą zintegrowane z terminalem pasażerskim, tworząc centrum przesiadkowe łączące transport lotniczy i kolejowy. Obiekt, którego kubatura wyniesie około 3,5 mln m³, będzie jednym z największych tego typu w Polsce - kilkukrotnie większym od tuneli drogowych pod Kamienną Górą czy kolejowego w okolicach Limanowej. Jego długość sięgnie 6 km, co oznacza, że przewyższy budowany obecnie przez CPK tunel w Łodzi o około 1,5 km.
Projekt podzielono na dwie części:
- część pierwsza obejmie opracowanie dokumentacji i budowę odcinka wschodniego oraz centralnego wraz ze stacją kolejową,
- część druga dotyczyć będzie zachodniego fragmentu tunelu z rozplotami torów.
W obu częściach przewidziano również opcję wykonania układu torowego oraz montażu i serwisu systemów transportu bliskiego, które będą wspierać logistykę pasażerów i bagażu.
Jak zapowiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury, priorytetem jest wybór wykonawcy z doświadczeniem w realizacji dużych projektów infrastrukturalnych, w tym prac tunelowych. – Po przetargu na terminal uruchamiamy kolejne postępowanie. Szukamy partnera, który zagwarantuje najwyższy standard wykonania – podkreślił.
Według Filipa Czernickiego, prezesa spółki CPK, nowa stacja kolejowa będzie bezpośrednio powiązana z terminalem, tworząc w pełni zintegrowany układ komunikacyjny. Dworzec z sześcioma peronami zostanie połączony z multimodalnym węzłem przesiadkowym, który umożliwi szybkie przejście między pociągiem a samolotem.
Z kolei Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK odpowiedzialny za inwestycje kolejowe, zapowiedział, że tunel będzie korzystał z najnowocześniejszych technologii, co ma zapewnić sprawną obsługę podróżnych oraz wysoki poziom bezpieczeństwa.
Oferty oceniane będą według trzech głównych kryteriów: ceny, metodyki realizacji oraz warunków gwarancji. CPK planuje dopuścić do kolejnego etapu maksymalnie pięć firm w każdej z dwóch części przetargu.
Budowa tunelu i stacji pod Lotniskiem CPK ma zakończyć się w 2032 roku, równocześnie z uruchomieniem odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią. Kolejne fragmenty tzw. kolejowego „Y”, łączące Łódź z Wrocławiem i Poznaniem, mają zostać oddane do końca 2035 roku.
Inne wiadomości o Centralny Port Komunikacyjny
- CPK wybiera wykonawcę terminala. W przetargu najwięksi gracze z Polski i Europy 2025-10-07 06:57:57
- Nowa bocznica kolejowa przy CPK. 15 firm chce realizować inwestycję za prawie 300 mln zł 2025-09-12 13:44:02
- CPK i PHH zbudują Airport City - baza hotelowa przy nowym lotnisku 2025-08-29 07:08:12
- Kolej Dużych Prędkości: Złożono wnioski o decyzję lokalizacyjną dla odcinka Warszawa-CPK 2025-08-07 11:20:56
-
Komentarze
Brak wpisów.