Jest wniosek o etapowanie budowy tunelu średnicowego pod Łodzią. Jedna z tarcz na półmetku prac


2024.05.16
Autor: Piotr Maślak
Trwa realizacja inwestycji o wartości około 2 mld zł., która otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i podmiejskie. Inwestor złożył także wniosek o etapowanie budowy tunelu średnicowego pod Łodzią i finansowanie prac. Sprawdzamy, co słychać na budowie podziemnego tunelu kolejowego.

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią to niezwykle skomplikowany projekt infrastrukturalny, wykonywany pod centrum miasta i w trudnym terenie. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne: na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

Co słychać na budowie podziemnej trasy kolejowej?


Mniejsza maszyna TBM Faustyna wydrążyła już połowę trzeciego jednotorowego tunelu, który łączył będzie stację Łódź Żabieniec z przystankiem Koziny. Na przystankach Koziny, Polesie i Śródmieście wykonawca inwestycji kontynuuje prace podziemne.

TBM Faustyna wystartowała z komory technologicznej przy ul. Żniwnej w kierunku przystanku Łódź Koziny pod koniec lutego br. Na odcinku o długości ok. 750 metrów tarcza buduje trzeci z czterech jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra, W przyszłości połączą one stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej.

Faustyna jest już na półmetku prac - wydrążyła blisko 375 metrów. Powstały dotychczas dwa tunele jednotorowe:
- od komory od ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 940 m)
- z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości ok. 852 m)

Przed mniejszą tarczą jeszcze budowa jednej nitki, która będzie miała długość 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.

Z kolei duża tarcza TBM obecnie znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Ma to związek ze wzmocnieniem gruntu pod budynkami na trasie tunelu do Łodzi Fabrycznej. Po ich zakończeniu, maszyna ponownie wznowi drążenie. Systematycznie postępuje budowa trzech podziemnych przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. W tej części budowy tunelu średnicowego ułożono już nowe tymczasowe torowisko tramwajowe w rejonie skrzyżowania Zielona/Kościuszki, co było konieczne dla dalszej realizacji ścian szczelinowych przystanku Śródmieście. Kontynuowane jest przekładanie instalacji teletechnicznych kolidujących z realizacją ścian.
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią, fot. PLK S.A.
fot. PLK S.A.

Na Polesiu po przejściu dużego TBM postępuje budowa płyty dennej na głębokości 26 metrów. Z kolei na Kozinach postępują prace na najniższym poziomie przystanku -3. Ruszyła budowa tzw. kołyski dla mniejszej tarczy TBM Faustyny, w której zatrzyma się po wydrążeniu trzeciego tunelu jednotorowego.
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią, fot. PLK S.A.
fot. PLK S.A.

Przy Dworcu Fabrycznym postępuje budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.

Jest wniosek o etapowanie inwestycji


Równolegle PLK SA złożyły wniosek o etapowanie inwestycji i finansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027. Obecny harmonogram inwestycji zakłada, że w czerwcu 2026 roku ma zakończyć się budowa tunelu i ruszą testy wraz z odbiorami. Pierwsze pociągi uruchomione zostaną na rozkład jazdy od grudnia 2026 roku.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.