Warszawa drąży podziemia. Trwa budowa 500-metrowego tunelu tramwajowego do Dworca Zachodniego


2025.09.11
Autor: Bartosz Motorek
Prace przy budowie nowej trasy tramwajowej prowadzącej do Dworca Zachodniego wchodzą w kolejny etap. Zakończono przebudowę kluczowej magistrali ciepłowniczej wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku, a w tunelu powstaje płyta denna, która będzie stanowić podstawę przyszłego obiektu.

Tunel o długości pół kilometra realizowany jest metodą podstropową, czyli „od góry do dołu” - wykonywane są ściany szczelinowe, następnie strop. Obecnie ciężki sprzęt działa nawet dziesięć metrów pod powierzchnią, na terenie parku Pięciu Sióstr. W tym czasie równolegle trwają roboty przy układzie torowisk na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 roku i Banacha - pojawiły się tam pierwsze szyny oraz elementy rozjazdów.
Pierwszy tunel tramwajowy w Warszawie nabiera kształtów, fot. Tramwaje Warszawskie
fot. Tramwaje Warszawskie

W powstającym tunelu tramwajowym układana jest właśnie płyta denna, czyli przyszła „podłoga” obiektu. Na terenie parku prowadzone są obecnie roboty przy tzw. wykopie podstropowym. Pod już wykonanym stropem, w podziemnej przestrzeni, pracują koparki, które wybierają grunt. Urobek transportowany jest następnie na powierzchnię przez specjalne otwory technologiczne. Na około 300-metrowym odcinku tunelu osiągnięto już docelowy poziom głębokości od 10 do 10,8 metra. Równolegle trwa montaż zbrojenia pod płytę denną, stanowiącą podstawę tunelu; pierwsza jej część, o grubości około jednego metra, została w ostatnich dniach zabetonowana.

W finalnym etapie tunel przykryje warstwa ziemi o miąższości od 1,9 do 2,6 metra. Potem teren odzyska parkowy charakter, odtworzone zostaną alejki spacerowe i posadzone nowe rośliny.

Nowa inwestycja umożliwi bezpośredni dojazd tramwajem do peronów kolejowych Dworca Zachodniego. To rozwiązanie istotnie usprawni komunikację w stolicy, integrując transport szynowy i skracając czas podróży. Oddanie trasy planowane jest na rok 2026.

Odcinek stanowi fragment większego projektu obwodowej linii tramwajowej, która w przyszłości połączy Wolę, Ochotę, Mokotów oraz Wilanów. Dzięki temu Warszawa zyska spójniejszy system transportu zbiorowego, zwiększający atrakcyjność komunikacji miejskiej.
Pierwszy tunel tramwajowy w Warszawie nabiera kształtów, wizualizacja, wiz. Tramwaje Warszawskie
wiz. Tramwaje Warszawskie

Przedstawiciele miasta podkreślają, że przedsięwzięcie przebiega zgodnie z harmonogramem, mimo czasowych utrudnień dla mieszkańców. Realizacja możliwa jest dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.