
Oława
Wiadomości
Rusza przebudowa najstarszego czynnego dworca kolejowego w Polsce. Neorenesansowa perła Dolnego Śląska
Najstarszy czynny dworzec kolejowy w Polsce przechodzi wielką metamorfozę. W Oławie ruszyła przebudowa zabytkowego budynku, który już wkrótce połączy historyczny charakter z nowoczesną funkcjonalnością.
Polskie Koleje Państwowe S.A. oficjalnie przekazały plac budowy wykonawcy przebudowy zabytkowego dworca kolejowego w Oławie (woj. dolnośląskie). Inwestycja rozpoczyna się dokładnie 184 lata po położeniu kamienia węgielnego – 6 czerwca 1841 roku – pod budynek, który do dziś pozostaje w nieprzerwanej eksploatacji i stanowi najstarszy czynny dworzec w Polsce.
Położona na trasie Wrocław – Opole stacja obsługuje zarówno pociągi dalekobieżne PKP Intercity (do m.in. Warszawy, Przemyśla, Ustki, Lublina czy Zakopanego), jak i składy regionalne POLREGIO (m.in. do Brzegu, Gliwic czy Raciborza). Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2023 roku z dworca w Oławie korzystało średnio 3,3 tysiąca pasażerów dziennie, a zatrzymywało się na nim 79 pociągów na dobę.
Budynek dworca powstał w stylu neorenesansowym, charakterystycznym dla wczesnego etapu rozwoju architektury kolejowej. W kolejnych dekadach przechodził liczne rozbudowy, w tym m.in. o dodatkową poczekalnię, historyczną wiatę peronową z 1884 roku oraz drewniany dach wsparty na żeliwnych kolumnach.
Podczas uroczystego otwarcia w 1842 roku do Oławy przybył specjalny pociąg z 400 zaproszonymi gośćmi, a stacja i skład zostały ozdobione dekoracjami oraz łukiem triumfalnym. Zainteresowanie nową linią kolejową było wówczas tak duże, że lokalni rolnicy skarżyli się na zniszczenia plonów przez tłumy ciekawskich.
Rozpoczęta właśnie modernizacja zakłada kompleksowe prace konserwatorskie i budowlane, prowadzone pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. Główne założenia projektu obejmują:
- renowację elewacji oraz montaż stylizowanego napisu „Dworzec kolejowy” od strony miasta i „Oława” od strony torów,
- przywrócenie historycznego wejścia we wschodniej części budynku, gdzie znajdą się poczekalnia i toalety,
- zachowanie i odrestaurowanie oryginalnej stolarki okiennej i drzwiowej,
- adaptację głównego korpusu budynku na potrzeby lokalnego samorządu.
Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez likwidację barier architektonicznych oraz instalację ścieżek prowadzących, tabliczek Braille’a i specjalistycznych toalet. Inwestycja obejmuje także:
- system zarządzania budynkiem BMS,
- energooszczędne instalacje i monitoring,
- systemy alarmowe i przeciwpożarowe,
- nową infrastrukturę zewnętrzną: miejsca postojowe, strefę Kiss&Ride, poszerzony chodnik i dwa nowe przejścia na perony.
Renowację przejdzie również zabytkowa wiata peronowa, której stalowa, nitowana konstrukcja to unikalny przykład XIX-wiecznej inżynierii.
Wartość inwestycji wynosi 17 milionów złotych brutto. Projekt realizowany jest w formule „projektuj i buduj” przez firmę Global Budownictwo Sp. z o.o. z Częstochowy. Za całość odpowiada PKP S.A., a planowane zakończenie i udostępnienie dworca pasażerom przewidziano na drugą połowę 2026 roku.
Historyczny dworzec kolejowy w Oławie przechodzi gruntowną modernizację
Polskie Koleje Państwowe S.A. oficjalnie przekazały plac budowy wykonawcy przebudowy zabytkowego dworca kolejowego w Oławie (woj. dolnośląskie). Inwestycja rozpoczyna się dokładnie 184 lata po położeniu kamienia węgielnego – 6 czerwca 1841 roku – pod budynek, który do dziś pozostaje w nieprzerwanej eksploatacji i stanowi najstarszy czynny dworzec w Polsce.
Położona na trasie Wrocław – Opole stacja obsługuje zarówno pociągi dalekobieżne PKP Intercity (do m.in. Warszawy, Przemyśla, Ustki, Lublina czy Zakopanego), jak i składy regionalne POLREGIO (m.in. do Brzegu, Gliwic czy Raciborza). Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2023 roku z dworca w Oławie korzystało średnio 3,3 tysiąca pasażerów dziennie, a zatrzymywało się na nim 79 pociągów na dobę.
Od neorenesansowej perełki po nowoczesny węzeł komunikacyjny
Budynek dworca powstał w stylu neorenesansowym, charakterystycznym dla wczesnego etapu rozwoju architektury kolejowej. W kolejnych dekadach przechodził liczne rozbudowy, w tym m.in. o dodatkową poczekalnię, historyczną wiatę peronową z 1884 roku oraz drewniany dach wsparty na żeliwnych kolumnach.
Podczas uroczystego otwarcia w 1842 roku do Oławy przybył specjalny pociąg z 400 zaproszonymi gośćmi, a stacja i skład zostały ozdobione dekoracjami oraz łukiem triumfalnym. Zainteresowanie nową linią kolejową było wówczas tak duże, że lokalni rolnicy skarżyli się na zniszczenia plonów przez tłumy ciekawskich.
Dworzec przyszłości z poszanowaniem historii
Rozpoczęta właśnie modernizacja zakłada kompleksowe prace konserwatorskie i budowlane, prowadzone pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. Główne założenia projektu obejmują:
- renowację elewacji oraz montaż stylizowanego napisu „Dworzec kolejowy” od strony miasta i „Oława” od strony torów,
- przywrócenie historycznego wejścia we wschodniej części budynku, gdzie znajdą się poczekalnia i toalety,
- zachowanie i odrestaurowanie oryginalnej stolarki okiennej i drzwiowej,
- adaptację głównego korpusu budynku na potrzeby lokalnego samorządu.
Komfort, dostępność i nowoczesne technologie
Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez likwidację barier architektonicznych oraz instalację ścieżek prowadzących, tabliczek Braille’a i specjalistycznych toalet. Inwestycja obejmuje także:
- system zarządzania budynkiem BMS,
- energooszczędne instalacje i monitoring,
- systemy alarmowe i przeciwpożarowe,
- nową infrastrukturę zewnętrzną: miejsca postojowe, strefę Kiss&Ride, poszerzony chodnik i dwa nowe przejścia na perony.
Renowację przejdzie również zabytkowa wiata peronowa, której stalowa, nitowana konstrukcja to unikalny przykład XIX-wiecznej inżynierii.
Koszt, wykonawca i harmonogram
Wartość inwestycji wynosi 17 milionów złotych brutto. Projekt realizowany jest w formule „projektuj i buduj” przez firmę Global Budownictwo Sp. z o.o. z Częstochowy. Za całość odpowiada PKP S.A., a planowane zakończenie i udostępnienie dworca pasażerom przewidziano na drugą połowę 2026 roku.
Remont najstarszego czynnego dworca w Polsce to ekscytujące i ważne zadanie. Dbamy o to, by nasze dworce były nie tylko punktami przesiadkowymi, ale także atrakcyjną przestrzenią dla lokalnych społecznościpowiedział: Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.
Inne wiadomości o Dworzec kolejowy PKP Oława, PKP Oddział Dworce Kolejowe
- W tym roku gotowy będzie 140-metrowy wiadukt na Rembertowie. Koniec z korami w tej części Warszawy 2025-09-09 08:28:59
- Wybudowany w 1858 roku dworzec przeszedł metamorfozę. Otwarcie Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego 2025-09-05 05:52:41
- Najlepszy w swojej kategorii, drugi w Europie. Wrocław Główny wyprzedził Berlin i Londyn 2025-08-29 12:11:00
- Największa przebudowa stacji kolejowej w Warszawie po prawej stronie Wisły - czas na Wschodnią 2025-08-27 13:51:50
-
Ja80
Gość