Rewitalizacja dworców w Dolinie Popradu: nowoczesność, historia i ekologia dla wszystkich
PKP S.A. uruchomiły pierwsze dworce w Dolinie Popradu, które charakteryzują się nowoczesnym wyglądem, górskim stylem oraz przyjaznością dla środowiska i osób niepełnosprawnych.
Prace budowlane na dworcach w Rytrze i Barcicach rozpoczęły się w kwietniu ubiegłego roku w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, dofinansowanego ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Dzięki inwestycjom, dworce odzyskały swój historyczny charakter, a jednocześnie stały się nowoczesnymi obiektami.
Dworzec kolejowy w Rytrze przeszedł gruntowną modernizację. Budynek zachował swój historyczny styl, a elewacja po renowacji została pomalowana na jasny kolor. Stolarka okienna i drzwiowa oraz drewniana wiatka od strony peronów zostały zreplikowane zgodnie z historycznym pierwowzorem. Całe zadaszenie budynku, w tym drewniana wiatka, zostało pokryte dachówką w kolorze naturalnej czerwieni. Nowością jest nocna iluminacja dworca, która zarysowuje kształt budynku oraz napisy przestrzenne z nazwą stacji, "dworzec kolejowy" i logotypem PKP.
Przestrzeń obsługi podróżnych wewnątrz budynku została zaprojektowana w nowoczesnym stylu, z dominującymi kolorami białym i jasnoszarym. Wnętrze uzupełniają ławki, gabloty, zegar, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz proste i geometryczne oprawy LED. W pobliżu poczekalni znajdują się toalety, natomiast w skrzydłach dworca, z osobnymi wejściami od zewnątrz, przestrzeń przeznaczona jest na potrzeby spółek kolejowych i do wynajęcia.
Otoczenie dworca również przeszło zmiany - po jego obydwu stronach powstały parkingi rowerowe, a od strony południowej wybudowano wiatę wraz z miejscem do odpoczynku oraz stacją naprawczą jednośladów. Natomiast od strony północnej, bliżej ulicy, zainstalowano stojaki rowerowe, a w ich pobliżu znajdzie się rzeźba kwietna. Ułożono również nowe chodniki wokół dworca oraz zamontowano nowe elementy małej architektury - ławki, kosze oraz gabloty. Na parkingu dla samochodów naprawiono nawierzchnię oraz wyznaczono miejsca parkingowe.
Drugim z dworców, który przeszedł modernizację, jest budynek w Barcicach. Została przeprowadzona renowacja elewacji, która zyskała jasnobrązowy kolor w górnych partiach oraz jasnobeżowy kolor w dolnych partiach. Stolarka okienna i drzwiowa oraz drewniana wiatka zostały odtworzone zgodnie z historycznym pierwowzorem. Wiatka została wyremontowana, a dachówka pokryła nowe poszycie dachowe w kolorze ceglanym.
Dworce w Rytrze i Barcicach stały się bardziej przyjazne środowisku dzięki zastosowaniu rozwiązań proekologicznych, takich jak energia z panele fotowoltaicznych, pompy ciepła do ogrzewania budynków oraz centrale wentylacyjne z odzyskiem ciepła. Zainstalowano również systemy monitoringu, kontroli dostępu i przeciwpożarowe, aby zapewnić bezpieczeństwo budynków i ludzi.
Koszt całej przebudowy dworców Rytro i Barcice wyniósł odpowiednio 6,44 mln zł i 4,22 mln zł brutto, a inwestorem były Polskie Koleje Państwowe. Przebudową zajęła się firma SKB S.A. W sumie, w Dolinie Popradu dokonano dwunastu inwestycji, a wszystkie zostaną udostępnione podróżnym jeszcze w tym roku.
Prace budowlane na dworcach w Rytrze i Barcicach rozpoczęły się w kwietniu ubiegłego roku w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, dofinansowanego ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Dzięki inwestycjom, dworce odzyskały swój historyczny charakter, a jednocześnie stały się nowoczesnymi obiektami.
Dworzec kolejowy w Rytrze przeszedł gruntowną modernizację. Budynek zachował swój historyczny styl, a elewacja po renowacji została pomalowana na jasny kolor. Stolarka okienna i drzwiowa oraz drewniana wiatka od strony peronów zostały zreplikowane zgodnie z historycznym pierwowzorem. Całe zadaszenie budynku, w tym drewniana wiatka, zostało pokryte dachówką w kolorze naturalnej czerwieni. Nowością jest nocna iluminacja dworca, która zarysowuje kształt budynku oraz napisy przestrzenne z nazwą stacji, "dworzec kolejowy" i logotypem PKP.
Przestrzeń obsługi podróżnych wewnątrz budynku została zaprojektowana w nowoczesnym stylu, z dominującymi kolorami białym i jasnoszarym. Wnętrze uzupełniają ławki, gabloty, zegar, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz proste i geometryczne oprawy LED. W pobliżu poczekalni znajdują się toalety, natomiast w skrzydłach dworca, z osobnymi wejściami od zewnątrz, przestrzeń przeznaczona jest na potrzeby spółek kolejowych i do wynajęcia.
Otoczenie dworca również przeszło zmiany - po jego obydwu stronach powstały parkingi rowerowe, a od strony południowej wybudowano wiatę wraz z miejscem do odpoczynku oraz stacją naprawczą jednośladów. Natomiast od strony północnej, bliżej ulicy, zainstalowano stojaki rowerowe, a w ich pobliżu znajdzie się rzeźba kwietna. Ułożono również nowe chodniki wokół dworca oraz zamontowano nowe elementy małej architektury - ławki, kosze oraz gabloty. Na parkingu dla samochodów naprawiono nawierzchnię oraz wyznaczono miejsca parkingowe.
Drugim z dworców, który przeszedł modernizację, jest budynek w Barcicach. Została przeprowadzona renowacja elewacji, która zyskała jasnobrązowy kolor w górnych partiach oraz jasnobeżowy kolor w dolnych partiach. Stolarka okienna i drzwiowa oraz drewniana wiatka zostały odtworzone zgodnie z historycznym pierwowzorem. Wiatka została wyremontowana, a dachówka pokryła nowe poszycie dachowe w kolorze ceglanym.
Dworce w Rytrze i Barcicach stały się bardziej przyjazne środowisku dzięki zastosowaniu rozwiązań proekologicznych, takich jak energia z panele fotowoltaicznych, pompy ciepła do ogrzewania budynków oraz centrale wentylacyjne z odzyskiem ciepła. Zainstalowano również systemy monitoringu, kontroli dostępu i przeciwpożarowe, aby zapewnić bezpieczeństwo budynków i ludzi.
Koszt całej przebudowy dworców Rytro i Barcice wyniósł odpowiednio 6,44 mln zł i 4,22 mln zł brutto, a inwestorem były Polskie Koleje Państwowe. Przebudową zajęła się firma SKB S.A. W sumie, w Dolinie Popradu dokonano dwunastu inwestycji, a wszystkie zostaną udostępnione podróżnym jeszcze w tym roku.
Inne wiadomości o PKP Oddział Dworce Kolejowe
- Rekordowe przyspieszenie polskiej kolei towarowej. W jednym przypadku poprawa aż o 148 minut 2025-06-23 12:15:36
- Rusza przebudowa najstarszego czynnego dworca kolejowego w Polsce. Neorenesansowa perła Dolnego Śląska 2025-06-06 11:04:20
- Modernistyczny, blisko 100-letni dworzec kolejowy w Wielkopolsce gotowy po przebudowie 2025-05-02 06:39:22
- Neogotycki dworzec z początku XX wieku odzyskał historyczny blask 2025-04-11 16:14:08
-
Komentarze
Brak wpisów.