Chełm
Wiadomości
Metamrfoza dworca w Chełmie z 1961 roku. Będzie modernistyczny i nowoczesny
Niemal pełnej rozbiórce poddany zostanie dworzec w Chełmie. W jego miejsce powstać ma nowoczesny budynek z wieloma udogodnieniami i rozwiązaniami proekologicznymi. PKP podpisały już umowę z generalnym wykonawcą inwestycji.
Dworzec w Chełmie w praktyce zostanie zbudowany od nowa. Z obecnego obiektu pozostanie tylko część piwnic. Nowy budynek ma być modernistyczny i nowoczesny, a swoim wyglądem nawiązywać do charakteru miasta. Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały właśnie umowę z generalnym wykonawcą inwestycji.
Nowy dworzec w Chełmie będzie miał geometryczną bryłę z dominantą w postaci wieży zegarowej o wysokości prawie 15 metrów. Miejsce wschodniego skrzydła zajmie przeszklona od góry wiata przylegająca do budynku, która zadaszy nową część placu dworcowego, na której przewidziano miejsca do odpoczynku dla pasażerów, a także ogródki letnie dla kawiarni czy restauracji. Elewacja dworca będzie wykonana z cegły licowej w kolorze kredowym. Pojawią się duże przeszklone witryn w części parterowej, a także pomieszczenia biurowe powyżej.
Nowocześnie będzie także wewnątrz, czyli w części obsługi pasażerów. Centrum stanowił będzie 250-metrowy hol o wysokości dwóch kondygnacji, który zostanie doświetlony olbrzymim świetlikiem dachowym oraz przeszklonymi witrynami. Pojawią się płyty granitowe na posadzce i beton architektoniczny na ścianach. Ponadto hol posiadał będzie ławki, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W sąsiedztwie znajdzie się pomieszczenia kasy biletowej oraz dwa lokale o charakterze handlowo-usługowym. Po zachodniej stronie holu zaplanowano poczekalnię, toalety i niewielki pasaż handlowy. Z kolei pierwsze piętro zostało zaprojektowane pod biura, w tym dla Straży Ochrony Kolei oraz spółek kolejowych. Podziemie dworca zajmie zaplecze techniczne budynku.
Zmiany widoczne będą także w samym otoczeniu dworca. Pojawią się miejsca parkingowe, w tym postój kiss&ride, natomiast pod wiatą, po wschodniej stronie budynku, 15 stojaków rowerowych oraz strefa odpoczynku z meblami ulicznymi.
Obiekt po oddaniu do użytku będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Całością nowych instalacji i urządzeń będzie zarządzał system BMS (Building Management System).
Łączny koszt inwestycji to 25,99 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Za projekt architektoniczny odpowiada pracownia PAS projekt, natomiast generalnym wykonawcą prac budowlanych została spółka Texom.
Dworzec w Chełmie w praktyce zostanie zbudowany od nowa. Z obecnego obiektu pozostanie tylko część piwnic. Nowy budynek ma być modernistyczny i nowoczesny, a swoim wyglądem nawiązywać do charakteru miasta. Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały właśnie umowę z generalnym wykonawcą inwestycji.
Nowy dworzec w Chełmie będzie miał geometryczną bryłę z dominantą w postaci wieży zegarowej o wysokości prawie 15 metrów. Miejsce wschodniego skrzydła zajmie przeszklona od góry wiata przylegająca do budynku, która zadaszy nową część placu dworcowego, na której przewidziano miejsca do odpoczynku dla pasażerów, a także ogródki letnie dla kawiarni czy restauracji. Elewacja dworca będzie wykonana z cegły licowej w kolorze kredowym. Pojawią się duże przeszklone witryn w części parterowej, a także pomieszczenia biurowe powyżej.
Nowocześnie będzie także wewnątrz, czyli w części obsługi pasażerów. Centrum stanowił będzie 250-metrowy hol o wysokości dwóch kondygnacji, który zostanie doświetlony olbrzymim świetlikiem dachowym oraz przeszklonymi witrynami. Pojawią się płyty granitowe na posadzce i beton architektoniczny na ścianach. Ponadto hol posiadał będzie ławki, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W sąsiedztwie znajdzie się pomieszczenia kasy biletowej oraz dwa lokale o charakterze handlowo-usługowym. Po zachodniej stronie holu zaplanowano poczekalnię, toalety i niewielki pasaż handlowy. Z kolei pierwsze piętro zostało zaprojektowane pod biura, w tym dla Straży Ochrony Kolei oraz spółek kolejowych. Podziemie dworca zajmie zaplecze techniczne budynku.
Zmiany widoczne będą także w samym otoczeniu dworca. Pojawią się miejsca parkingowe, w tym postój kiss&ride, natomiast pod wiatą, po wschodniej stronie budynku, 15 stojaków rowerowych oraz strefa odpoczynku z meblami ulicznymi.
Obiekt po oddaniu do użytku będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Całością nowych instalacji i urządzeń będzie zarządzał system BMS (Building Management System).
Łączny koszt inwestycji to 25,99 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Za projekt architektoniczny odpowiada pracownia PAS projekt, natomiast generalnym wykonawcą prac budowlanych została spółka Texom.
Inne wiadomości o Dworzec kolejowy, PKP Oddział Dworce Kolejowe
- Wiemy, jak będzie wyglądał i kiedy rozpocznie się realizacja nowego dworca kolejowego w Chełmie 2020-06-05 11:04:02
- Projekt w Gdyni o wartości ok. 3,5 mld zł. Powstanie wielofunkcyjna dzielnica 2024-12-23 14:51:40
- Rewolucja na dworcu Częstochowa Główna. PKP szykuje dużą inwestycję 2024-12-12 08:17:06
- Budowa wielkiego mostu przy granicy. Największa w historii inwestycja kolejowa na południu kraju 2024-10-18 12:02:00
-
Komentarze
Brak wpisów.