Strabag zakończył budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju


2015.04.13
Autor: Urbanity.pl
Konsorcjum firm Szybki Tramwaj Sp. z o. o. i Strabag Sp. z o. o., 11 kwietnia br. zakończyło prace przy budowie SST. Realizacja inwestycji trwała 24 miesiące, w całości finansowana była przez wykonawcę i kosztowała 165 mln zł brutto.

W ramach kontraktu, generalny wykonawca Strabag zrealizował pierwszy odcinek linii Szybkiego Tramwaju w Szczecinie, od Basenu Górniczego do pętli pośredniej Turkusowa. Spółka zbudowała 4-km podwójne torowisko wraz z kompletną nowoczesną infrastrukturą techniczną umożliwiającą zdalne sterowanie urządzeniami torowymi. Ponadto wykonała sieć trakcyjną o długości 8,2 km, wykop obudowany (789 m), estakady nad ulicą Hangarową (66 m), wiadukt i kładkę technologiczną w ciągu ulicy Batalionów Chłopskich (17 m), a także kładkę - przystanek Lotnisko (75 m). Do zadań Wykonawcy należało również wybudowanie tunelu dla pieszych pod torami tramwajowymi wraz z pochylniami dla osób niepełnosprawnych oraz tunelu dla pieszych pod istniejącą linią tramwajową pomiędzy stacjami Szczecin Zdroje Oleszna - Szczecin Dąbie.

Strabag przebudował także wiele sieci branżowych, takich jak sieć kanalizacji deszczowej o łącznej długości 2,5 km, kanalizacji sanitarnej w ciągu ulic Batalionów Chłopskich, Bagiennej i Hangarowej, urządzeń wodno-melioracyjnych, sieć elektroenergetyczną oświetlenia ulicznego w ulicy Hangarowej i Batalionów Chłopskich, gazową niskiego i średniego ciśnienia, sieć cieplną, wykonaną z rur preizolowanych w technologii bezkanałowej oraz sieć teletechniczną i teleinformatyczną.

Jednym z najtrudniejszych przedsięwzięć związanych z inwestycją była translokacja Willi Gruneberga, zlokalizowanej przy ulicy Batalionów Chłopskich 61. Wpisany do rejestru zabytków budynek musiał zostać przesunięty o 45 metrów, ze względu na jego kolizję z nowobudowaną inwestycją SST. STRABAG wykonał przestrzenną inwentaryzację laserową istniejącej bryły budynku, zaś przy współpracy z należącym do Grupy Zentrale Technik z Wiednia, opracował projekt technologiczny translokacji willi w nowe miejsce, na nowe fundamenty. Operacja przesuwania trwała 15 godzin ze średnią prędkością przesuwu 3 m/h. Następnie ustawiono budynek na odpowiednich rzędnych i wykonano podlewkę betonową łączącą strop nad piwnicą ze ścianami fundamentowymi.

Budowa pierwszego etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju to krok w stronę nowego bezkolizyjnego połączenia tramwajowego w Szczecinie, łączącego prawo- i lewobrzeżną część miasta. Konsorcjum inwestycję zrealizowało ze środków własnych, które miasto zwróci po oddaniu SST do użytkowania.

Komentarze


  • Michał
    Gość
    2015-04-18 06:37:37
    Nie rozumie, jak zakończyli 11 kwietnia jak wczoraj w paitek 17 dalej robią przy kładce na przystanku lotnisko, dalej jest tez trzeci pas wyłaczony z ruchu?

Odpowiedz

Komentujesz jako gość.