Warszawa
Wiadomości
Warszawa drąży podziemia. Trwa budowa 500-metrowego tunelu tramwajowego do Dworca Zachodniego
Prace przy budowie nowej trasy tramwajowej prowadzącej do Dworca Zachodniego wchodzą w kolejny etap. Zakończono przebudowę kluczowej magistrali ciepłowniczej wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku, a w tunelu powstaje płyta denna, która będzie stanowić podstawę przyszłego obiektu.
Tunel o długości pół kilometra realizowany jest metodą podstropową, czyli „od góry do dołu” - wykonywane są ściany szczelinowe, następnie strop. Obecnie ciężki sprzęt działa nawet dziesięć metrów pod powierzchnią, na terenie parku Pięciu Sióstr. W tym czasie równolegle trwają roboty przy układzie torowisk na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 roku i Banacha - pojawiły się tam pierwsze szyny oraz elementy rozjazdów.
fot. Tramwaje Warszawskie
W powstającym tunelu tramwajowym układana jest właśnie płyta denna, czyli przyszła „podłoga” obiektu. Na terenie parku prowadzone są obecnie roboty przy tzw. wykopie podstropowym. Pod już wykonanym stropem, w podziemnej przestrzeni, pracują koparki, które wybierają grunt. Urobek transportowany jest następnie na powierzchnię przez specjalne otwory technologiczne. Na około 300-metrowym odcinku tunelu osiągnięto już docelowy poziom głębokości od 10 do 10,8 metra. Równolegle trwa montaż zbrojenia pod płytę denną, stanowiącą podstawę tunelu; pierwsza jej część, o grubości około jednego metra, została w ostatnich dniach zabetonowana.
W finalnym etapie tunel przykryje warstwa ziemi o miąższości od 1,9 do 2,6 metra. Potem teren odzyska parkowy charakter, odtworzone zostaną alejki spacerowe i posadzone nowe rośliny.
Nowa inwestycja umożliwi bezpośredni dojazd tramwajem do peronów kolejowych Dworca Zachodniego. To rozwiązanie istotnie usprawni komunikację w stolicy, integrując transport szynowy i skracając czas podróży. Oddanie trasy planowane jest na rok 2026.
Odcinek stanowi fragment większego projektu obwodowej linii tramwajowej, która w przyszłości połączy Wolę, Ochotę, Mokotów oraz Wilanów. Dzięki temu Warszawa zyska spójniejszy system transportu zbiorowego, zwiększający atrakcyjność komunikacji miejskiej.
wiz. Tramwaje Warszawskie
Przedstawiciele miasta podkreślają, że przedsięwzięcie przebiega zgodnie z harmonogramem, mimo czasowych utrudnień dla mieszkańców. Realizacja możliwa jest dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych.
Tunel o długości pół kilometra realizowany jest metodą podstropową, czyli „od góry do dołu” - wykonywane są ściany szczelinowe, następnie strop. Obecnie ciężki sprzęt działa nawet dziesięć metrów pod powierzchnią, na terenie parku Pięciu Sióstr. W tym czasie równolegle trwają roboty przy układzie torowisk na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 roku i Banacha - pojawiły się tam pierwsze szyny oraz elementy rozjazdów.
fot. Tramwaje Warszawskie
W powstającym tunelu tramwajowym układana jest właśnie płyta denna, czyli przyszła „podłoga” obiektu. Na terenie parku prowadzone są obecnie roboty przy tzw. wykopie podstropowym. Pod już wykonanym stropem, w podziemnej przestrzeni, pracują koparki, które wybierają grunt. Urobek transportowany jest następnie na powierzchnię przez specjalne otwory technologiczne. Na około 300-metrowym odcinku tunelu osiągnięto już docelowy poziom głębokości od 10 do 10,8 metra. Równolegle trwa montaż zbrojenia pod płytę denną, stanowiącą podstawę tunelu; pierwsza jej część, o grubości około jednego metra, została w ostatnich dniach zabetonowana.
W finalnym etapie tunel przykryje warstwa ziemi o miąższości od 1,9 do 2,6 metra. Potem teren odzyska parkowy charakter, odtworzone zostaną alejki spacerowe i posadzone nowe rośliny.
Nowa inwestycja umożliwi bezpośredni dojazd tramwajem do peronów kolejowych Dworca Zachodniego. To rozwiązanie istotnie usprawni komunikację w stolicy, integrując transport szynowy i skracając czas podróży. Oddanie trasy planowane jest na rok 2026.
Odcinek stanowi fragment większego projektu obwodowej linii tramwajowej, która w przyszłości połączy Wolę, Ochotę, Mokotów oraz Wilanów. Dzięki temu Warszawa zyska spójniejszy system transportu zbiorowego, zwiększający atrakcyjność komunikacji miejskiej.
wiz. Tramwaje Warszawskie
Przedstawiciele miasta podkreślają, że przedsięwzięcie przebiega zgodnie z harmonogramem, mimo czasowych utrudnień dla mieszkańców. Realizacja możliwa jest dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych.
Inne wiadomości o Dworzec Warszawa Zachodnia
- Warszawa Zachodnia stanie się bramą szybkiej kolei do CPK i Łodzi. Jest pierwsza decyzja lokalizacyjna 2025-12-04 09:00:33
- Najdłuższe w stolicy przejście podziemne gotowe. Gigantyczna inwestycja kolejowa zakończona po pięciu latach prac 2025-12-01 08:28:03
- Warszawa Centralna zyska większą przepustowość. Pociągi wrócą już w listopadzie 2025-11-13 07:00:25
- Z Kasprzaka pod ziemią na Dworzec Zachodni. Stolica szykuje nową linię tramwajową 2025-10-20 07:08:06
-
Komentarze
Brak wpisów.