Największa przebudowa stacji kolejowej w Warszawie po lewej stronie Wisły - czas na Wschodnią


2025.08.27
Autor: Bartosz Motorek
Warszawa Wschodnia przejdzie największą przebudowę w swojej historii. Siedem zadaszonych peronów, nowe tunele, windy, estakada i ponad 46 kilometrów przebudowanych torów - tak w najbliższych latach zmieni się druga co do wielkości stacja kolejowa w stolicy.

Warszawa Wschodnia, jedna z najważniejszych stacji kolejowych w Polsce, czeka na gruntowną przebudowę. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację obiektu, której wartość szacuje się na około 4 miliardy złotych. Prace rozpoczną się w przyszłym roku i potrwają do 2029 roku.

Stacja obsługuje obecnie blisko tysiąc pociągów dziennie, w tym około 280 dalekobieżnych i ponad 670 aglomeracyjnych. To druga pod względem natężenia ruchu kolejowego stacja w stolicy. Inwestycja obejmie kompleksową modernizację peronów, torów, przejść podziemnych oraz systemów sterowania ruchem.

Zaplanowano przebudowę siedmiu peronów, które zostaną zadaszone i ujednolicone pod względem wysokości, co ułatwi wsiadanie do składów. W każdym przejściu podziemnym pojawią się windy i schody ruchome, a istniejące tunele zostaną połączone nowym łącznikiem umożliwiającym dojście do ulicy Tysiąclecia. Modernizacja obejmie także instalację systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz przebudowę przystanku Warszawa Stadion, gdzie powstanie tymczasowy peron i długo oczekiwane połączenie z drugą linią metra.

Na terenie stacji wybudowana zostanie estakada o długości ponad 1600 metrów, prowadząca do linii kolejowej nr 9 w kierunku Gdańska, Olsztyna i Legionowa. Nowy obiekt, składający się z 29 przęseł, umożliwi bardziej płynne prowadzenie ruchu na północ kraju. W planach jest także budowa nowoczesnej nastawni z komputerowymi systemami sterowania. Przebudowane zostaną również wiadukty nad ulicami Targową, Siwca i Zamoyskiego.

Zmiany odczują również mieszkańcy okolicznych dzielnic. W rejonie ulicy Chodakowskiej powstanie nowe przejście podziemne, które ułatwi komunikację między Pragą Północ a Pragą Południe. W ramach inwestycji przygotowana zostanie także konstrukcja pod planowany przez miasto tunel Tysiąclecia.

Projekt realizowany będzie z wykorzystaniem środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Według założeń, prace będą prowadzone pod ruchem pociągów, co oznacza duże wyzwanie organizacyjne zarówno dla wykonawców, jak i kolejarzy odpowiedzialnych za bezpieczeństwo przejazdów.

Skala przedsięwzięcia jest porównywana do modernizacji stacji Warszawa Zachodnia, choć budżet obecnych prac jest ponad dwukrotnie większy. Po zakończeniu modernizacji Warszawy Wschodniej możliwe będzie rozpoczęcie ostatniego etapu przebudowy średnicy warszawskiej, obejmującego odcinek między Warszawą Zachodnią a Stadionem.

Liczby najlepiej obrazują rozmiar inwestycji: przebudowanych zostanie ponad 46 kilometrów torów, powstanie 57 kilometrów nowej sieci trakcyjnej, zamontowanych będzie 170 rozjazdów, a na terenie stacji i przystanku Stadion pojawi się w sumie 17 wind oraz 9 kompletów schodów ruchomych.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.