Wymagająca budowa wieżowca wciśniętego pomiędzy inne wieże. Płyta fundamentowa na głębokości 22 metrów


2024.11.05
Autor: Bartosz Motorek
Dobiegły końca wymagające prace przy realizacji posadowienia wieżowca Skyliner II przy Rondzie Daszyńskiego na warszawskiej Woli. Biurowiec, który powstaje w warunkach gęstej zabudowy miejskiej ma już mocny fundament.

Skyliner II to drugi biurowców, który powstaje w ramach kompleksu biurowego firmy Karimpol Polska w warszawskiej dzielnicy Wola. Wieżowiec, który wzniesie się na wysokość 130 metrów powstaje w wymagających warunkach gęstej zabudowy miejskiej.

Firma Warbud S.A., która jest generalnym wykonawcą inwestycji zabetonował ostatnią działkę roboczą płyty fundamentowej na głębokości 22 metrów. Biurowiec posiada już mocny fundament, co oznacza, że prace przy realizacji posadowienia obiektu właśnie dobiegły końca. Rozpoczyna się kolejny etap prac przy konstrukcji podziemnej drugiego Skyliner'a.
Skyliner II z mocnym fundamentem, fot. Karimpol Polska
Skyliner II z mocnym fundamentem, fot. Karimpol Polska

Posadowienie biurowca realizowano metodą podstropową, która pozwala na wykonanie płyt stropowych na gruncie, a następnie realizację robót ziemnych do poziomu kolejnych stropów, aż do osiągnięcia poziomu docelowego posadowienia. Stropy oparte są na słupach tymczasowych i zakotwione w ścianie szczelinowej, którą rozpierają, zapewniając jej stateczność. Fundament wieżowca to płyty o grubości wahającej się od 1,9 do 4,9 metra oraz 4.700 m3 niskoemisyjnej mieszanki betonowej. W znacznej mierze obciążenia od płyty przekazywane są na grunt za pomocą baret sięgających poziomu niemal -39 metrów względem rzędnej „0“ budowy.
Skyliner II z mocnym fundamentem, fot. Karimpol Polska
Skyliner II z mocnym fundamentem, fot. Karimpol Polska

Przy realizacji tej części inwestycji pracowało prawie 40 osób. Następnym etapem będzie osiągnięcie stanu zero. Powstanie wspólne podium o wielkości 4 500 metrów kwadratowych, które łączyło będzie nowy biurowiec z oddanym już do użytku pierwszym etapem kompleksu. Następnie roboty realizowane będą w części nadziemnej i dotyczyć będą budowy pięter powtarzalnych. Docelowo struktura biurowca składać się będzie z 28 kondygnacji o wysokości 130 metrów.

Skyliner II czerpie z doświadczeń zdobytych podczas budowy pierwszej wieży, dzięki czemu wprowadzone modyfikacje, jak te zastosowane w układzie baret czy stropów rozporowych, jeszcze lepiej odpowiadają na wyzwania związane z realizacją projektu w tej lokalizacji. Każdy etap tej budowy wymaga starannego planowania logistycznego, które obejmuje nie tylko dostawy, ale i odpowiednią organizację zaplecza oraz harmonogram pracy ekip budowlanych. Cieszymy się, że prace realizujemy zgodnie z planem
powiedział: Szymon Zduńczyk, dyrektor zarządzający i członek zarządu w Karimpol Polska

Realizacja Skylinera II wymaga wyjątkowych rozwiązań technicznych ze względu na położenie w otoczeniu istniejącej zabudowy, w tym innych wieżowców. Ograniczona przestrzeń placu budowy oraz bliskość budynków o wysokości nawet 195 metrów wymuszają zastosowanie żurawi wieżowych z uchylnym wysięgnikiem, które umożliwiają bezpieczne manewrowanie w tych warunkach. Jeden z nich zainstalowaliśmy na płycie fundamentowej, drugi na stropie parteru
powiedział: Marcin Hoyer, kierownik budowy z Warbud SA

Za projekt architektoniczny biurowca odpowiadają architekci z pracowni APA Wojciechowski. Zarządzanie projektem z ramienia inwestora nadzoruje firma Hill International, natomiast komercjalizacją zajmuje się zespół CBRE Poland. Skyliner II będzie gotowy pod koniec 2026 roku.

Komentarze


  • PC
    Użytkownik
    2024-11-05 09:34:30
    Jeszcze gęściej niech budują... obrzydliwe..

Odpowiedz

Komentujesz jako gość.