CPK szuka wykonawcy gigantycznego tunelu i stacji pod przyszłym lotniskiem


2025.10.28
Autor: Piotr Maślak
Centralny Port Komunikacyjny ogłosił kolejne duże postępowanie - tym razem dotyczące zaprojektowania i budowy tunelu kolejowego wraz ze stacją oraz halą peronową pod przyszłym Lotniskiem CPK. To kluczowy element infrastruktury, który ma połączyć port lotniczy z siecią krajowych i międzynarodowych połączeń kolejowych.

Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać do 12 grudnia 2025 roku, a podpisanie umowy planowane jest w pierwszym kwartale 2027 roku. Zakończenie inwestycji przewidywane jest na 2031 rok.

Tunel i dworzec kolejowy będą zintegrowane z terminalem pasażerskim, tworząc centrum przesiadkowe łączące transport lotniczy i kolejowy. Obiekt, którego kubatura wyniesie około 3,5 mln m³, będzie jednym z największych tego typu w Polsce - kilkukrotnie większym od tuneli drogowych pod Kamienną Górą czy kolejowego w okolicach Limanowej. Jego długość sięgnie 6 km, co oznacza, że przewyższy budowany obecnie przez CPK tunel w Łodzi o około 1,5 km.

Projekt podzielono na dwie części:

- część pierwsza obejmie opracowanie dokumentacji i budowę odcinka wschodniego oraz centralnego wraz ze stacją kolejową,
- część druga dotyczyć będzie zachodniego fragmentu tunelu z rozplotami torów.

W obu częściach przewidziano również opcję wykonania układu torowego oraz montażu i serwisu systemów transportu bliskiego, które będą wspierać logistykę pasażerów i bagażu.

Jak zapowiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury, priorytetem jest wybór wykonawcy z doświadczeniem w realizacji dużych projektów infrastrukturalnych, w tym prac tunelowych. – Po przetargu na terminal uruchamiamy kolejne postępowanie. Szukamy partnera, który zagwarantuje najwyższy standard wykonania – podkreślił.

Według Filipa Czernickiego, prezesa spółki CPK, nowa stacja kolejowa będzie bezpośrednio powiązana z terminalem, tworząc w pełni zintegrowany układ komunikacyjny. Dworzec z sześcioma peronami zostanie połączony z multimodalnym węzłem przesiadkowym, który umożliwi szybkie przejście między pociągiem a samolotem.

Z kolei Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK odpowiedzialny za inwestycje kolejowe, zapowiedział, że tunel będzie korzystał z najnowocześniejszych technologii, co ma zapewnić sprawną obsługę podróżnych oraz wysoki poziom bezpieczeństwa.

Oferty oceniane będą według trzech głównych kryteriów: ceny, metodyki realizacji oraz warunków gwarancji. CPK planuje dopuścić do kolejnego etapu maksymalnie pięć firm w każdej z dwóch części przetargu.

Budowa tunelu i stacji pod Lotniskiem CPK ma zakończyć się w 2032 roku, równocześnie z uruchomieniem odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią. Kolejne fragmenty tzw. kolejowego „Y”, łączące Łódź z Wrocławiem i Poznaniem, mają zostać oddane do końca 2035 roku.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.