Baranowo
Wiadomości
Gotowy projekt budowlany lotniska CPK! Tak wyglądał będzie terminal pasażerski i dworzec kolejowy
Gotowy jest już projekt budowlany lotniska Centralnego Portu Komunikacyjnego. To kolejny kamień milowy w drodze do celu, którym jest budowa i uruchomienie nowego lotniska. Na terenie inwestycji prowadzone są już prace rozbiórkowe.
Przekazany został spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego. Jeszcze do końca bieżącego roku powinny zakończyć się odbiory projektu budowlanego.
Źródło: Foster + Partners
Źródło: Foster + Partners
Powierzchnia terminala pasażerskiego wyniesie około 450 000 metrów kwadratowych. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach, gdzie 0 to bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów, +1 zajmą przyloty i odloty strefa Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów, natomiast +2 - odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefa Schengen, część przylotów Non-Schengen.
Źródło: Foster + Partners
Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. I etap Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada, że lotnisko będzie w stanie obsłużyć do około 11 000 pasażerów na godzinę. Zapewnić ma to prawie 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170. Pierwszy etap lotniska CPK zapewni przepustowość do około 34 mln pasażerów rocznie (Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów).
Haromonogram budowy CPK zakłada, że do końca 2024 ma zostać wydana decyzja lokalizacyjna od Wojewody Mazowieckiego. Po jej otrzymaniu złożony zostanie wniosek o pozwolenie na budowę lotniska. Otwarcie pierwszego etapu zaplanowano na koniec 2032 roku. Obecnie na terenie inwestycji prowadzone są prace rozbiórkowe budynków.
W skład konsorcjum master architekta wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.
Inwestor przewiduje, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami.
Przekazany został spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego. Jeszcze do końca bieżącego roku powinny zakończyć się odbiory projektu budowlanego.
Zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy nowego lotniska. Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6.250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W tej chwili trwa drobiazgowa weryfikacja dokumentacjipowiedział: dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK
Źródło: Foster + Partners
Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyśpieszamypowiedział: Dariusz Klimczak, minister infrastruktury
Źródło: Foster + Partners
Powierzchnia terminala pasażerskiego wyniesie około 450 000 metrów kwadratowych. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach, gdzie 0 to bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów, +1 zajmą przyloty i odloty strefa Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów, natomiast +2 - odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefa Schengen, część przylotów Non-Schengen.
Źródło: Foster + Partners
Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. I etap Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada, że lotnisko będzie w stanie obsłużyć do około 11 000 pasażerów na godzinę. Zapewnić ma to prawie 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170. Pierwszy etap lotniska CPK zapewni przepustowość do około 34 mln pasażerów rocznie (Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów).
Haromonogram budowy CPK zakłada, że do końca 2024 ma zostać wydana decyzja lokalizacyjna od Wojewody Mazowieckiego. Po jej otrzymaniu złożony zostanie wniosek o pozwolenie na budowę lotniska. Otwarcie pierwszego etapu zaplanowano na koniec 2032 roku. Obecnie na terenie inwestycji prowadzone są prace rozbiórkowe budynków.
W skład konsorcjum master architekta wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.
Inwestor przewiduje, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami.
Inne wiadomości o Centralny Port Komunikacyjny
- Zrobią ekspertyzę 70 budynków w centrum Łodzi pod budowę tunelu dalekobieżnego Kolei Dużych Prędkości 2025-01-15 10:43:36
- Powstanie ogromny hub logistyczny Cargo City w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego 2025-01-14 11:27:15
- Wojewoda mazowiecki z decyzją lokalizacyjną dla Centralnego Portu Komunikacyjnego 2025-01-09 14:35:23
- Tyle będzie kosztowała budowa CPK. Jest też nowy harmonogram inwestycji 2024-12-31 12:59:27
-
Komentarze
Brak wpisów.