Nawet 1000 nowych drzew na trasie nowej trasy tramwajowej do Wilanowa. Co słychać na budowie?


2022.12.29
Autor: Piotr Maślak
Około 30 minut potrwa przejazd nową trasą tramwajem z Wilanowa do stacji metra Centrum. W ramach prowadzonej inwestycji o wartości 1 mld 190 mln zł posadzonych zostanie 1000 nowych drzew. Generalny wykonawca zakończył pierwszą część nasadzeń kompensacyjnych. Pierwszy raz w historii budowy stołecznych tras tramwajowych pojawią się tzw. drzewa formowane.

Trwa budowa inwestycji pod nazwą Tramwaj do Wilanowa, której generalnym wykonawcą jest firma Budimex. Obecnie na budowie pracuje ponad 50 jednostek sprzętu i ponad 200 osób, a prace prowadzone będą także w okresie zimowym.

1000 nowych drzew przy budowie Tramwaju do Wilanowa


Budimex zakończył pierwszą część nasadzeń kompensacyjnych. Od początku listopada firma posadziła na Mokotowie i Wilanowie łącznie 130. Zasadzone zostały m.in. lipy holenderskie, lipy drobnolistne, platany klonolistne, graby, wiśnie piłkowane, klony polne i dęby szypułkowe. Pierwszy raz w historii budowy stołecznych tras tramwajowych przy torach znajdą się tzw. drzewa formowane. Drzewa pojawią się również na przystankach tramwajowych. Docelowo zasadzonych zostanie w ramach inwestycji 1000 sztuk.

Co słychać na budowie inwestycji?


Obecnie wykonawca prowadzi prace takie jak: roboty w torowisku – wykonanie koryta oraz wzmocnienie podłoża pod warstwy konstrukcyjne, prace przy infrastrukturze teletechnicznej – przebudowa i budowa kolizji, budowa oświetlenia – układanie rur osłonowych przebiegających poprzecznie pod jezdnią, budowa sygnalizacji świetlnej – układnie kanalizacji z rur osłonowych, budowa i przebudowa sieci gazowej – układanie rur gazowych, ul. Spacerowa: prace przy infrastrukturze teletechnicznej z usuwaniem kolizji, przebudowa sieci gazowej, budowa kanalizacji KD, wykonywanie fundamentów pod słupy trakcyjne , roboty przygotowawcze przed rozpoczęciem robót zasadniczych – Podstacja Zajączkowska (usuwanie kolizji), ul. Belwederska: Budowa kanalizacji deszczowej – KD, ul. Sobieskiego: Roboty ziemne i rozpoczęcie prac betoniarski (ławy fundamentowe) – Podstacja Sobieskiego, rozbiórka elementów podbudów, ul. Wilanowska: roboty przygotowawcze przed rozpoczęciem robót zasadniczych – Podstacja Wilanowska.

W tym roku planowane jest rozpoczęcia budowy trzech podstacji trakcyjnych. W chwili obecnej opracowywane są założenia do projektu. Po zatwierdzeniu przedmiotowego projektu, zgodnie z procedurami obowiązującymi w mieście, zostanie on zaprezentowany.

Jak będzie przebiegać trasa tramwaju do Wilanowa?


Nowa trasa swój początek będzie miała przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i Goworka. W ramach inwestycji przebudowany zostanie istniejący odcinek trasy tramwajowej od ulicy Rakowieckiej do Placu Unii Lubelskiej. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie tramwaj pojedzie prosto ulicami Belwederską i Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. U zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego mieścił się będzie terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów.

Trasa tramwajowa do Wilanowa będzie miała dwie odnogi - pierwsza biegła będzie wzdłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej – jest to oddzielna inwestycja prowadzona przez Tramwaje Warszawskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Łączna długość zielonych torów na trasie do Wilanowa przekroczy 10 km.

Przejazd tramwajem z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie około 30 minut


Oficjalna nazwa inwestycji to "budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą", a całkowity koszt projektu wyniesie 1 mld 190 mln zł i zostanie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej. Oprócz nowej trasy, która pozwoli dojechać do centrum w około 30 minut, zakupionych zostanie 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, a także wybudowana zostanie zajezdnia na Annopolu.

Inwestycja będzie gotowa w 2024 roku.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.