Najdłuższe w stolicy przejście podziemne gotowe. Gigantyczna inwestycja kolejowa zakończona po pięciu latach prac


2025.12.01
Autor: Monika Kumorek
Warszawa Zachodnia, największy węzeł kolejowy w Polsce, otworzyła po modernizacji swoje podziemne przejście i nową halę główną. Pięcioletnia inwestycja, obejmująca 70 hektarów, 35 km torów i 9 w pełni dostosowanych peronów, znacząco zwiększa przepustowość stacji.

Największy węzeł kolejowy w Polsce przeszedł transformację, która zmienia sposób funkcjonowania transportu w stolicy. Budimex otrzymał pozwolenie na użytkowanie i oficjalnie przekazał do eksploatacji przebudowaną stację Warszawa Zachodnia, obejmującą m.in. halę główną i kluczowy poziom -1. Zamyka to wieloletni etap prac prowadzonych na obszarze o powierzchni przekraczającej 70 hektarów, gdzie łączy się 14 linii kolejowych.
Dworzec Warszawa Zachodnia, fot. Budimex
fot. Budimex S.A.

Codziennie z infrastruktury korzysta nawet 60 tysięcy podróżnych oraz blisko 1400 pociągów. Modernizacja objęła ponad 35 kilometrów torów, a układ trakcyjny wyposażono w 137 rozjazdów, dziesiątki urządzeń sterowania ruchem, ponad 190 semaforów i setki ekranów informacyjnych, które mają usprawnić orientację na stacji.

Najbardziej spektakularnym elementem inwestycji stał się przebiegający pod peronami tunel pasażerski o szerokości 63 metrów - przestrzeń tak rozległa, że mogłaby pomieścić samolot średniego zasięgu. Zrealizowanie podziemnego poziomu wymagało codziennej pracy setek ludzi i dziesiątek maszyn, a zużyte materiały, w tym 92 tys. m³ betonu i blisko 12 tys. ton stali oddają skalę całego przedsięwzięcia.
Dworzec Warszawa Zachodnia, fot. Budimex
fot. Budimex S.A.

Stacja została zaprojektowana z myślą o użytkownikach o różnym stopniu mobilności. Dziewięć peronów połączono z tunelem za pomocą wind i schodów ruchomych, dbając o wygodę pasażerów z rowerami, wózkami czy bagażem. Powierzchnia peronów wynosi teraz około 35 tys. m², a nowa hala dworcowa oraz przejście usługowo-handlowe stworzą dodatkowe miejsce do obsługi podróżnych.
Dworzec Warszawa Zachodnia, fot. Budimex
fot. Budimex S.A.

W duchu zrównoważonego rozwoju na dachu budynku zainstalowano rozległą instalację fotowoltaiczną, która pozwala pokryć ok. jedną trzecią zapotrzebowania obiektu na energię elektryczną. Zieleń wokół dworca uzupełniono o blisko sto nowych drzew i kilka tysięcy krzewów, co poprawia komfort korzystania z przestrzeni i ogranicza miejską wyspę ciepła.

Koszt modernizacji, realizowanej dla PKP PLK, osiągnął 2,7 mld zł brutto i był współfinansowany z Programu „Łącząc Europę”. Równolegle stolica podjęła prace nad infrastrukturą tramwajową, inwestując 156 mln zł netto w podziemny przystanek od strony Alej Jerozolimskich oraz fragment tunelu na poziomie -2. Oddane właśnie najdłuższe w Warszawie przejście podziemne jest wspólnym efektem działań kolei i miejskiego operatora tramwajów.

Warszawa Zachodnia stała się również kluczowym punktem integracji komunikacji miejskiej. Po oddaniu do użytku budowanej trasy tramwajowej z Ochoty pasażerowie zyskają bezpośrednie połączenie torowe z poziomu -2. Nowa linia, której uruchomienie planowane jest na drugą połowę 2026 r., ma obsługiwać ponad 1,2 mln pasażerów rocznie.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.