Ogłoszono kluczowy przetarg w ramach CPK, dotyczący budowy tunelu dla Kolei Dużych Prędkości


2024.07.29
Autor: Bartosz Motorek
Pod Łodzią powstanie najdłuższy i o największej średnicy podziemny przejazd kolejowy w Polsce. Rusza kluczowy przetarg w ramach Centralnego Potu Komunikacyjnego.

Kluczowy przetarg w ramach CPK


Ogłoszony właśnie przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny przetarg będzie trzecim i największym kontraktem dotyczącym prac budowlanych dla najbardziej zaawansowanego obecnie projektu kolejowego CPK. Pozostałe dwa, znajdujące się w centrum Łodzi są już w trakcie realizacji.

Przetarg dotyczy budowy 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej.

Tunel dalekobieżny CPK jest kluczowym elementem tzw. "Y", czyli trasy Kolei Dużych Prędkości, która powstanie pomiędzy Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Ta bardzo ważna inwestycja wpłynie na funkcjonowanie polskiej kolei. Jak zaznacza minister infrastruktury Dariusz Klimczak, "jest to także istotny krok w realizacji naszego projektu 100-minutowej Polski. Nie tylko integrujemy wszystkie rodzaje transportu, by stworzyć spójną sieć transportową kraju, ale modernizujemy infrastrukturę i przyśpieszamy pociągi, by realnie skrócić dystanse między miastami".

Tunel pod Łodzią jest istotnym elementem linii „Y”, która dla rządu jest priorytetowym projektem. Inwestycja ta po ukończeniu pozwoli na skrócenie podróży z Łodzi do Warszawy w 2032 roku do około 40 minut.

Spółka CPK planuje otworzyć oferty w przetargu pod koniec września br. Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi na podstawie ceny i kwalifikacji personelu. Wykonawca inwestycji będzie miał 46 miesięcy na realizację zadania od momentu podpisania umowy.

Jak powstanie tunel pod Łodzią?


W drążeniu tunelu pomoże tarcza zmechanizowana TBM o średnicy około 14 metrów. Podziemna trasa będzie miała długość wynoszącą około 4,6 km i składała się z dwóch torów pozwalających na jazdę pociągu w obu kierunkach. To będzie najdłuższy i o największej średnicy podziemny przejazd kolejowy dotychczas realizowany tą metodą w Polsce.

Tunel pod centrum Łodzi, który zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów, będzie miał ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach. Pociągi jadące linią kolejową nr 85 od strony Warszawy będą wjeżdżać do tunelu z dworca Łódź Fabryczna. Natomiast wyjście zlokalizowane będzie na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Następnie pociągi pojadą dalej na zachód - w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie „Y” – na Wrocław i Poznań.

Podpisane zostały już dwa z trzech dużych kontraktów, które realizowane są w Łodzi. Pierwszy dotyczy wzmocnienia fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, a drugi budowy komór: startowej Retkinia (roboty już trwają) i odbiorczej Fabryczna (prace zaczną się po zakończeniu robót przy ŁDK).

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.