Zamontowano pierwszą część nowego mostu w Warszawie. Dobre tempo budowy przeprawy przez Wisłę


2023.04.20
Autor: Bartosz Motorek
Nowy most pieszo-rowerowy na Wiśle, który "połączy" dwie dzielnice na obu brzegach rzeki ma już zamontowaną pierwszą część od strony Pragi. W najbliższych tygodniach na żelbetowych podporach montowane będą kolejne przęsła mostu. Inwestycja to jedna z największych przepraw tego typu w Polsce, która gotowa będzie w 2024 roku.

Liczący 452 metry długości nowy most pieszo-rowerowy przez Wisłę połączy dwa brzegi rzeki na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Przeprawę będzie można pokonać pieszo w ciągu 6 minut, natomiast jadąc rowerem - zaledwie 2 minuty. Przyszły most zostanie wybudowany z stali pokrytej farbą w odcieniu kortenu, który imituje pomarańczowo-brązową patynę. Taki materiał jest bardzo odporny na wilgoć, co jest istotne ze względu na położenie mostu nad rzeką. Wierzchnia warstwa nawierzchni zostanie wykonana z żywicy MMA (metakrylowej) w jasnoszarym kolorze.

Mieszkańcy stolicy zyskają jeszcze bardziej funkcjonalne połączenie dwóch brzegów Wisły oraz będą mogli podziwiać jeden z najładniejszych widoków – panoramę na historyczną część Warszawy, która została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO
powiedział: prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Od strony Pragi zakończył się montaż pierwszej części mostu. Obecnie kontynuowane są prace związane z łączeniem stalowych elementów. Wkrótce rozpocznie się wbijanie stalowych pali pod dźwig, który posłuży do montażu elementów podporowych w nurcie rzeki. Do tego celu używany będzie specjalistyczny sprzęt Demag CC3800 o nośności 650 ton, znanego między innymi z montażu śmigieł turbin wiatrowych. Jest to niezbędne ze względu na gabaryty elementów mostu - jedna z nich mierzy aż 23 metry długości i waży 36 ton.

Jednocześnie prowadzone są mniej widowiskowe prace, takie jak przebudowa kanalizacji deszczowej, sieci teletechnicznych oraz budowa zbrojonego nasypu z tzw. georusztem na Wybrzeżu Kościuszkowskim.

Zamontowanie pierwszych segmentów na filarach oznacza, że budowa pieszo-rowerowej przeprawy przez Wisłę wkracza w kolejny, bardzo spektakularny etap. W ciągu najbliższych tygodni na żelbetowych podporach montowane będą kolejne przęsła mostu.

Nowy warszawski most połączy Śródmieście z Pragą. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa będzie się poszerzać, rozdzielając na dwie rampy, które zostaną przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most nie będzie miał podziału na przestrzeń pieszą i rowerową. Oświetlenie zapewnią dyskretne źródła światła umieszczone w balustradach.

Koszt realizacji inwestycji to około 120 mln zł., a jej oddanie do użytku nastąpić ma wiosną 2024 roku. Generalnym wykonawcą jest firma Budimex.

Komentarze


  • Kkk
    Gość
    2023-04-20 21:01:28
    Umówmy się to nie jest most tylko kładka, most to miał być i nazywał się roboczo most Krasińskiego, ale biurokraci z ratusza uznali że na prawym brzegu Wisły to już nie Warszawa. Od dziesięcioleci Praga jest traktowana przez ratusz tak jak by to nie była cześć Warszawy.

  • Zdegustowany
    Gość
    2023-04-21 07:35:25
    Najdroższa kładka w Polsce. A podobno samorządowi brakuje pieniędzy…

  • dociekliwy
    Gość
    2023-04-21 13:57:42
    Czy są bardzo wysokie boczne barierki, aby nie było zachęty dla samobójców do skoków na główkę ?

Odpowiedz

Komentujesz jako gość.