Baranów
Wiadomości
Centralny Port Komunikacyjny. Co dalej? Najpierw audyt
W ekspresowym tempie powstać ma audyt dotyczący działalności spółki Centralny Port Komunikacyjny, kiedy była ona kierowana przez polityków PiS. Następnie podjęta zostanie decyzja, co do dalszych losów tej gigantycznej inwestycji pomiędzy Warszawą a Łodzią.
Zanim poznamy decyzję nowych władz państwowej spółki Centralny Port Komunikacyjny, dotyczący dalszych losów budowy ogromnego projektu infrastrukturalnego w Polsce, który zakłada stworzenie nowoczesnego, centralnego węzła transportowego, integrującego różne środki transportu, takie jak lotnictwo, kolej, drogi i transport wodny. W założeniach pomysłodawców CPK, inwestycja miała być największym portem lotniczym w Polsce i jednym z najważniejszych w Europie.
Projekt CPK obejmuje budowę nowego portu lotniczego, kompleksu logistycznego, stacji kolejowej, oraz rozbudowę sieci dróg i autostrad w okolicy.
Po wyborach parlamentarnych 15 października i zmianie władzy, wielu komentatorów zastanawiało się nad dalszym losem inwestycji, która ma stanąć pomiędzy Warszawą a Łodzią, w gminie Baranów. Nowe władze państwowej spółki Centralny Port Komunikacyjny podjęły decyzję, że w pierwszej kolejności powołają zewnętrznego audytora, którego zadaniem będzie prześwietlenie działalności spółki, kiedy kierowana była przez polityków PiS.
Obecnie pełnomocnikiem rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego jest podwarszawski poseł KO, Maciej Lasek. Spółką CPK tymczasowo kieruje Filip Czernicki.
Zadaniem audytora będzie m.in. przeanalizowanie działań CPK w następujących obszarach: kadrowym (w tym w szczególności zbadanie efektywności struktury spółki oraz warunków zatrudniania pracowników, doradców i współpracowników); finansowym (w tym m.in. dokonane wydatki, także na nabycie nieruchomości, oraz ocena realności finansowania przedsięwzięć oraz kosztów funkcjonowania spółki); realizacji programu społeczno-gospodarczego oraz działań marketingowych i PR Spółki (w tym m.in. badanie kosztów i efektywności kampanii marketingowych oraz badanie relacji z mediami); projektowym lotniskowym (w tym m.in. weryfikacja założeń planistycznych w stosunku do przyjętych prognoz, stanu zaawansowania projektów oraz ustalenie realnego czasu realizacji inwestycji); projektowym kolejowym (w tym m.in. weryfikacja harmonogramów i analiza stanu zaawansowania projektów i decyzji formalno-administracyjnych) oraz projektowym w zakresie innych projektów niż lotniskowe i kolejowe, w tym zagospodarowania przestrzennego obszaru wokół lotniska, pod względem podstaw ich realizacji, zakresów, harmonogramów oraz modelu finansowania.
Raport z audytu ma być gotowy już w drugiej dekadzie marca 2024 roku.
Zanim poznamy decyzję nowych władz państwowej spółki Centralny Port Komunikacyjny, dotyczący dalszych losów budowy ogromnego projektu infrastrukturalnego w Polsce, który zakłada stworzenie nowoczesnego, centralnego węzła transportowego, integrującego różne środki transportu, takie jak lotnictwo, kolej, drogi i transport wodny. W założeniach pomysłodawców CPK, inwestycja miała być największym portem lotniczym w Polsce i jednym z najważniejszych w Europie.
Projekt CPK obejmuje budowę nowego portu lotniczego, kompleksu logistycznego, stacji kolejowej, oraz rozbudowę sieci dróg i autostrad w okolicy.
Po wyborach parlamentarnych 15 października i zmianie władzy, wielu komentatorów zastanawiało się nad dalszym losem inwestycji, która ma stanąć pomiędzy Warszawą a Łodzią, w gminie Baranów. Nowe władze państwowej spółki Centralny Port Komunikacyjny podjęły decyzję, że w pierwszej kolejności powołają zewnętrznego audytora, którego zadaniem będzie prześwietlenie działalności spółki, kiedy kierowana była przez polityków PiS.
Obecnie pełnomocnikiem rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego jest podwarszawski poseł KO, Maciej Lasek. Spółką CPK tymczasowo kieruje Filip Czernicki.
Zadaniem audytora będzie m.in. przeanalizowanie działań CPK w następujących obszarach: kadrowym (w tym w szczególności zbadanie efektywności struktury spółki oraz warunków zatrudniania pracowników, doradców i współpracowników); finansowym (w tym m.in. dokonane wydatki, także na nabycie nieruchomości, oraz ocena realności finansowania przedsięwzięć oraz kosztów funkcjonowania spółki); realizacji programu społeczno-gospodarczego oraz działań marketingowych i PR Spółki (w tym m.in. badanie kosztów i efektywności kampanii marketingowych oraz badanie relacji z mediami); projektowym lotniskowym (w tym m.in. weryfikacja założeń planistycznych w stosunku do przyjętych prognoz, stanu zaawansowania projektów oraz ustalenie realnego czasu realizacji inwestycji); projektowym kolejowym (w tym m.in. weryfikacja harmonogramów i analiza stanu zaawansowania projektów i decyzji formalno-administracyjnych) oraz projektowym w zakresie innych projektów niż lotniskowe i kolejowe, w tym zagospodarowania przestrzennego obszaru wokół lotniska, pod względem podstaw ich realizacji, zakresów, harmonogramów oraz modelu finansowania.
Raport z audytu ma być gotowy już w drugiej dekadzie marca 2024 roku.
Inne wiadomości o Centralny Port Komunikacyjny
- Linia kolejowa Sieradz-Kalisz-Poznań coraz bliżej. Pociągi pojadą z prędkością 350 km/h 2025-04-17 07:21:30
- Gigantyczne przetargi CPK w tym roku. Łącznie to około 30 mld zł. 2025-04-15 06:50:13
- Kolej Dużych Prędkości: Jest wykonawca blisko 5-kilometrowego tunelu pod Łodzią 2025-04-11 11:35:11
- Dodatkowe blisko 2 mld zł na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego 2025-03-17 12:35:56
-
Byrt
Gość
W 40 milionowym kraju powstałoby i tak małe jak na skalę Europy lotnisko (12 co do wielkości), ale ważniejsze, że przy tym nasza gospodarka uniezależni się od bogatszych sąsiadów w większym stopniu oraz infrastruktura naszego kraju postawiłaby kolejne dziesięć kroków.
To nie tylko lotnisko, to także kolej, dodatkowe pasy na trasie Warszawa - Łódź oraz wiele innych tras.
Okęcia nie da się już rozbudować + zakaz lotów nocnych.
Ja rozumiem, że poprzednia władza ma wiele na sumieniu, ale nie można wszystkiego blokować, bo to tamci coś rozpoczęli.
Pozdrawiam.
Isaev
Użytkownik