Budowa garażu podziemnego poniżej poziomu wód gruntowych we Wrocławiu. Tak powstaje inwestycja przy Odrze


2025.12.18
Autor: Monika Kumorek
We Wrocławiu zrealizowano budowę podziemnego garażu w bezpośrednim sąsiedztwie Odry, na głębokości sięgającej 8 metrów poniżej poziomu wód gruntowych. Inwestycja wymagała zastosowania specjalistycznych technologii zabezpieczających konstrukcję przed naporem wody i umożliwiających prowadzenie robót w otwartym wykopie.

W ramach inwestycji mieszkaniowej Przystań Reymonta we Wrocławiu wykonano dwukondygnacyjny garaż podziemny o powierzchni przekraczającej 10 tys. metrów kwadratowych. Prace budowlane prowadzono w warunkach wysokiego poziomu wód gruntowych, w bezpośrednim sąsiedztwie koryta Odry.
Przystań Reymonta we Wrocławiu, budowa, fot. Archicom

Podczas robót ziemnych każdego dnia odprowadzano z wykopu średnio około 2 tys. metrów sześciennych wody. W celu zabezpieczenia obiektu zastosowano konstrukcję w technologii tzw. białej wanny, opartą na wodoszczelnym betonie oraz dodatkowych systemach ochrony obwodowej. Stabilizację wykopu zapewniała palisada wspornikowa wykonana z pali o średnicy 880 mm, posadowionych na głębokości do 8–9 metrów poniżej dna wykopu. Pale zostały osadzone w warstwach piasku i gliny, co ograniczyło migrację wody gruntowej do wnętrza wykopu i pozwoliło prowadzić prace bez rozparć.

Skuteczność zastosowanych zabezpieczeń została potwierdzona podczas wysokiego stanu wód we wrześniu 2024 roku, kiedy wykop nie uległ zalaniu mimo intensywnych opadów i podniesienia poziomu rzeki.

Docelowo w ramach całego przedsięwzięcia przewidziano realizację około 850 mieszkań. Etap położony bezpośrednio nad rzeką obejmuje ponad 330 lokali o łącznej powierzchni blisko 18 tys. metrów kwadratowych. Projekt zakłada także wykonanie czterech dziedzińców pomiędzy budynkami, tarasu widokowego na ósmym piętrze oraz około 300 metrów ogólnodostępnego bulwaru nadrzecznego. Przewidziano również przestrzenie wspólne przeznaczone dla mieszkańców.
Przystań Reymonta we Wrocławiu, wizualizacja, wiz. materiały dewelopera

Budowa etapu nadrzecznego znajduje się w końcowej fazie. Zakończono zasadnicze prace konstrukcyjne, a obecnie prowadzone są roboty instalacyjne, elewacyjne i wykończeniowe. Z placu budowy usuwany jest ostatni żuraw.

Do końca listopada 2025 roku w realizowanych etapach sprzedano 158 mieszkań. Łącznie od rozpoczęcia sprzedaży nabywców znalazło ponad 300 lokali, co odpowiada około 60 procentom dostępnej oferty.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.