Baranów
Wiadomości
Prezes CPK: "Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego może ruszyć w 2026 roku"
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) przyspiesza prace nad projektem nowego lotniska, szybkiej kolei i dróg dojazdowych. Spółka skupia się na pozyskiwaniu terenów oraz planowaniu infrastruktury, a budowa może ruszyć już w 2026 roku.
Intensywne prace trwają nad projektami nowego lotniska oraz jego zaplecza operacyjnego. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) koncentruje się także na pozyskiwaniu terenów pod budowę, realizując program dobrowolnego nabywania nieruchomości. Spółka przewiduje, że decyzja o lokalizacji lotniska zapadnie jeszcze w tym roku, co pozwoliłoby rozpocząć prace budowlane w 2026 roku.
Jak zaznacza prezes CPK, dr Filip Czernicki, skumulowanie licznych inwestycji, takich jak budowa lotniska, szybkiej kolei oraz nowych dróg, stanowi poważne wyzwanie, zwłaszcza pod kątem kadrowym. Ważnym czynnikiem sukcesu nowego portu lotniczego będzie również kondycja Polskich Linii Lotniczych LOT, głównego przewoźnika.
Program dobrowolnego nabywania nieruchomości realizowany przez CPK zakłada dobrowolność transakcji dla obu stron. Wyceny nieruchomości dokonywane są przez niezależnych rzeczoznawców. CPK skupuje ziemie w regionie na zachód od Warszawy, w obszarze obejmującym m.in. tereny między Żyrardowem, Grodziskiem Mazowieckim i Sochaczewem. Granice wyznaczają autostrada A2 od południa, droga krajowa nr 50 od zachodu, rzeka Pisia oraz wieś Szymanów na północy, a od wschodu rzeka Pisia Tuczna i Baranów.
W 2022 roku spółka podpisała umowę z konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited, które odpowiada za projekt terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzła komunikacyjnego. Natomiast firma Dar Al-Handasah zajmie się m.in. projektowaniem infrastruktury technicznej, w tym dróg startowych, płyt postojowych i sieci technicznych lotniska. Równolegle trwają prace nad projektowaniem budynków pomocniczych, takich jak wieża kontroli ruchu lotniczego, oraz nad systemem obsługi bagażu (BHS), w którym prowadzone są rozmowy konkurencyjne.
Jednocześnie ruszyły konsultacje społeczne dotyczące projektu Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ), który ma na celu ustalenie oferty przewozowej w latach 2031-2040. Konsultowane są m.in. częstotliwość kursowania pociągów, trasy oraz stacje przystankowe. Konsultacje zakończą się 13 października, a celem jest stworzenie optymalnego rozkładu jazdy dla połączeń krajowych i międzynarodowych. Projekt HRJ uwzględnia zarówno przewozy publiczne, jak i komercyjne. Do połowy września złożono już ponad 150 wniosków.
W ramach Kolei Dużych Prędkości połączenia zyskają m.in. Sieradz i Kalisz, które znajdą się na trasie „Y” łączącej Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem. Pociągi będą poruszać się z prędkością 300-320 km/h. Rozkład jazdy zakłada, że część pociągów będzie bezpośrednio obsługiwać większe miasta, a inne zatrzymywać się w mniejszych, ale strategicznie ważnych miejscowościach. Takie rozwiązania są powszechnie stosowane w europejskich systemach kolejowych, np. we Francji czy Hiszpanii.
CPK zawarło również kontrakt na projektowanie pierwszego etapu węzła kolejowego, w tym odcinka szybkiej kolei z Warszawy do Łodzi, który ma przebiegać pod lotniskiem. Po zakończeniu budowy w 2032 roku, czas podróży między tymi miastami ma wynosić jedynie 40 minut, a do Wrocławia z Warszawy dojedziemy w 1 godz. 40 minut. Projekt „Y” skróci również czas przejazdu między innymi miastami, jak Wrocław-Lublin czy Warszawa-Szczecin. Po zakończeniu inwestycji, polska sieć kolejowa ma obsługiwać rocznie około 500 milionów pasażerów, a całość projektu ma kosztować ok. 80 mld zł.
Jednym z głównych wyzwań dla projektu CPK jest jednoczesne przeprowadzenie wielu dużych inwestycji infrastrukturalnych, w tym m.in. rozbudowa autostrady A2 między Warszawą a Łodzią, gdzie planowane jest dodanie nowych pasów ruchu. Przetarg na tę rozbudowę ma zostać ogłoszony w 2025 roku.
Na przyszłość lotniska wpłynie również rozwój LOT-u, który w ramach swojej strategii na lata 2024-2028 planuje rozbudowę floty do 110 samolotów oraz zwiększenie liczby pasażerów do 16,9 mln rocznie. Do 2028 roku firma ma generować przychody na poziomie 17 mld zł, a w perspektywie czasu flota ma się powiększyć do 135 samolotów, co stanowi podwojenie obecnej liczby.
Intensywne prace trwają nad projektami nowego lotniska oraz jego zaplecza operacyjnego. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) koncentruje się także na pozyskiwaniu terenów pod budowę, realizując program dobrowolnego nabywania nieruchomości. Spółka przewiduje, że decyzja o lokalizacji lotniska zapadnie jeszcze w tym roku, co pozwoliłoby rozpocząć prace budowlane w 2026 roku.
Jak zaznacza prezes CPK, dr Filip Czernicki, skumulowanie licznych inwestycji, takich jak budowa lotniska, szybkiej kolei oraz nowych dróg, stanowi poważne wyzwanie, zwłaszcza pod kątem kadrowym. Ważnym czynnikiem sukcesu nowego portu lotniczego będzie również kondycja Polskich Linii Lotniczych LOT, głównego przewoźnika.
W tej chwili skupiamy się na pozyskaniu nieruchomości, niezbędnych gruntów. Priorytetem jest, aby jak najwięcej osób, które zechcą zbyć nieruchomość dobrowolnie, mogły skorzystać z programu dobrowolnych nabyć. Na tym skupia się cała spółka, aby na potrzeby lotniska nabyć jak najwięcej nieruchomości. To jest zadanie na najbliższe pół roku. Prawdopodobnie pod koniec tego roku powinniśmy pozyskać decyzję lokalizacyjną, co będzie już wprowadzało nas w kolejny etap tej inwestycjipowiedział: w rozmowie z agencją Newseria Biznes dr Filip Czernicki
Program dobrowolnego nabywania nieruchomości realizowany przez CPK zakłada dobrowolność transakcji dla obu stron. Wyceny nieruchomości dokonywane są przez niezależnych rzeczoznawców. CPK skupuje ziemie w regionie na zachód od Warszawy, w obszarze obejmującym m.in. tereny między Żyrardowem, Grodziskiem Mazowieckim i Sochaczewem. Granice wyznaczają autostrada A2 od południa, droga krajowa nr 50 od zachodu, rzeka Pisia oraz wieś Szymanów na północy, a od wschodu rzeka Pisia Tuczna i Baranów.
Równolegle trwają bardzo intensywne prace projektowe, zarówno po stronie firmy architektonicznej, czyli biura Foster + Partners oraz Buro Happold, które projektują terminal, jak również po stronie master civil architect, czyli firmy Dar, która projektuje całą część airside’ową: płyty postojowe, drogi kołowania, mediapowiedział: prezes CPK podczas Kongresu Rynku Lotniczego
W 2022 roku spółka podpisała umowę z konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited, które odpowiada za projekt terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzła komunikacyjnego. Natomiast firma Dar Al-Handasah zajmie się m.in. projektowaniem infrastruktury technicznej, w tym dróg startowych, płyt postojowych i sieci technicznych lotniska. Równolegle trwają prace nad projektowaniem budynków pomocniczych, takich jak wieża kontroli ruchu lotniczego, oraz nad systemem obsługi bagażu (BHS), w którym prowadzone są rozmowy konkurencyjne.
Jednocześnie ruszyły konsultacje społeczne dotyczące projektu Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ), który ma na celu ustalenie oferty przewozowej w latach 2031-2040. Konsultowane są m.in. częstotliwość kursowania pociągów, trasy oraz stacje przystankowe. Konsultacje zakończą się 13 października, a celem jest stworzenie optymalnego rozkładu jazdy dla połączeń krajowych i międzynarodowych. Projekt HRJ uwzględnia zarówno przewozy publiczne, jak i komercyjne. Do połowy września złożono już ponad 150 wniosków.
Te działania powinny się zakończyć w przyszłym roku, zatem wówczas będziemy składać wniosek o pozwolenie na budowę i jeżeli wszystko pójdzie sprawnie, to w 2026 roku byłoby jej rozpoczęcie. W 2031 roku powinniśmy przystępować do certyfikacji lotniska, żeby w drugiej połowie, raczej pod koniec 2032 roku oddać lotnisko do użytkupowiedział: dr Filip Czernicki
W ramach Kolei Dużych Prędkości połączenia zyskają m.in. Sieradz i Kalisz, które znajdą się na trasie „Y” łączącej Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem. Pociągi będą poruszać się z prędkością 300-320 km/h. Rozkład jazdy zakłada, że część pociągów będzie bezpośrednio obsługiwać większe miasta, a inne zatrzymywać się w mniejszych, ale strategicznie ważnych miejscowościach. Takie rozwiązania są powszechnie stosowane w europejskich systemach kolejowych, np. we Francji czy Hiszpanii.
Chcielibyśmy, aby dla projektu CPK w komponencie kolejowym opracować jak najlepszy i profesjonalnie zorganizowany rozkład jazdy dla całej Polski. To się odbywa we współpracy z PKP Intercity, ale także z regionalnymi przewoźnikami. Zależy nam na tym, aby rzeczywiście ten projekt był nowoczesny, opracowany w najwyższych standardach światowych, a to pozwoli udostępnić pasażerom superprodukt. Będziemy mogli z przewidywalną, powtarzalną, logiczną konsekwencją planować rozkłady jazdy pociągów w całej Polscepowiedział: prezes CPK
CPK zawarło również kontrakt na projektowanie pierwszego etapu węzła kolejowego, w tym odcinka szybkiej kolei z Warszawy do Łodzi, który ma przebiegać pod lotniskiem. Po zakończeniu budowy w 2032 roku, czas podróży między tymi miastami ma wynosić jedynie 40 minut, a do Wrocławia z Warszawy dojedziemy w 1 godz. 40 minut. Projekt „Y” skróci również czas przejazdu między innymi miastami, jak Wrocław-Lublin czy Warszawa-Szczecin. Po zakończeniu inwestycji, polska sieć kolejowa ma obsługiwać rocznie około 500 milionów pasażerów, a całość projektu ma kosztować ok. 80 mld zł.
CPK jest największą tego typu inwestycją infrastrukturalną w Europie. Jest przedsięwzięciem nie tylko w zakresie zaangażowania środków, ale także w zakresie nowatorskich i najnowocześniejszych technologii. Przy tej skali inwestycji znajdą zatrudnienie nie tylko firmy polskie, ale także firmy z całego świata, choć pod względem lotniska jest to przede wszystkim hub dla Centralnej i Środkowej Europy, niemający konkurencji. Z kolei w zakresie „Y” CPK spina korytarze transportowe Europy Środkowo-Wschodniej też z krajami republik bałtyckich, w związku z tym będzie kluczem do integracjipowiedział: dr Filip Czernicki
Jednym z głównych wyzwań dla projektu CPK jest jednoczesne przeprowadzenie wielu dużych inwestycji infrastrukturalnych, w tym m.in. rozbudowa autostrady A2 między Warszawą a Łodzią, gdzie planowane jest dodanie nowych pasów ruchu. Przetarg na tę rozbudowę ma zostać ogłoszony w 2025 roku.
Skala inwestycji, która się kumuluje w jednym czasie, będzie angażowała wszystkie firmy i wszystkie zasoby w tym kraju, pod względem materiałów, zasobów ludzkich, nawet dróg dowozowych tych materiałów i bocznic kolejowych. Z tym się wiąże także komponent kadrowy. Aby móc uruchomić operacyjnie lotnisko w 2032 roku, musimy do tego czasu wykształcić kilkanaście tysięcy nowych kadr. Obecne kadry Lotniska Chopina będą oczywiście stanowiły zasób podstawowy przyszłego lotniska, ale trzeba pamiętać, że ci ludzie odchodzą na emeryturę, nie wszyscy będą chcieli się przenieść w nową lokalizację. A tutaj będzie to zupełnie też nowa infrastruktura, potrzebujemy zupełnie nowych kadr, więc wykształcenie tych fachowców zajmie sporo czasupowiedział: prezes CPK
Na przyszłość lotniska wpłynie również rozwój LOT-u, który w ramach swojej strategii na lata 2024-2028 planuje rozbudowę floty do 110 samolotów oraz zwiększenie liczby pasażerów do 16,9 mln rocznie. Do 2028 roku firma ma generować przychody na poziomie 17 mld zł, a w perspektywie czasu flota ma się powiększyć do 135 samolotów, co stanowi podwojenie obecnej liczby.
Inne wiadomości o Centralny Port Komunikacyjny
- Zrobią ekspertyzę 70 budynków w centrum Łodzi pod budowę tunelu dalekobieżnego Kolei Dużych Prędkości 2025-01-15 10:43:36
- Powstanie ogromny hub logistyczny Cargo City w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego 2025-01-14 11:27:15
- Wojewoda mazowiecki z decyzją lokalizacyjną dla Centralnego Portu Komunikacyjnego 2025-01-09 14:35:23
- Tyle będzie kosztowała budowa CPK. Jest też nowy harmonogram inwestycji 2024-12-31 12:59:27
-
Komentarze
Brak wpisów.