Trwa jedna z najbardziej strategicznych realizacji kolejowych w Polsce ostatnich lat

2021.02.09

Trwa przebudowa strategicznej pod względem ruchu pasażerskiego stacji w Polsce - Warszawa Zachodnia. Inwestycja obejmuje m.in. kompleksową modernizację około 30 km torów. Na budowie obecnie pracuje 500 osób.

Trwają prace budowalne na stacji Warszawa Zachodnia, za które odpowiada firma Budimex, która jest obecnie w pierwszej dwójce największych wykonawców kolejowych w Polsce. Inwestycja realizowana jest dla PKP PLK w w ramach projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Prace budowlane na stacji Warszawa Zachodnia postępują mimo okresu zimowego. Do tej pory udało się przeprowadzić prace obejmujące m.in. niezbędne rozbiórki istniejących budynków, demontaże oświetlenia oraz przełożenia kolizji instalacji podziemnych. Obecnie trwają roboty związane z przebudową peronów i budową nowego przejścia na poziomie +1 nad peronami. Funkcjonuje tymczasowe dojście do peronu 8 linii obwodowej – przesunięta została także o 200 m pętla autobusów ZTM na ulicy Tunelowej. Na budowie warszawskiej stacji pracuje 70 podwykonawców i dostawców, 500 osób i 150 jednostek sprzętu.

Inwestycja, której wykonawcą jest Budimex to kompleksowa przebudowa około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieci trakcyjnej. Przebudowana stacja Warszawa Zachodnia zaoferuje nowe perony, zmodernizowaną, zadaszoną halę dworcową, która zapewni pasażerom bardziej komfortowe warunki podróży.

Przebudowa Warszawy Zachodniej to jedna z najbardziej ambitnych koncepcji infrastrukturalnych na kolei ostatnich lat – mówi Artur Popko, Wiceprezes Budimeksu. Węzeł Warszawa Zachodnia wprowadza i wyprowadza cały ruch kolejowy od strony południowej i Zachodniej do stolicy a prace wykonujemy cały czas pod czynnym ruchem kolejowym – dodaje Artur Popko.

Budimex zajął się już również budową przejazdu technologicznego między peronami 2 i 7, wykonywaniem pali fundamentowych pod posadowienie kładki dla pieszych na peronie 2 i 7 oraz robotami związanymi z wprowadzeniem tymczasowej organizacji ruchu na ul. Tunelowej. W minionych dniach trwały ponadto roboty związane z przygotowaniem tymczasowego dojścia do peronu 8, a także budową tymczasowej pętli autobusowej, murów dla ścian szczelinowych oraz demontaż związany z budową peronów.

Warszawa Zachodnia ma średnią dobową przepustowość na poziomie około 1 000 pociągów pasażerskich, aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych, WKD oraz KM, a także towarowych. Codziennie ze stacji korzysta około 60 000 osób, a do 2023 roku ma osiągnąć poziom 120 000.

Zmodernizowany węzeł Warszawa Zachodnia ma być gotowy do 2023 roku. Za projekt przebudowy odpowiada pracownia DWAA Architekci. Kontrakt podpisany z wykonawcą inwestycji opiewa na kwotę 2,4 mld zł (netto trochę ponad 1,9 mld zł).

Inwestycja pozwoli na przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.

Źródło: Urbanity.pl

Inne wiadomości o Dworzec Warszawa Zachodnia, Budimex

Komentarze


  • Wojciech
    Gość
    2021-02-10 07:53:38
    Wszystko bardzo fajnie tylko szkoda że nikt nie pomyślał o wjeździe na linię obwodowa od strony Zachodniego pewnie jak skończą inwestycje to jeszcze raz zrobią remont i wszyscy będą zadowoleni

  • ...
    Gość
    2021-02-10 15:06:00
    Nie ma potrzeby wjazdu na linię obwodową od strony centrum. Linia średnicowa jest już wystarczająco obciążona. Od jazdy po mieście jest metro i tramwaj.

  • Fachman
    Gość
    2021-02-11 08:02:31
    Nie rozumiem powyższych wpisów, ma być możliwość dojechania z Legionowa do Piaseczna czyli jak najbardziej chodzi o obwodową. Nie będzie się dało przejechać w drugą stronę czy o co chodzi?

Odpowiedz

Komentujesz jako gość.