Rusza budowa linii kolejowej, jakiej w Polsce jeszcze nie było. 5 km pod ziemią by połączyć Małopolskę


2025.10.09
Autor: Monika Kumorek
W Małopolsce rusza jedna z najbardziej ambitnych inwestycji kolejowych w Polsce - budowa nowego odcinka linii między Szczyrzycem a Tymbarkiem. Projekt, obejmujący dwa nowoczesne tunele i liczne obiekty inżynieryjne, ma całkowicie odmienić komunikację w południowej części regionu.

W Małopolsce rusza realizacja jednego z najważniejszych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat. 6 października 2025 roku podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę odcinka H linii kolejowej nr 622, łączącego Szczyrzyc z Tymbarkiem. Prace wykona konsorcjum firm: Budimex SA, Budimex Kolejnictwo SA oraz Gülermak SA. Inwestycja stanowi kluczowy element programu „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz”, który ma poprawić połączenia kolejowe w południowej Polsce.

Nowy odcinek o długości około ośmiu kilometrów zostanie poprowadzony przez trudny teren górski, co czyni projekt jednym z najbardziej wymagających w kraju. Największym wyzwaniem inżynieryjnym będzie budowa dwóch tuneli kolejowych - T7, o długości około 1,1 km, oraz T9, liczącego blisko 3,8 km. Wartość całego kontraktu wynosi 1,693 mld zł netto.

Oprócz tuneli, przedsięwzięcie obejmuje wykonanie szeregu obiektów towarzyszących. Powstaną trzy mosty kolejowe, trzy mosty drogowe, dwa wiadukty - kolejowy i drogowy, a także dziesięć przepustów i ściana oporowa zabezpieczająca teren inwestycji. W ramach projektu przewidziano również budowę nowego peronu pasażerskiego w Stróży koło Dobrej, o długości 200 metrów, który zostanie wyposażony w zadaszenie, oświetlenie i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

Integralną częścią inwestycji będzie wykonanie sieci trakcyjnej oraz instalacja systemów sterowania ruchem kolejowym, które mają zwiększyć bezpieczeństwo i przepustowość linii. Całość prac ma na celu nie tylko poprawę komfortu podróży, lecz także usprawnienie transportu towarowego w regionie. Po zakończeniu budowy planuje się znaczące skrócenie czasu przejazdu między Krakowem a Nowym Sączem.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.