Szykuje się duża inwestycja infrastrukturalna w Szczecinie. Pod Odrą powstanie najdłuższy tunel w Polsce


2024.09.17
Autor: Bartosz Motorek
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma złożyć w przyszłym roku wniosek o pozwolenie na budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina. W ramach tego dużego projektu infrastrukturalnego powstanie m.in. najdłuższy tunel w Polsce.

Trwają zaawansowane prace projektowe dotyczące budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina, która będzie miała długość blisko 50 kilometrów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w 2025 roku złożyć ma wniosek o zezwolenie na realizację tej inwestycji.

Jak poinformował na antenie Radia Szczecin wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka, w ciągu najbliższych dni mają zostać ogłoszone przetargi, które dotyczyć będą ważnych inwestycji drogowych, stanowiących docelowo część przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Chodzi m.in. o budowę drugiej części obwodnicy Warzymic i Przecławia, a także obwodnice Kołbaskowa. Projekty stanowią jeden z elementów włączenia ruchu do przyszłej szczecińskiej obwodnicy.

Zanim jednak dojdzie do rozpoczęcia budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina muszą zostać przeprowadzone prace przygotowawcze. W tym celu wykonano już m.in. ponad 4 000 odwiertów geologicznych, z czego część realizowana była z barek na Odrze; ich głębokość sięgała do 90 metrów od powierzchni rzeki. To na podstawie tych prac przygotowywana jest dokumentacja projektowa, która jest niezbędna do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę.

W ramach inwestycji powstać ma pod Odrą najdłuższy tunel w Polsce, który będzie miał długość 5 kilometrów.
Zachodnia Obwodnica Szczecina, wizualizacja, wiz. materiały GDDKiA

Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) to jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych dla regionu zachodniopomorskiego, będąca częścią drogi ekspresowej S6. Projekt zakłada budowę około 50-kilometrowej trasy, która ma na celu odciążenie ruchu w Szczecinie i okolicach, a także poprawę połączeń drogowych z ważnymi zakładami przemysłowymi, np. w Policach.

Zachodnia Obwodnica Szczecina została podzielona na dwa główne odcinki: Kołbaskowo - Police (25,5 km), który omija Szczecin od zachodu oraz Police - Goleniów (23,4 km), obejmujący tunel pod Odrą i kończący się w pobliżu węzła Goleniów Północ, łączącego drogi S3 i S6. Obwodnica, razem z istniejącymi drogami S3/A6, stworzy pełny pierścień komunikacyjny wokół Szczecina, co znacząco usprawni ruch, szczególnie dla pojazdów przemieszczających się tranzytem przez region.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.