
Gdańsk
Wiadomości
Port Gdańsk może już obsłużyć największe kontenerowce świata. Otwarcie nowego terminala
Port Gdańsk zyskał nową przepustowość – nowo uruchomiona część terminalu T3 Baltic Hub już obsługuje największe kontenerowce świata. To jedna z największych takich realizacji w regionie Morza Bałtyckiego.
Port Gdańsk wkroczył w nową erę rozwoju dzięki ukończeniu kluczowego etapu budowy terminalu kontenerowego T3 w ramach Baltic Hub. To największa inwestycja hydrotechniczna w historii Polski i jedna z najbardziej zaawansowanych realizacji tego typu w rejonie Bałtyku. Infrastruktura nowego terminalu już działa – umożliwia obsługę największych kontenerowców świata, a tym samym znacząco wzmacnia pozycję Gdańska na logistycznej mapie Europy.
Za realizację odpowiadało konsorcjum, w którym liderem krajowym był Budimex SA. Projekt, zlecony przez Baltic Hub, objął m.in. budowę sztucznej wyspy, pogłębienie dna do 17,5 metra, stworzenie nabrzeża o długości 717 metrów oraz przygotowanie 36-hektarowego placu manewrowego. W efekcie Baltic Hub zwiększy możliwości przeładunkowe do 4,5 mln TEU rocznie, co przełoży się na wzrost obrotów handlowych i znaczenie portu w skali globalnej.
Cezary Łysenko, Członek Zarządu Budimeksu, podkreśla, że T3 to nie tylko spektakularne osiągnięcie inżynieryjne, ale również inwestycja o kluczowym znaczeniu gospodarczym: „Projekt T3 to krok milowy nie tylko dla Gdańska, ale dla całej Europy Środkowo-Wschodniej. To wyzwanie technologiczne, które pokazuje skalę i kompetencje polskiego sektora budowlanego.”
Budowa nowej infrastruktury wymagała zastosowania olbrzymich ilości materiałów – zużyto m.in. ponad 17,5 tys. ton stali i 160 tys. m³ betonu. Prace prowadzone były nieprzerwanie, siedem dni w tygodniu, z udziałem ponad 500 inżynierów i pracowników. Szczególną uwagę poświęcono aspektom środowiskowym – zastosowano nowoczesne technologie ograniczające hałas i systemy chroniące ssaki morskie.
Integralną częścią inwestycji było też dostarczenie zaawansowanych urządzeń przeładunkowych – na terminal dotarło 7 suwnic STS oraz 20 zdalnie sterowanych suwnic RMG. Gigantyczne suwnice STS, sprowadzone z Chin drogą morską, sięgają nawet 140 metrów wysokości i ważą blisko 2000 ton każda.
Port Gdańsk wkroczył w nową erę rozwoju dzięki ukończeniu kluczowego etapu budowy terminalu kontenerowego T3 w ramach Baltic Hub. To największa inwestycja hydrotechniczna w historii Polski i jedna z najbardziej zaawansowanych realizacji tego typu w rejonie Bałtyku. Infrastruktura nowego terminalu już działa – umożliwia obsługę największych kontenerowców świata, a tym samym znacząco wzmacnia pozycję Gdańska na logistycznej mapie Europy.
Za realizację odpowiadało konsorcjum, w którym liderem krajowym był Budimex SA. Projekt, zlecony przez Baltic Hub, objął m.in. budowę sztucznej wyspy, pogłębienie dna do 17,5 metra, stworzenie nabrzeża o długości 717 metrów oraz przygotowanie 36-hektarowego placu manewrowego. W efekcie Baltic Hub zwiększy możliwości przeładunkowe do 4,5 mln TEU rocznie, co przełoży się na wzrost obrotów handlowych i znaczenie portu w skali globalnej.
Cezary Łysenko, Członek Zarządu Budimeksu, podkreśla, że T3 to nie tylko spektakularne osiągnięcie inżynieryjne, ale również inwestycja o kluczowym znaczeniu gospodarczym: „Projekt T3 to krok milowy nie tylko dla Gdańska, ale dla całej Europy Środkowo-Wschodniej. To wyzwanie technologiczne, które pokazuje skalę i kompetencje polskiego sektora budowlanego.”
Budowa nowej infrastruktury wymagała zastosowania olbrzymich ilości materiałów – zużyto m.in. ponad 17,5 tys. ton stali i 160 tys. m³ betonu. Prace prowadzone były nieprzerwanie, siedem dni w tygodniu, z udziałem ponad 500 inżynierów i pracowników. Szczególną uwagę poświęcono aspektom środowiskowym – zastosowano nowoczesne technologie ograniczające hałas i systemy chroniące ssaki morskie.
Integralną częścią inwestycji było też dostarczenie zaawansowanych urządzeń przeładunkowych – na terminal dotarło 7 suwnic STS oraz 20 zdalnie sterowanych suwnic RMG. Gigantyczne suwnice STS, sprowadzone z Chin drogą morską, sięgają nawet 140 metrów wysokości i ważą blisko 2000 ton każda.
Inne wiadomości o Budimex
- Zaawansowana inżynieria na finiszu jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Publikujemy nowy film z placu budowy 2025-05-15 09:57:42
- Kluczowa inwestycja w infrastrukturę sportową Uniwersytetu Gdańskiego. Rusza budowa nowoczesnego Centrum Sportu 2025-04-29 08:46:07
- Neogotycki dworzec z początku XX wieku odzyskał historyczny blask 2025-04-11 16:14:08
- Ruszyło drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Inwestycja ma ogromne znaczenie dla rozwoju infrastruktury kolejowej 2025-04-01 06:45:15
-
Komentarze
Brak wpisów.