Warszawa Zachodnia poddawana rewolucyjnej modernizacji za ponad 1,9 mld zł. Zaawansowanie prac to już 60 proc.


2023.03.08
Autor: Piotr Maślak
Na stacji Warszawa Zachodnia trwają prace modernizacyjne, które obejmują budowę nowych peronów, zadaszenia nad peronami oraz budynku dworca. Inwestycja o wartości ponad 1,9 mld zł ma zwiększyć przepustowość stacji, umożliwiając przejazd około 1000 pociągów dziennie. Zaawansowanie prac wynosi 60 proc.

W ramach umowy dotyczącej modernizacji stacji Warszawa Zachodnia obecnie prowadzone są prace na odcinku o długości 3,5 km. W trakcie budowy są konstrukcje zadaszenia nad peronami 3, 4 i 5, a także nowe perony. Ponadto, od strony Woli powstaje budynek dworca. Na placu budowy pracuje około 550 osób oraz około 130 jednostek sprzętowych. Prace są realizowane przez firmę Budimex i stanowią największą inwestycję PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., która wynosi ponad 1,9 mld zł. Stopień zaawansowania prac na Warszawie Zachodniej wynosi około 60%. Obecnie trwają prace nad konstrukcją zadaszenia nad peronami 3, 4 i 5 oraz zadaszeniem hali dworca, która jest umieszczona na baretach. Prace fundamentowe zostały już ukończone w tym miejscu, obejmując ponad 100 metrów bieżących ścian szczelinowych, które osiągnęły głębokość nawet 35 metrów poniżej poziomu terenu.

Rozpoczęto betonowanie pierwszej płyty stropowej przejścia podziemnego w miejscu peronów 3, 4 i 5. Kolejne prace będą obejmować podperony peronów 4 i 5, jak również konstrukcję nowych peronów. Od strony Woli powstaje budynek dworca, w którym ukończono około 70% konstrukcji stalowej oraz wykonano wszystkie fundamenty i 60% ścian. W części wschodniej trwają prace nad budową 280-metrowej ściany oporowej, która będzie służyła jako opór nasypu, umożliwiając połączenie torów średnicowych i dalekobieżnych, a dokładniej toru 2 z 1 ŚR prowadzącym do Warszawy Centralnej i dalej Warszawy Wschodniej.

Od strony stacji Warszawa Włochy trwają prace nad kontynuacją obiektu inżynieryjnego, który jest dwupoziomowym skrzyżowaniem układu torowego. Obiekt już został osadzony na podłożu. Pod nim, a także pod torem linii radomskiej, nawiercono 10 km kolumn DSM. Zakończenie prac na peronach 3 i 4 planowane jest na wrzesień tego roku, a od czerwca powinny być czynne wszystkie cztery tory linii średnicowej idącej od stacji w kierunku Warszawy Centralnej i Wschodniej. Stacja Warszawa Zachodnia jest strategiczna w Polsce pod względem liczby kursujących pociągów, z przejazdem około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych czy międzynarodowych.

Inwestycja o wartości ponad 1,9 mld zł rozpoczęła się w grudniu 2020 roku i jej zakończenie planowane jest w 2024 roku.

Komentarze


  • Lacatus
    Gość
    2023-03-09 08:27:37
    Ale nnam tą, tę Polskę roz...budowuja!

Odpowiedz

Komentujesz jako gość.