Most na Pragę połączył brzegi Wisły. Zbliża się otwarcie jednego z najdłuższych tego typu obiektów na świecie


2023.10.18
Autor: Piotr Maślak
Ostatni element konstrukcji Mostu na Pragę już zamontowany, co oznacza, że przeprawa połączyła dwa brzegi Wisły. Inwestycja to ogromna szansa i impuls do zmian, zwłaszcza dla prawobrzeżnej Warszawy.

Wykonawca budowy mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę zamontował ostatni element konstrukcji nowej przeprawy. Inwestycja, które poziom zaawansowania prac wynosi już około 80 proc., wchodzi w finalny etap realizacji.

Gotowa jest już cała konstrukcja mostu, rozpiętego pomiędzy brzegami Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Budimex, jako generalny wykonawca inwestycji, zrealizował ten etap prac w ciągu kilkunastu miesięcy. Przypomnijmy, że oficjalne rozpoczęcie realizacji projektu miało miejsce w styczniu 2022 roku.
Ostatni element konstrukcji Mostu na Pragę zamontowany, fot. Ewelina Lach

Most połączył już dwa brzegi Wisły


Most połączył dwa brzegi Wisły. Inwestycja odmieni wygląd centrum Warszawy – zbliżając do siebie śródmiejskie bulwary z Pragą. Mieszkańcy i nasi goście skorzystają dzięki niemu z uroków rewitalizowanej ulicy Okrzei. Odmieni się również okolica ulicy Karowej, która zostanie całkowicie przebudowana. Liczę na to, że most pieszo-rowerowy stanie się symbolem Warszawy. Będzie służył pieszym i rowerzystom jako miejsce rekreacji, z którego warszawianki i warszawiacy będą chętnie korzystać
powiedział: prezydent Rafał Trzaskowski

Budowa Mostu na Pragę wchodzi w finalny etap prac. Wykonawca obecnie skupi się na robotach wykończeniowych m.in. na montażu barier, oświetlenia czy ławek oraz układaniu nawierzchni. Pierwsi piesi i rowerzyści skorzystają z nowej przeprawy już wiosną 2024 roku.

Jeden z najdłuższych tego typu mostów na świecie


Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Ze względu na dużą wilgotność nad rzeką przeprawa wykonana została ze stali pokrytej farbą, imitującą kolor kortenu.

Most na Pragę ma długość 452 metrów, co sprawia, że to jeden z najdłuższych tego typu obiektów na świecie. Warszawska przeprawa pokonuje londyński Millennium Bridge o 127 metrów. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.

W dwóch miejscach na moście dostępne będą "zatoczki", z których będzie można podziwiać widoki na Warszawę i Wisłę. Pokonanie kładki pieszo zajmie około 6 minut, natomiast rowerem - 2 minuty.

Budowa mostu to ogromna szansa i impuls do zmian, zwłaszcza dla prawobrzeżnej Warszawy. Projektowana jest przebudowa ulicy Okrzei. Pojawi się tu więcej zieleni, ma powstać również infrastruktura rowerowa oraz nowe – szersze i wygodne chodniki oraz mała architektura.

Komentarze


  • krytyczny
    Gość
    2023-10-18 09:25:15
    Narazie wygląda pokracznie i raczej się nie zmieni.

  • Ted666
    Gość
    2023-10-19 12:24:58
    Pieniądze wyrzucone w błoto.Niepotrzebna inwestycja.

  • Xxx
    Gość
    2023-10-19 15:14:06
    Po co nam kladka w Warszawie skoro mamy mosty na Szprewie (dla wyborcow KO podpowiem, ze Szprewa to rzeka plynaca przez Berlin, czyli stolice Niemiec)?

Odpowiedz

Komentujesz jako gość.