Baranów
Wiadomości
Terminal, dworzec i węzeł przesiadkowy. Wnioski o pozwolenie na budowę Portu Polska złożone
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego osiągnął kolejny etap przygotowań. Spółka CPK złożyła do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego 19 wniosków o pozwolenia na budowę, obejmujących najważniejsze elementy przyszłego portu lotniczego oraz infrastruktury towarzyszącej Portu Polska.
Złożona do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego dokumentacja dotyczy m.in. terminala pasażerskiego, dworca kolejowego, dworca autobusowego oraz obiektów służb ratowniczych w ramach Portu Polska. Wśród zgłoszonych wniosków kluczowe znaczenie ma ten odnoszący się do budowy fundamentów terminala pasażerskiego. Przewidziano wykonanie ponad 8100 pali fundamentowych o długości od 9 do 30 metrów, które przeniosą obciążenia konstrukcji na głębokie, nośne warstwy gruntu. Rozpoczęcie robót palowych planowane jest na 2026 rok, a ich zakończenie do końca 2027 roku.
Sam terminal pasażerski będzie jednym z największych obiektów tego typu w Polsce. Jego powierzchnia wyniesie około 450 tysięcy metrów kwadratowych, co oznacza niemal trzykrotnie większy obszar niż obecny terminal Lotniska Chopina. Budynek główny zostanie połączony z pirsami umożliwiającymi bezpośrednie dojście do samolotów. W dniu otwarcia lotniska do dyspozycji pasażerów ma być 72 rękawy oraz około 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej.
Projekt architektoniczny terminala przygotowano przy udziale międzynarodowych biur projektowych, w tym pracowni Foster & Partners. Dokumentacja budowlana dla terminala, dworca kolejowego oraz węzła przesiadkowego powstała przy współpracy około 30 firm i obejmuje ponad 6200 rysunków technicznych. Podpisanie umowy na realizację terminala przewidziano na 2026 rok.
Złożone wnioski obejmują także budowę podziemnego dworca kolejowego, który będzie posiadał sześć peronów o długości 400 metrów, obsługujących dwanaście torów. Tunel kolejowy osiągnie maksymalnie 166 metrów szerokości i zostanie zlokalizowany na głębokości do 17 metrów. Do realizacji tej części inwestycji planowane jest wykorzystanie ponad dwóch milionów metrów sześciennych betonu. Dworzec kolejowy zostanie bezpośrednio połączony z terminalem lotniczym, dworcem autobusowym oraz centralnym węzłem przesiadkowym.
Dokumentacja obejmuje również dworzec autobusowy, który składać się będzie z hali obsługi podróżnych, pirsu autobusowego, peronów północnego i południowego oraz pętli manewrowych. Hala autobusowa zostanie zintegrowana z budynkiem centrum przesiadkowego, tworząc spójny system komunikacyjny.
Wśród planowanych obiektów znajdują się także dwie strażnice lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej. Zaprojektowano je w taki sposób, aby zapewnić możliwie najkrótszy czas wyjazdu jednostek ratowniczych po ogłoszeniu alarmu. Obiekty będą odpowiadały za zabezpieczenie dróg startowych oraz infrastruktury lotniskowej, a także za utrzymanie ciągłej gotowości operacyjnej.
Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych w 2026 roku umożliwiły m.in. działania prowadzone w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć. Dzięki temu mechanizmowi spółka CPK nabyła zdecydowaną większość nieruchomości objętych decyzją lokalizacyjną bez stosowania wywłaszczeń.
Zgodnie z aktualnym harmonogramem nowe lotnisko ma zostać oddane do użytku w 2032 roku, równolegle z uruchomieniem pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią. Kolejne fragmenty linii KDP w kierunku Wrocławia i Poznania planowane są do realizacji trzy lata później.
Złożona do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego dokumentacja dotyczy m.in. terminala pasażerskiego, dworca kolejowego, dworca autobusowego oraz obiektów służb ratowniczych w ramach Portu Polska. Wśród zgłoszonych wniosków kluczowe znaczenie ma ten odnoszący się do budowy fundamentów terminala pasażerskiego. Przewidziano wykonanie ponad 8100 pali fundamentowych o długości od 9 do 30 metrów, które przeniosą obciążenia konstrukcji na głębokie, nośne warstwy gruntu. Rozpoczęcie robót palowych planowane jest na 2026 rok, a ich zakończenie do końca 2027 roku.
Sam terminal pasażerski będzie jednym z największych obiektów tego typu w Polsce. Jego powierzchnia wyniesie około 450 tysięcy metrów kwadratowych, co oznacza niemal trzykrotnie większy obszar niż obecny terminal Lotniska Chopina. Budynek główny zostanie połączony z pirsami umożliwiającymi bezpośrednie dojście do samolotów. W dniu otwarcia lotniska do dyspozycji pasażerów ma być 72 rękawy oraz około 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej.
Projekt architektoniczny terminala przygotowano przy udziale międzynarodowych biur projektowych, w tym pracowni Foster & Partners. Dokumentacja budowlana dla terminala, dworca kolejowego oraz węzła przesiadkowego powstała przy współpracy około 30 firm i obejmuje ponad 6200 rysunków technicznych. Podpisanie umowy na realizację terminala przewidziano na 2026 rok.
Złożone wnioski obejmują także budowę podziemnego dworca kolejowego, który będzie posiadał sześć peronów o długości 400 metrów, obsługujących dwanaście torów. Tunel kolejowy osiągnie maksymalnie 166 metrów szerokości i zostanie zlokalizowany na głębokości do 17 metrów. Do realizacji tej części inwestycji planowane jest wykorzystanie ponad dwóch milionów metrów sześciennych betonu. Dworzec kolejowy zostanie bezpośrednio połączony z terminalem lotniczym, dworcem autobusowym oraz centralnym węzłem przesiadkowym.
Dokumentacja obejmuje również dworzec autobusowy, który składać się będzie z hali obsługi podróżnych, pirsu autobusowego, peronów północnego i południowego oraz pętli manewrowych. Hala autobusowa zostanie zintegrowana z budynkiem centrum przesiadkowego, tworząc spójny system komunikacyjny.
Wśród planowanych obiektów znajdują się także dwie strażnice lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej. Zaprojektowano je w taki sposób, aby zapewnić możliwie najkrótszy czas wyjazdu jednostek ratowniczych po ogłoszeniu alarmu. Obiekty będą odpowiadały za zabezpieczenie dróg startowych oraz infrastruktury lotniskowej, a także za utrzymanie ciągłej gotowości operacyjnej.
Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych w 2026 roku umożliwiły m.in. działania prowadzone w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć. Dzięki temu mechanizmowi spółka CPK nabyła zdecydowaną większość nieruchomości objętych decyzją lokalizacyjną bez stosowania wywłaszczeń.
Zgodnie z aktualnym harmonogramem nowe lotnisko ma zostać oddane do użytku w 2032 roku, równolegle z uruchomieniem pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią. Kolejne fragmenty linii KDP w kierunku Wrocławia i Poznania planowane są do realizacji trzy lata później.
Inne wiadomości o Port Polska
- Warszawa Zachodnia stanie się bramą szybkiej kolei do CPK i Łodzi. Jest pierwsza decyzja lokalizacyjna 2025-12-04 09:00:33
- Centralny Port Komunikacyjny z wielopoziomowym parkingiem na tysiące miejsc 2025-12-03 10:53:29
- CPK szuka wykonawcy gigantycznego tunelu i stacji pod przyszłym lotniskiem 2025-10-28 07:23:51
- CPK wybiera wykonawcę terminala. W przetargu najwięksi gracze z Polski i Europy 2025-10-07 06:57:57
-
Komentarze
Brak wpisów.