Pałac Kultury i Nauki
Warszawa, plac Defilad
1
Kliknij, by wczytać mapę
Informacje
- Inne nazwy
- PKiN, Pekin
- Wchodzi w skład
- Plac Defilad
- Dzielnica
- Śródmieście
- Otaczające ulice
- plac Defilad, Emilii Plater
- Rodzaj struktury
- Budynek
- Rodzaj zabudowy
- wieżowiec
- Funkcja główna
- kultury i rozrywki
- Funkcja dodatkowa
- biurowy
- Styl architektoniczny
- socrealizm (realizm socjalistyczny)
- Status
- ukończony
- Rozpoczęcie budowy
- 1952
- Zakończenie budowy
- 1955
- Przebudowy
- 2023 - 2026 grudzień (modernizacja Sali Kongresowej)
Dane techniczne
- Wysokość strukturalna
- 237 m
- Wysokość do dachu
- 187 m
- Wysokość architektoniczna
- 237 m
- Kondygnacje nadziemne
- 43
- Kondygnacje podziemne
- 2
- Powierzchnia całkowita
- 123000 m2
- Kubatura
- 817000 m3
Opis
Warszawski wieżowiec w obrębie dzielnicy Śródmieście, stoi wzdłuż placu Defilad 1 oraz Emilii Plater. Innymi jego nazwami są Pekin, a rzadziej pod nazwą w wersji skróconej PKiN. Budowa wysokościowca rozpoczęła się w 1952, a dobiegła końca w 1955 roku. Całkowita powierzchnia tego wielokondygnacyjnego drapacza chmur sięga 123 tys. metrów kwadratowych. W odległości 228 metrów budowane jest Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 234 metrów dalej znajduje się budynek biurowy Skylight, a 244 metrów dalej znajduje się Apartamentowiec Apartamentowiec Złota 44.
Informacje dodatkowe
- wieżowiec ten został wzniesiony jako symboliczny "dar narodu radzieckiego dla narodu polskiego", pomysłodawcą zbudowania takiego obiektu w centtrum miasta był ponoć sam Józef Stalin
- pałac dawniej nosił imię Józefa Stalina. Została mu ona nadana jeszcze przed ostatecznym ukończeniem gmachu, 2 dni po śmierci Stalina w marcu 1953 mocą uchwały Rady Państwa i Rady Ministrów PRL
- budynek konstruowało około 3500 radzieckich robotników. Mieszkali oni w specjalnie dla nich wybudowanym osiedlu w Jelonkach na warszawskim Bemowie. Specjalnie dla nich funkcjonowało tam m.in. kino, basen oraz świetlica ze stołówką
- pierwotnie wieżowiec miał mieć około 100 metrów, ostatecznie iglica sięgnęła 230 metrów. 120 metrów wysokości osiągnął sam budynek główny, a wieżyczka na nim umieszczona 160 metrów
- w czasie budowy w wypadkach przy pracy zginęło 16 Rosjan
- Włodzimierz T. Kowalski w książce Walka dyplomatyczna o miejsce Polski w Europie: (1939-1945) opisuje kulisy decyzji o budowie Pałacu Kultury i Nauki. Stalin zaproponował Bierutowi do wyboru: budowę metra w Warszawie, budowę osiedla mieszkaniowego albo PKiN. Odpowiedź była następująca: metro niepotrzebne, osiedle możemy wybudować sami i tak z wyboru Bieruta został wybudowany Pałac.
- przed głównym wejściem (od strony ul. Marszałkowskiej) znajdują się dwie rzeźby: Adama Mickiewicza dłuta Stanisława Horno-Popławskiego oraz Mikołaja Kopernika autorstwa Ludwiki Nitschowej
- w noc sylwestrową z 1999 na 2000 na górze budynku odsłonięty został zegar. Składa się on z 4 tarcz, każda zwrócona w inną stronę świata. Dzięki olbrzymiej, ponad 6-io metrowej tarczy, jest to drugi co do wielkości zegar na kontynencie europejskim, a jeżeli chodzi o wysokość na jakiej jest zawieszony, zajmuje drugie miejsce na świecie, po tokijskim zegarze umieszczonym na DoCoMo Tower.
- 2 lutego 2007 r. Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał Pałac Kultury i Nauki do rejestru zabytków decyzją przez co gmach zyskał ochronę jakiej podlegają zabytki
- w budynku mieści się największa w Polsce sala konferencyjno-widowiskowa na 3000 osób (tzw. Sala Kongresowa), Muzeum Techniki oraz Pałac Młodzieży wraz z basenem
- architektonicznie jest mieszanką art déco, socrealizmu i polskiego historyzmu
- pałac zużywa tyle prądu co 30-tysięczne miasto
- wymiana okien to koszt 6 mln złotych
- spółka PKiN zatrudnia w budynku 330 osób - dysponuje własnymi tapicerami, elektrykami, hydraulikami itd.
- w budynku znajduje się 3288 pomieszczeń
Ostatnio zmodyfikowano 2021-12-21 10:51:09
Wiadomości o Pałacu Kultury i Nauki
- Rusza remont za blisko 400 mln zł. Warszawa doczeka się sali widowiskowej na światowym poziomie 2023-11-10 07:30:48
- Remont Pałacu Kultury i Nauki. Warszawa będzie miała salę widowiskową na światowym poziomie 2023-09-11 06:50:07
- Od ośmiu lat trwa remont Sali Kongresowej w Warszawie i jeszcze długo potrwa 2022-01-12 08:22:18
- Umowa dotycząca zagospodarowania terenu wokół PKiN w Warszawie 2016-01-13 08:50:38
- 30 mln zł na remont Pałacu Kultury 2012-09-14 06:12:58
- Nie będzie bulwaru na placu Defilad? 2007-11-17 11:00:57
-
Powiązane firmy
- Adamietz - wykonawca modernizacji Sali Kongresowej z lat 2023-2026
- Contra Ltd.
- Notifier Polska
- Otis Polska
- Tyco Electronics Polska
W pobliżu
Ostatnie 3 wypowiedzi:
-
2023-09-21 21:21:05Pałac miał być symbolem ,,socjalistycznego,, miasta, dominantą w jego pejzażu. Zostało to wyrażone w wytycznych sekretariatu KC PZPR do otoczenia Pałacu: (...) Przestrzeń wokół Pałacu Kultury i Nauki, zawarta między ulicami: Marszałkowską, Al. Jerozolimską, Święto Krzyską (pisownia oryg.) i ul. Emilii Plater, winna być skomponowana tak, aby Pałac Monument znalazł się w sytuacji (...) gmachu wolnostojącego. Na przestrzeni tej nie należy więc poza PKiN wprowadzać żadnej zabudowy.(...) Architektura zabudowy Placu PKiN i wlotów na ten Plac winna być zharmonizowana z PKiN, tworząc jednorodne, skomponowane, największe wnętrze stolicy. Przeciwstawiając się przeżytkom konstruktywizmu i eklektyzmowi winna ona twórczo nawiązać do postępowych tradycji architektury polskiej.,, Protokół nr 206a posiedzenia sekretariatu KC w dniu8 stycznia 1953r., AAN, Archiwum Bolesława Bieruta, sygn. 254/IV-15, k. 1-4.
-
2024-03-06 07:51:09Pałac Kultury i Nauki to charakterystyczny i szczytowy przykład realizmu socjalistycznego (czyli tak zwanego socrealizmu), przy czym pałac ma być narodowy w formie i socjalistyczny w treści. Budowla ma charakter monumentalny, pokazujący wielkość i siłę ustroju socjalistycznego. W przypadku Pałacu Kultury i Nauki liczne są nawiązania do polskiej tradycji architektury. Przykładowo kolumnady są zapożyczone od warszawskich budowli klasycystycznych XIX wieku, attyki dachowe nawiązują do tych z krakowskich Sukiennic, znajdujące się wewnątrz kasetony nawiązują do tych z Wawelu, natomiast wieńcząca całość strzelista wieża jest kopią podobnych wież na ratuszach w Chełmnie bądź Zamościu. Wnętrza wyłożone są m.in. granitem strzegomskim, marmurem sławniewickim czy wapieniem pińczowskim.
Podczas swojego wystąpienia Lew Rudniew podkreślił, że doszliśmy do wniosku, że projekt ten winien mieć na celu stworzenie jednorodnego obrazu, obrazu piękna, który by się łączył w jedną całość architektoniczną i stanowił łączność ze starą Warszawą.
30 lipca 1951 roku do Warszawy przyjechał zespół radzieckich architektów pod przewodnictwem Lwa Rudniewa. Wkrótce, w towarzystwie polskich architektów, wyruszyli w podróż po Polsce, podczas której pokazano Rosjanom najważniejsze polskie zabytki. Ci, zachwyceni polską architekturą, wprowadzili później do projektu bardzo wiele typowo polskich elementów. Zależało im, aby nowy obiekt nosił jak najwięcej lokalnych cech i podobał się Polakom.
-
2024-10-07 23:15:38Maria Dąbrowska: ,,Gazety ogłosiły nagle urbi et orbi o wielkim darze bratniego Związku Radzieckiego (...). Projekt podawany niemal co dzień w gazetach, to z lotu ptaka, to z tej lub owej strony, jest potwornie brzydki, niczym nie uzasadniony. Cała Warszawa będzie leżała u stóp tego potwora. 2 maja 1952.,, Dzienniki powojenne 1945-1965, t.2, Warszawa 1996, s. 293-294.
daro004
Użytkownik
Łukasz
Gość
Łukasz
Gość
Boyakki
Administrator
janek21k
Użytkownik
póki co nikt nie może go pobić już od ponad 50 lat:)
Michaś
Gość
alternativ
Użytkownik
Muffi696
Użytkownik
po co go zmieniac,piękny obiekt,najpiekniejszy w Polsce:rolleyes:
alternativ
Użytkownik
Muffi696
Użytkownik
xft
Gość
Grzesiok
Użytkownik
Warsawgaga
Użytkownik
olek
Gość
olek
Gość
kowalczyk1969
Użytkownik
mario
Gość
Warszawa City
Gość
gres
Gość
Aga
Gość
Filip
Gość
maciej
Gość
wojo
Gość
mają rozwalać więc jest szansa na 200 /\ up:)
MICHAŁ
Gość
wojo
Gość
Seba444
Gość
jaja ture
Gość
sikuś
Gość
kiecak
Gość
Romuald
Gość