Rusza budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią. Kluczowy element inwestycji za 2,2 mld zł


2025.06.27
Autor: Monika Kumorek
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podpisał umowę na budowę kluczowego odcinka infrastruktury kolejowej – tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP) pod Łodzią. Inwestycję, której wartość brutto wynosi około 2,2 miliarda złotych, zrealizuje renomowana firma budowlana PORR.

Jak podkreślił Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, podpisanie tej umowy jest potwierdzeniem, że projekt CPK jest konsekwentnie wdrażany zgodnie z założonym harmonogramem. – To dowód na to, że program inwestycyjny #CPK nabiera realnych kształtów. Działamy zgodnie z planem – zaznaczył Lasek.

Budowa tunelu pod Łodzią to jeden z kluczowych elementów tworzonej sieci KDP, która w przyszłości połączy największe polskie aglomeracje z planowanym portem lotniczym CPK oraz między sobą. Tunel nie tylko skróci czas podróży między Warszawą a Łodzią, ale również stanie się istotnym impulsem rozwojowym dla całego regionu.

To inwestycja o strategicznym znaczeniu. Tunel pod Łodzią stanie się częścią infrastruktury, która znacząco zwiększy potencjał ekonomiczny i społeczny regionu łódzkiego – dodał pełnomocnik.

Tunel będzie miał długość 4,6 km, a szerokość 14 metrów i zostanie wydrążony przy użyciu nowoczesnych technologii, z zastosowaniem tarczy TBM (Tunnel Boring Machine). Projekt przewiduje także odpowiednie rozwiązania środowiskowe i techniczne, zapewniające bezpieczeństwo mieszkańców oraz minimalizujące wpływ budowy na otoczenie.

Tunel w Łodzi to potężne zadanie inwestycyjne, a za nim będą szły następne. Zaczynamy od tego elementu, ponieważ jest najtrudniejszą częścią pierwszego etapu budowy Kolei Dużych Prędkości - prezes spółki CPK dr Filip Czernicki.

Inwestycja ma zostać zakończona przed uruchomieniem pierwszych połączeń KDP w Polsce, planowanych w drugiej połowie obecnej dekady.

Tunel będzie kluczowym elementem linii „Y”. Umożliwi sprawny przejazd pociągów KDP pod ścisłym centrum #Łodzi, co przełoży się na atrakcyjne czasy podróży między Warszawą, Sieradzem, Wrocławiem i Poznaniem. Za tą inwestycją stoją twarde liczby, które stanowią dla niej uzasadnienie ekonomiczne i ruchowe - powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.