
Warszawa
Wiadomości
Z Kasprzaka pod ziemią na Dworzec Zachodni. Stolica szykuje nową linię tramwajową
Warszawa przygotowuje się do kolejnego etapu rozbudowy sieci tramwajowej. Ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji dla nowej trasy, która połączy ul. Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. To kluczowy element powstającego połączenia obwodowego, które ma ułatwić podróże między dzielnicami stolicy bez konieczności wjazdu do zatłoczonego centrum.
Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty w przetargu na wykonanie pełnej dokumentacji projektowej dla nowego odcinka torowiska, które połączy ul. Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. To inwestycja o strategicznym znaczeniu dla sieci transportowej stolicy. Jej realizacja umożliwi wygodniejsze i szybsze przemieszczanie się między Wolą, Ochotą, Mokotowem i Wilanowem, bez konieczności korzystania z centrum miasta.
Nowa trasa o długości około 1,4 kilometra poprowadzi tory przez istniejący tunel pod stacją kolejową Warszawa Zachodnia, a następnie w nowo zaprojektowanym tunelu wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ul. Kasprzaka zaplanowano w rejonie przystanku Szpital Wolski. Około 900 metrów torowiska przebiegać będzie pod ziemią.
W postępowaniu złożono siedem ofert, z których pięć mieści się w założonym budżecie wynoszącym 20,3 mln zł brutto. Najniższą ofertę, opiewającą na 14,4 mln zł, przedstawiła firma Databout. Komisja przetargowa oceni teraz dokumenty pod względem formalnym. Wybór projektanta będzie zależał od ceny i doświadczenia zespołu.
Projektant, którego wybiorą Tramwaje Warszawskie, przygotuje trzy warianty przebiegu trasy. Będą się one różnić lokalizacją rampy wyjazdowej z tunelu - w rejonie ulic Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego.
Powstaną trzy nowe zespoły przystankowe. Pierwszy podziemny znajdzie się w pobliżu peronu 9 stacji Warszawa Zachodnia i będzie połączony z przejściem podziemnym schodami, windami i ruchomymi chodnikami. Drugi, także podziemny zlokalizowany będzie w rejonie ul. Tunelowej i połączy perony dworca z powierzchnią terenu. Trzeci przystanek, w zależności od wybranego wariantu, może powstać przy ul. Prądzyńskiego, jako obiekt naziemny lub podziemny. Dodatkowo przewidziano modernizację istniejącego zespołu przystanków przy ul. Kasprzaka, który stanie się ważnym węzłem przesiadkowym.
Całe przedsięwzięcie zostało podzielone na dwa etapy. Pierwszy obejmie odcinek od ul. Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, drugi wyposażenie tunelu pod dworcem i budowę przystanku podziemnego przy peronie 9. Wyłoniony wykonawca przygotuje wstępne koncepcje, a następnie projekty budowlane i wykonawcze wraz z kompletną dokumentacją przetargową. Jego obowiązkiem będzie również uzyskanie decyzji środowiskowej oraz wszystkich pozwoleń administracyjnych niezbędnych do rozpoczęcia budowy.
Dokumentacja projektowa ma być gotowa w ciągu 43 miesięcy od podpisania umowy. Budowa planowana jest po 2030 roku, jednak dokładny termin zależy od dostępności funduszy.
Projekt stanowi część większego układu tramwaju obwodowego, który w przyszłości połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Po zakończeniu inwestycji podróżni zyskają wygodne połączenie z Dworcem Zachodnim.
Równolegle trwa budowa pierwszego podziemnego przystanku przy dworcu, który będzie gotowy w drugiej połowie 2026 roku, wraz z nową trasą wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku.
Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty w przetargu na wykonanie pełnej dokumentacji projektowej dla nowego odcinka torowiska, które połączy ul. Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. To inwestycja o strategicznym znaczeniu dla sieci transportowej stolicy. Jej realizacja umożliwi wygodniejsze i szybsze przemieszczanie się między Wolą, Ochotą, Mokotowem i Wilanowem, bez konieczności korzystania z centrum miasta.
Nowa trasa o długości około 1,4 kilometra poprowadzi tory przez istniejący tunel pod stacją kolejową Warszawa Zachodnia, a następnie w nowo zaprojektowanym tunelu wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ul. Kasprzaka zaplanowano w rejonie przystanku Szpital Wolski. Około 900 metrów torowiska przebiegać będzie pod ziemią.
W postępowaniu złożono siedem ofert, z których pięć mieści się w założonym budżecie wynoszącym 20,3 mln zł brutto. Najniższą ofertę, opiewającą na 14,4 mln zł, przedstawiła firma Databout. Komisja przetargowa oceni teraz dokumenty pod względem formalnym. Wybór projektanta będzie zależał od ceny i doświadczenia zespołu.
Projektant, którego wybiorą Tramwaje Warszawskie, przygotuje trzy warianty przebiegu trasy. Będą się one różnić lokalizacją rampy wyjazdowej z tunelu - w rejonie ulic Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego.
Powstaną trzy nowe zespoły przystankowe. Pierwszy podziemny znajdzie się w pobliżu peronu 9 stacji Warszawa Zachodnia i będzie połączony z przejściem podziemnym schodami, windami i ruchomymi chodnikami. Drugi, także podziemny zlokalizowany będzie w rejonie ul. Tunelowej i połączy perony dworca z powierzchnią terenu. Trzeci przystanek, w zależności od wybranego wariantu, może powstać przy ul. Prądzyńskiego, jako obiekt naziemny lub podziemny. Dodatkowo przewidziano modernizację istniejącego zespołu przystanków przy ul. Kasprzaka, który stanie się ważnym węzłem przesiadkowym.
Całe przedsięwzięcie zostało podzielone na dwa etapy. Pierwszy obejmie odcinek od ul. Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, drugi wyposażenie tunelu pod dworcem i budowę przystanku podziemnego przy peronie 9. Wyłoniony wykonawca przygotuje wstępne koncepcje, a następnie projekty budowlane i wykonawcze wraz z kompletną dokumentacją przetargową. Jego obowiązkiem będzie również uzyskanie decyzji środowiskowej oraz wszystkich pozwoleń administracyjnych niezbędnych do rozpoczęcia budowy.
Dokumentacja projektowa ma być gotowa w ciągu 43 miesięcy od podpisania umowy. Budowa planowana jest po 2030 roku, jednak dokładny termin zależy od dostępności funduszy.
Projekt stanowi część większego układu tramwaju obwodowego, który w przyszłości połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Po zakończeniu inwestycji podróżni zyskają wygodne połączenie z Dworcem Zachodnim.
Równolegle trwa budowa pierwszego podziemnego przystanku przy dworcu, który będzie gotowy w drugiej połowie 2026 roku, wraz z nową trasą wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku.
Inne wiadomości o Dworzec Warszawa Zachodnia
- Warszawa drąży podziemia. Trwa budowa 500-metrowego tunelu tramwajowego do Dworca Zachodniego 2025-09-11 07:50:49
- Centrum handlowe pod peronami. Warszawa Zachodnia z 22 umowami najmu 2025-08-20 06:31:45
- Warszawa czeka na największy węzeł przesiadkowy. Ostatnie prace na budowie Dworca Zachodniego 2025-06-30 07:35:17
- Zaawansowana inżynieria na finiszu jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Publikujemy nowy film z placu budowy 2025-05-15 09:57:42
-
Komentarze
Brak wpisów.