Centralny Port Komunikacyjny: Przetarg na budowę terminala pasażerskiego z decyzją KIO


2025.07.21
Autor: Piotr Maślak
Centralny Port Komunikacyjny uzyskał istotne potwierdzenie prawidłowości procedury przetargowej na budowę terminala pasażerskiego. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła wszystkie pozostałe odwołania złożone w ramach toczącego się postępowania, uznając, że przyjęte warunki udziału i kryteria selekcji są zgodne z przepisami oraz nie ograniczają konkurencji.


Wcześniej do KIO wpłynęło osiem odwołań, jednak połowę z nich wykonawcy wycofali po istotnych zmianach w dokumentacji przetargowej. Spółka CPK zareagowała na postulaty branży, łagodząc wymogi dotyczące wartości referencyjnych inwestycji, doświadczenia zespołu oraz progów przychodowych. Modyfikacje te spotkały się z pozytywną oceną uczestników rynku, co przełożyło się na rezygnację z większości zarzutów.

W wydanym 21 lipca 2025 r. orzeczeniu, Izba jednoznacznie uznała stanowisko Zamawiającego za zasadne. W szczególności zaaprobowano wymóg przychodów na poziomie 4 miliardów złotych – jako proporcjonalny do skali projektu – oraz możliwość łączenia potencjału konsorcjantów. Pozytywnie oceniono również ograniczenie liczby wykonawców dopuszczonych do dalszego etapu dialogu do pięciu, uznając je za wystarczające dla zachowania konkurencyjności i sprawnego prowadzenia procedury.

KIO zaakceptowała także przyjęte kryteria oceny doświadczenia, obejmujące realizację dużych obiektów kubaturowych na terenie UE i EFTA, terminali pasażerskich w Polsce i za granicą, wskazując na ich otwarty i niedyskryminujący charakter.

Spółka CPK wielokrotnie podkreślała, że jej celem jest jak najszersze zaangażowanie rodzimych wykonawców. Zliberalizowane warunki udziału umożliwiają start w przetargu takim firmom jak MIRBUD, ERBUD, UNIBEP, Polimex, Adamietz, NDI, PUT Intercor czy Doraco – niezależnie od struktury właścicielskiej, pod warunkiem prowadzenia działalności na polskim rynku.

Realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmuje nie tylko budowę nowego lotniska, ale również rozwój szybkich połączeń kolejowych i infrastruktury drogowej. W każdej z tych dziedzin przewidziano istotny udział krajowych firm.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.