Już można przejechać całą toruńską średnicówką


2015.10.12
Autor: Urbanity.pl
Drugi odcinek Trasy Średnicowej Północnej został oficjalnie otwarty. Obejmuje on fragment od trasy mostowej w osi ul. Wschodniej do ul. Grudziądzkiej. Generalnym wykonawcą była firma Skanska. Prace trwały 16 miesięcy. Wartość inwestycji wyniosła ok. 95 mln zł netto. Zamawiającym był MZD.

W ramach inwestycji wybudowany został 3-kilometrowy odcinek drogi (droga główna ruchu przyspieszonego) z dwupasmową jezdnią, która biegnie na odcinku od ul. Grudziądzkiej do węzła drogowego w ciągu ul. Wschodniej do włączenia w ulicę Marii Skłodowskiej-Curie, którą została również przebudowana. Dla pieszych zostały wybudowane chodniki (4 km), a dla rowerzystów ponad 3,5 km dróg rowerowych. Na całym odcinku zostało zamontowane oświetlenie (319 słupów oświetleniowych) i nasadzona zieleń.

Największym obiektem na średnicówce jest estakada. Ma 454 m długości, 14 m wysokości w najwyższym miejscu i 9 m w najniższym miejscu, a szerokość całkowita wynosi 18,6m. Pozwala ona na bezkolizyjny przejazd nad torami kolejowymi i nad ulicą Skłodowskiej-Curie. Do dyspozycji są trzy pasy ruchu, w tym dwa kierunku zachodnim i jeden w kierunku wschodnim. Na estakadzie znajduje się chodnik i ścieżka rowerowa.

- Estakada to konstrukcja składająca się z 9 przęseł o rozpiętości od 35 do 80 m - mówi Daniel Barton, Kierownik Robót Mostowych, Skanska. - 8 przęseł wykonaliśmy w konstrukcji kablobetonowej i 1 - nad torami kolejowymi, w konstrukcji stalowo-betonowej, doprężonej do pozostałej części konstrukcji. To nowatorskie rozwiązanie pozwala na odciążenie konstrukcji i wykonanie jej na dużej rozpiętości 80 metrów. Ponadto, umożliwiło prowadzenie prac budowlanych bez ingerowania w ruch pociągów. Skomplikowana była operacja montażu przęsła nad torami kolejowymi. Odbywała się nocą. Do tego wykorzystaliśmy ogromny dźwig kołowy o nośności 500 ton. Konstrukcja stalowej części estakady dostarczona została przez naszą Wytwórnię Konstrukcji Stalowych z Kielc. Waga pojedynczego dźwigara wyniosła ok. 50 ton, a całej konstrukcji ok. 140 ton - dodaje Daniel Barton. Obiekt został posadowiony na palach przemieszczeniowych i oparty na 10 podporach w postaci filarów słupowych. Podpory skrajne wykonano w technologii gruntu zbrojonego z okładziną z paneli żelbetowych. Przyczółki wykonano od razu pod układ docelowy, tj. pod drugą nitkę estakady.

Realizacja estakady nad torami kolejowymi, tramwajowymi i jezdnią w ul. Skłodowskiej była dużym wyzwaniem organizacyjnym i logistycznym.

Inwestycja objęła budowę przepustu o eliptycznym kształcie, który został poprowadzony w nasypie estakady, na wysokości ul. Wschodniej i jest przeznaczony dla pieszych oraz rowerzystów. Konstrukcja ta ma 55 m długości a jej światło jest dostosowane do skrajni pieszo-rowerowej Na wysokości ul. Świętopełka powstała kładka dla pieszych - obiekt sugerowany przez mieszkańców w wyniku konsultacji społecznych dotyczących budowy trasy. Kładka jest posadowiona na palach wierconych CFA i żelbetowych podporach. Ustrój nośny stanowią belki strunobetonowe. Obiekt wyposażony jest w klatki schodowe i pochylnie przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. Na uwagę zasługuje oświetlenie kładki - to moduły LED zintegrowane z balustradami.

W ramach inwestycji przebudowane zostały także 3 skrzyżowania: z ul. Dworcową, z ul. Bolesława Chrobrego i z ul. M. Skłodowskiej- Curie, a także torowisko tramwajowe w ciągu ul. M. Skłodowskiej-Curie.

- Na budowanym odcinku Trasy Średnicowej wykonaliśmy nawierzchnię o obniżonym poziomie hałasu - mówi Piotr Kwiatkowski, Menadżer Projektu, Skanska. - Przejazdy przez tory tramwajowe wykonaliśmy z prefabrykowanych płyt przejazdowych TINES. W największym natężeniu robót na budowie pracowało ponad 150 osób i 50 jednostek sprzętowych. Z uwagi na krótki termin wykonania roboty prowadziliśmy na kilku frontach. Jednocześnie realizowaliśmy roboty kanalizacyjne, mostowe, drogowe, usuwane były kolizje z sieciami. Warto dodać, że nowo wybudowaną trasę wyposażyliśmy w elementach ochrony środowiska tj. ok. 2 km płotków zapobiegających wchodzeniu płazów na jezdnię, 2 przepusty dla zwierząt, ponad 1290 m ekranów akustycznych wzdłuż osiedli i ogródków działkowych - dodaje Piotr Kwiatkowski.

Trasa Średnicowa stanowi część głównego szkieletu układu drogowego miasta Torunia na kierunku wschód-zachód. Nowo wybudowany odcinek połączył ul. Grudziądzką z ul. M. Skłodowskiej-Curie. Etap II Trasy Średnicowej scalił fragment zrealizowany przez Skanska w I etapie na odcinku od ul. Grudziądzkiej do ul. Szosa Chełmińska.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.