Poznańska obwodnica autostradowa zyskała trzeci pas. To największa zmiana na A2 w regionie od lat


2025.09.30
Autor: Piotr Maślak
Autostrada A2 w rejonie Poznania przeszła znaczącą modernizację. Na odcinku pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny i Poznań Wschód kierowcy mogą już korzystać z trzeciego pasa ruchu, co ma istotnie poprawić płynność jazdy i bezpieczeństwo na jednym z najbardziej obciążonych fragmentów tej trasy w kraju.

Prace objęły 10-kilometrowy odcinek obwodnicy i kosztowały około 150 mln zł. Modernizacja dotyczyła nie tylko poszerzenia jezdni, ale także przebudowy węzłów autostradowych w rejonie Poznania, rozbudowy dwóch mostów, montażu 19 kilometrów barier ochronnych oraz instalacji ekranów akustycznych o powierzchni około 5 tysięcy metrów kwadratowych.

Podczas realizacji przedsięwzięcia wykorzystano nowoczesny asfalt HIMA, charakteryzujący się wysoką odpornością na ekstremalne warunki atmosferyczne. Wbudowano łącznie 108 tysięcy ton mieszanek mineralno-asfaltowych. W ramach działań proekologicznych ponownie użyto humusu do rekultywacji poboczy i skarp (96 tys. m²) oraz destruktu asfaltowego do warstw podbudowy.

Szczególnym wyzwaniem inżynieryjnym było prowadzenie prac bez wprowadzania ograniczeń ruchu - przez cały okres rozbudowy kierowcy mieli do dyspozycji po dwa pasy w każdym kierunku.

Odcinek autostrady A2 w aglomeracji poznańskiej należy do najintensywniej wykorzystywanych fragmentów krajowej sieci drogowej. Każdego dnia przejeżdża tędy około 90 tysięcy pojazdów, co powoduje duże obciążenie zarówno od strony ruchu lokalnego, jak i tranzytowego.

Autostrada A2 pozostaje kluczowym korytarzem transportowym wschód–zachód, wpisanym w europejską sieć komunikacyjną. Modernizacja obwodnicy to kolejny etap w rozwoju tej trasy, która wcześniej została wydłużona m.in. o betonowy odcinek prowadzący od Nowego Tomyśla do granicy w Świecku.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.