Rusza przebudowa najstarszego czynnego dworca kolejowego w Polsce. Neorenesansowa perła Dolnego Śląska


2025.06.06
Autor: Bartosz Motorek
Najstarszy czynny dworzec kolejowy w Polsce przechodzi wielką metamorfozę. W Oławie ruszyła przebudowa zabytkowego budynku, który już wkrótce połączy historyczny charakter z nowoczesną funkcjonalnością.

Historyczny dworzec kolejowy w Oławie przechodzi gruntowną modernizację


Polskie Koleje Państwowe S.A. oficjalnie przekazały plac budowy wykonawcy przebudowy zabytkowego dworca kolejowego w Oławie (woj. dolnośląskie). Inwestycja rozpoczyna się dokładnie 184 lata po położeniu kamienia węgielnego – 6 czerwca 1841 roku – pod budynek, który do dziś pozostaje w nieprzerwanej eksploatacji i stanowi najstarszy czynny dworzec w Polsce.

Położona na trasie Wrocław – Opole stacja obsługuje zarówno pociągi dalekobieżne PKP Intercity (do m.in. Warszawy, Przemyśla, Ustki, Lublina czy Zakopanego), jak i składy regionalne POLREGIO (m.in. do Brzegu, Gliwic czy Raciborza). Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2023 roku z dworca w Oławie korzystało średnio 3,3 tysiąca pasażerów dziennie, a zatrzymywało się na nim 79 pociągów na dobę.
Dworzec w Oławie po przebudowie, wiz. PKP S.A.

Od neorenesansowej perełki po nowoczesny węzeł komunikacyjny


Budynek dworca powstał w stylu neorenesansowym, charakterystycznym dla wczesnego etapu rozwoju architektury kolejowej. W kolejnych dekadach przechodził liczne rozbudowy, w tym m.in. o dodatkową poczekalnię, historyczną wiatę peronową z 1884 roku oraz drewniany dach wsparty na żeliwnych kolumnach.

Podczas uroczystego otwarcia w 1842 roku do Oławy przybył specjalny pociąg z 400 zaproszonymi gośćmi, a stacja i skład zostały ozdobione dekoracjami oraz łukiem triumfalnym. Zainteresowanie nową linią kolejową było wówczas tak duże, że lokalni rolnicy skarżyli się na zniszczenia plonów przez tłumy ciekawskich.

Dworzec przyszłości z poszanowaniem historii


Rozpoczęta właśnie modernizacja zakłada kompleksowe prace konserwatorskie i budowlane, prowadzone pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. Główne założenia projektu obejmują:

- renowację elewacji oraz montaż stylizowanego napisu „Dworzec kolejowy” od strony miasta i „Oława” od strony torów,
- przywrócenie historycznego wejścia we wschodniej części budynku, gdzie znajdą się poczekalnia i toalety,
- zachowanie i odrestaurowanie oryginalnej stolarki okiennej i drzwiowej,
- adaptację głównego korpusu budynku na potrzeby lokalnego samorządu.

Komfort, dostępność i nowoczesne technologie


Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez likwidację barier architektonicznych oraz instalację ścieżek prowadzących, tabliczek Braille’a i specjalistycznych toalet. Inwestycja obejmuje także:

- system zarządzania budynkiem BMS,
- energooszczędne instalacje i monitoring,
- systemy alarmowe i przeciwpożarowe,
- nową infrastrukturę zewnętrzną: miejsca postojowe, strefę Kiss&Ride, poszerzony chodnik i dwa nowe przejścia na perony.

Renowację przejdzie również zabytkowa wiata peronowa, której stalowa, nitowana konstrukcja to unikalny przykład XIX-wiecznej inżynierii.

Koszt, wykonawca i harmonogram


Wartość inwestycji wynosi 17 milionów złotych brutto. Projekt realizowany jest w formule „projektuj i buduj” przez firmę Global Budownictwo Sp. z o.o. z Częstochowy. Za całość odpowiada PKP S.A., a planowane zakończenie i udostępnienie dworca pasażerom przewidziano na drugą połowę 2026 roku.

Remont najstarszego czynnego dworca w Polsce to ekscytujące i ważne zadanie. Dbamy o to, by nasze dworce były nie tylko punktami przesiadkowymi, ale także atrakcyjną przestrzenią dla lokalnych społeczności
powiedział: Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.