Wkrótce ruszy budowa największej takiej inwestycji historii województwa śląskiego


2024.08.26
Autor: Monika Kumorek
Wkrótce rozpocznie się przebudowa jednego z najważniejszych węzłów w Polsce. Inwestycja w modernizację szlaków na Śląsku to ogromny projekt, rozłożony na lata i kosztujący miliardy złotych, który odmienić ma transport kolejowy w tej części kraju.

Już 2 września tego roku rozpocznie się największa taka inwestycja w historii województwa śląskiego. Jeden z najważniejszych węzłów w Polsce - w Katowicach idzie do przebudowy. Jest to część ogromnego projektu dotyczącego modernizacji szlaków na Śląsku. Inwestycja pochłonie miliardy złotych. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe.

Inwestycja sprawi, że znacząco poprawi się komfort podróżujących. Podróżowanie koleją stanie się bezpieczne. Powstaną nowe przystanki i większe możliwości w ruchu pociągów. Zanim będzie lepiej to podróżnych czeka kilka lat utrudnień, zmian w kursowaniu pociągów, a kierowców samochodów - objazdów.

Pierwszy etap polega na modernizacji szlaku Katowice Szopienice Południowe - Katowice Piotrowice. Przebudowie poddane zostaną tory na katowickich stacjach i przystankach: Zawodzie, Brynów oraz Ligota.. Następnie (od 9 września) ruszy przebudowa wiaduktu przy ulicy Bagiennej. W następnych tygodniach roboty będą wykonywane na wiaduktach kolejowych przy ul. Granicznej (16 września), Mikołowskiej (23 września) i Kłodnickiej (30 września). Obiekty przy ul. Załęskiej i Przodowników będą realizowane od listopada.
 
Rozpoczynające się prace remontowo-budowlane są częścią modernizacji śląskich odcinków międzynarodowej linii kolejowej E65, biegnącej z Grecji przez Bałkany, Węgry, Słowację, Czechy oraz Polskę. Koszt tej inwestycji to około 7 mld złotych i jest ona współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Projekt realizowany jest od Będzina do Zebrzydowic i dalej - granicy z Czechami.

Inwestycja na odcinku Będzin – Katowice Piotrowice całkowicie odmieni transport kolejowy w regionie, a jej kluczowym celem jest rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego. Powstanie pięć nowych przystanków: Sosnowiec Środula, Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Uzupełnieniem projektu będzie budowa nowoczesnego Regionalnego Centrum Sterowania w Katowicach oraz przebudowa ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów kolejowych i drogowych oraz mostów.

Roboty mają zakończyć się w ciągu 4 lat. Pociągi będą wtedy kursować z prędkością do 160 km/h.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.