Warszawa
Wiadomości
Czwarta linia metra w Warszawie. Człowiek nie będzie nadzorował jazdy pociągów
Warszawa rozpoczyna przygotowania do budowy czwartej linii metra, która będzie w pełni autonomiczna. Trasa o długości ponad 26 km i 23 stacjach połączy 9 dzielnic, tworząc nowe węzły przesiadkowe i znacząco usprawniając komunikację w stolicy.
Budowa M4 rozpocznie się od Białołęki, skąd linia poprowadzi w kierunku Wilanowa, przecinając najważniejsze arterie drogowe, linie kolejowe oraz Wisłę. Już pierwsze pięć stacji umożliwi wygodne przesiadki na linię M1 w Żoliborzu, a system uwzględni również stację techniczno-postojową, tunele dojazdowe, łączniki technologiczne oraz wentylatornie szlakowe.
wiz. Metroprojekt
Czwarta linia metra zostanie w pełni zautomatyzowana na poziomie GoA4, co oznacza, że żaden człowiek nie będzie nadzorował jazdy pociągów. System automatycznie będzie kontrolował prędkość, zatrzymanie, otwieranie drzwi oraz reagował w sytuacjach awaryjnych, takich jak pożar lub przeszkody na torowisku. Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo, zwiększy przepustowość, a czas podróży ulegnie optymalizacji.
Rozpoczęcie budowy M4 zależy od zakończenia prac koncepcyjnych i pozyskania funduszy. Projekt koncepcyjny ma być gotowy do listopada 2027 roku, co umożliwi ogłoszenie przetargu na wykonawcę. Równolegle będą prowadzone szczegółowe badania geologiczne oraz analiza oddziaływania inwestycji na sąsiadujące obiekty.
Budowa M4 rozpocznie się od Białołęki, skąd linia poprowadzi w kierunku Wilanowa, przecinając najważniejsze arterie drogowe, linie kolejowe oraz Wisłę. Już pierwsze pięć stacji umożliwi wygodne przesiadki na linię M1 w Żoliborzu, a system uwzględni również stację techniczno-postojową, tunele dojazdowe, łączniki technologiczne oraz wentylatornie szlakowe.
wiz. Metroprojekt
M4 będzie linią integrującą miasto, ułatwiającą podróże zarówno mieszkańcom, jak i biznesowi. Prace nad trasą uwzględniają położenie stacji i przebieg tuneli, a kolejne etapy obejmują badania geologiczne oraz analizę oddziaływania inwestycji na otoczeniepowiedział: Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy
Czwarta linia metra zostanie w pełni zautomatyzowana na poziomie GoA4, co oznacza, że żaden człowiek nie będzie nadzorował jazdy pociągów. System automatycznie będzie kontrolował prędkość, zatrzymanie, otwieranie drzwi oraz reagował w sytuacjach awaryjnych, takich jak pożar lub przeszkody na torowisku. Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo, zwiększy przepustowość, a czas podróży ulegnie optymalizacji.
Automatyzacja pozwoli na zwiększenie efektywności energetycznej nawet o 30%, ograniczając błędy ludzkie i podnosząc komfort pasażerów. Obecnie na świecie funkcjonuje 64 w pełni autonomiczne linie metra w 42 miastach, co stanowi niemal jedną czwartą globalnych systemów kolei podziemnychpowiedział: Jerzy Lejk, prezes Warszawskiego Metra
Rozpoczęcie budowy M4 zależy od zakończenia prac koncepcyjnych i pozyskania funduszy. Projekt koncepcyjny ma być gotowy do listopada 2027 roku, co umożliwi ogłoszenie przetargu na wykonawcę. Równolegle będą prowadzone szczegółowe badania geologiczne oraz analiza oddziaływania inwestycji na sąsiadujące obiekty.
Komentarze
Brak wpisów.