Warszawa będzie miała pierwszą podziemną trasę tramwajową. Koszt inwestycji to prawie 300 mln zł


2024.02.21
Autor: Piotr Maślak
Poznaliśmy szczegóły i harmonogram budowy pierwszej podziemnej trasy tramwajowej w Warszawie, która umożliwi dojazd przez Ochotę na Dworzec Zachodni. Prace budowlane wkrótce się rozpoczną.

Skorzystają mieszkańcy Starej Ochoty, Szczęśliwic i Śródmieścia


Nowa trasa tramwajowa w Warszawie będzie miała długość 1,6 km, z czego 500 metrów pobiegnie w tunelu. Inwestycja pozwoli szybciej i wygodniej dojechać do Dworca Zachodniego. Szacuje się, że z nowej linii korzystało będzie ponad 1,2 mln pasażerów rocznie, a czas przejazdu z ulicy Grójeckiej wyniesie 5 minut, a z Metra Politechnika 15 min. Nowe połączenie skierowane jest głównie do mieszkańców Starej Ochoty, Szczęśliwic i Śródmieścia.
wiz. Tramwaje Warszawskie
wiz. Tramwaje Warszawskie

Podpisana została już umowa z wykonawcą inwestycji, który rozpocznie prace za dwa miesiące. Wartość projektu wynosi netto to: 294 mln 820 tys. zł, brutto: 362 mln 629 tys. zł. Pierwsze tramwaje pojadą podziemną trasą w połowie 2026 roku.

Nasze hasło to „Warszawa – stolica najlepszej komunikacji”. Rankingi europejskie potwierdzają, że transport publiczny w Warszawie jest na najwyższym poziomie. Cały czas w niego inwestujemy, otworzyliśmy 11 stacji metra, kontynuujemy prace projektowe nad III i IV linią. Ten tramwaj dojedzie aż do Dworca Zachodniego, a część tej linii schowamy pod ziemią, zgodnie z europejskimi trendami. Prace mają potrwać ok. 26 miesięcy – jest szansa, że już w 2026 roku warszawianki i warszawiacy będą mogli dojechać z Ochoty do Dworca Zachodniego, a stamtąd, w przyszłości, do Wilanowa. I nie zwalniamy – sukcesywnie realizujemy inwestycje szynowe w stolicy – w ciągu kilku tygodni otworzymy linię tramwajową na Kasprzaka, a jesienią do Wilanowa. Kończymy prace w zajezdni na Annopolu i niedługo będziemy mieli dobre informacje na temat rozpoczęcia przetargu projektu tramwaju na Białołękę
powiedział: Rafał Trzaskowski ogłaszając podpisanie umowy na budowę trasy tramwajowej na Dworzec Zachodni
wiz. Tramwaje Warszawskie
wiz. Tramwaje Warszawskie

W przyszłości także mieszkańcy Woli, Wilanowa i Bemowa dostaną wygodne skomunikowanie z przebudowywanym obecnie dworcem Warszawa Zachodnia. Stanie się to wtedy, gdy zrealizowana zostanie cała magistrala tramwajowa z Woli przez Ochotę, Mokotów do Wilanowa. Aż 900 metrów torów na tej trasie będzie „zielonych”. Pokryte one zostaną rozchodnikiem.

Start nowej trasy tramwajowej na dworcu Warszawa Zachodnia


Podziemny przystanek tramwajowy zaprojektowano obok wejścia na dworzec i zostanie połączony przejściem podziemnym. Z tego miejsca tramwaj pokona trasę tunelem o długości około 500 metrów - pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd znajdzie się między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (między Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 a hotelem Ibis). Pierwszy przystanek naziemny zaplanowano przy Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha. To będzie kolejny przystanek, tu zostaną zbudowane od nowa cztery perony.
wiz. Tramwaje Warszawskie
wiz. Tramwaje Warszawskie

Ta trasa jest kluczową częścią wielkiej idei, jaką jest nie tylko skomunikowanie Ochoty i Woli, ale stworzenie komunikacyjnego hubu na Dworcu Zachodnim. To będzie wielki węzeł tramwajowo-autobusowo-kolejowy. W dalszej perspektywie ta linia połączy Dworzec Zachodni z Wolą i dynamicznie rozwijającym się osiedlem Odolany
powiedział: Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich

Jak będzie wyglądał podziemny przystanek? Jego wygląd przypominał będzie stację metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2

Generalnym wykonawcą inwestycji zostało konsorcjum firm ZUE i Fabe, które ma 26 miesięcy na realizację zadania.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.