Nowa bocznica kolejowa przy CPK. 15 firm chce realizować inwestycję za prawie 300 mln zł


2025.09.12
Autor: Piotr Maślak
Centralny Port Komunikacyjny wszedł w kolejną fazę przygotowań do budowy kluczowej infrastruktury. Spółka otworzyła oferty w przetargu na projekt i realizację bocznicy kolejowej, która ma powstać na północny zachód od przyszłego lotniska. Wartość inwestycji szacowana jest na blisko 300 mln zł brutto, a gotowa linia ma zostać oddana do użytku najpóźniej w 2029 roku.

Nowa bocznica kolejowa będzie liczyła około 5 km i zostanie zrealizowana w ramach projektu obejmującego budowę CPK wraz z niezbędnymi urządzeniami towarzyszącymi. Początkowo linia ma służyć jako zaplecze logistyczne dla transportu materiałów budowlanych potrzebnych przy wznoszeniu terminala lotniczego, węzła kolejowego oraz linii dużych prędkości łączącej Warszawę z Łodzią.

Po zakończeniu głównych prac inwestycja zyska nowe funkcje, stanie się bocznicą paliwową obsługującą port lotniczy.

Wybrany podmiot będzie odpowiedzialny nie tylko za roboty budowlane, ale również za przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej, uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych i pozwoleń, a następnie oddanie infrastruktury do użytkowania.

Zgodnie z harmonogramem, wykonawca będzie miał trzy lata od podpisania umowy na sfinalizowanie wszystkich prac. W kolejnym etapie planowane jest wspólne z PKP PLK postępowanie przetargowe dotyczące włączenia bocznicy do istniejącej linii kolejowej nr 3.

Do rywalizacji o kontrakt zgłosiło się 15 podmiotów zarówno firmy krajowe, jak i międzynarodowe konsorcja. Wśród nich znalazły się m.in. Budimex, Strabag, Porr, Torpol, Intercor, Trakcja, Intop, a także zespoły tworzone przez spółki hiszpańskie (Aldesa, Rover Infraestructuras, Coalvi) czy krajowe podmioty działające wspólnie, takie jak ZUE, Unibep czy Mostostal Warszawa.

Analiza ofert już się rozpoczęła. Kryterium ceny będzie jednym z kluczowych elementów oceny, jednak równie ważne pozostają doświadczenie i zdolności techniczne uczestników przetargu. Ostateczny wybór wykonawcy przesądzi o tym, kto w praktyce rozpocznie prace nad jednym z ważniejszych odcinków infrastruktury towarzyszącej Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.