Rekordowe przyspieszenie polskiej kolei towarowej. W jednym przypadku poprawa aż o 148 minut


2025.06.23
Autor: Monika Kumorek
W 2025 roku średni czas przejazdu pociągów towarowych na trasie Poznań – Szczecin skrócił się aż o 112 minut, a na odcinku Smarzów Wrocławski – Kłodzko Główne różnica sięgnęła rekordowych 148 minut. Również pociągi intermodalne jadą szybciej – m.in. na trasie Brzeg Dolny – Stara Wieś k. Kutna nawet o godzinę. To efekt szeroko zakrojonej modernizacji infrastruktury kolejowej przez Polskie Linie Kolejowe S.A.

Modernizacja linii kolejowych w Polsce wyraźnie zwiększa konkurencyjność transportu szynowego. W 2025 roku wiele tras towarowych odnotowało radykalne skrócenie czasu przejazdu pociągów, co przekłada się na lepsze wykorzystanie taboru, efektywniejsze planowanie logistyki oraz niższe koszty operacyjne.

Na odcinku Poznań – Szczecin pociągi pokonują trasę średnio aż o 112 minut szybciej niż rok wcześniej. Równie imponujące dane dotyczą odcinka Brzeg Dolny – Stara Wieś k. Kutna, gdzie najszybsze składy intermodalne skróciły czas przejazdu aż o 60 minut.

Rekordowe dane napływają z trasy Smarzów Wrocławski – Kłodzko Główne, gdzie średni czas jazdy pociągów skrócił się z niemal 5 godzin do zaledwie 2 godzin i 29 minut – to poprawa aż o 148 minut. Znaczące różnice widać także na trasach:

Poznań Franowo – Szczecin Port Centralny – krócej o 1 godz. 52 min,
Warszawa Wschodnia Towarowa – Białystok – skrócenie o 40 minut,
Pruszków – Poznań Franowo – skrócenie o 50 minut,
Swarzędz – Mockava – szybsze przejazdy o 35 minut.

Dla branży transportowej to nie są kosmetyczne zmiany.

Każde kilkanaście minut zysku na trasie to krótszy obieg składu, lepsze wykorzystanie taboru, niższe koszty i większa odporność na nieprzewidziane opóźnienia
powiedział: Ireneusz Kluczyk, dyrektor zarządzający METRANS Rail

Wzrost parametrów infrastruktury
Z danych systemu POS wynika, że od rozkładu jazdy 2024/2025 znacząco zwiększono możliwości eksploatacyjne sieci kolejowej. Prędkość maksymalna wzrosła:

dla pociągów pasażerskich – na 1 708 km torów,
dla pociągów towarowych – na 1 542 km torów,
a naciski osi dopuszczono na wyższym poziomie na 690 km torów.

To daje podstawy do prowadzenia cięższych i szybszych pociągów, co bezpośrednio przekłada się na większą przepustowość sieci i skrócenie czasów przejazdu.

PKP Cargo, największy przewoźnik towarowy w kraju, podkreśla, że korzyści widać nie tylko na magistralach.

Również na trasach regionalnych, gdzie dotąd kilka minut miało znaczenie, dziś zyskujemy nawet pół godziny. To tysiące godzin oszczędności rocznie
powiedział: Sebastian Miller, Członek Zarządu PKP Cargo

Za skróceniem czasów stoją konkretne inwestycje: wymiana nawierzchni torowej, modernizacja węzłów towarowych, instalacja nowoczesnych systemów sterowania ruchem.

To realna poprawa przepustowości, bezpieczeństwa i punktualności – potwierdzona w danych
powiedział: Krzysztof Waszkiewicz z Polskich Linii Kolejowych S.A.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.