Łódź Kaliska przeszła wielką przemianę. Tak wygląda nowy dworzec za 64 mln zł


2025.10.30
Autor: Bartosz Motorek
Po dwóch latach intensywnych prac Łódź zyskała nowoczesny dworzec kolejowy. Odrestaurowany budynek zachował swój charakterystyczny, trójnawowy układ. Modernizacja była realizowana w kontekście planowanego zwiększenia przepustowości stacji i budowy tunelu średnicowego w Łodzi.

Prosta bryła z dużymi przeszkleniami i elewacją z oksydowanej miedzi nawiązuje do industrialnej historii Łodzi, ale też do trwałości materiałów używanych w zabytkowych konstrukcjach. Centralną część budynku rozświetla długi świetlik dachowy, a we wnętrzach wykorzystano miedziane detale inspirowane jego kształtem.
Dworzec Łódź Kaliska, fot. PKP S.A.

Podczas prac odkryto pozostałości oryginalnych ceramicznych posadzek z początku XX wieku, pochodzących z pierwszego dworca otwartego w 1902 roku. Relikty te wkomponowano w nowy tunel z informacją o ich historii, tworząc unikalne połączenie przeszłości z teraźniejszością.
Dworzec Łódź Kaliska, fot. PKP S.A.

Nowy dworzec Łódź Kaliska został w pełni przystosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano windy, ścieżki prowadzące, tablice w alfabecie Braille’a oraz dotykowe plany. Wewnątrz znalazły się przestronne poczekalnie, kasy biletowe, strefa dla dzieci, a także lokale usługowe i gastronomiczne. Na wynajem czekają jeszcze dwa pomieszczenia o powierzchni 107 i 17 mkw.
Dworzec Łódź Kaliska, fot. PKP S.A.

Wyższe kondygnacje przeznaczono na biura spółek kolejowych. Dla podróżnych przygotowano także biletomaty, bankomat, automaty z przekąskami i napojami oraz skrytki bagażowe.

Obiekt dzięki inwestycji zyskał szereg ekologicznych i energooszczędnych rozwiązań. Ogrzewanie podłogowe, oświetlenie LED z inteligentnym sterowaniem oraz system wentylacji z odzyskiem ciepła mają ograniczyć zużycie energii. Całością zarządza inteligentny system BMS, który kontroluje m.in. temperaturę, oświetlenie i bezpieczeństwo. Otoczenie dworca także przeszło metamorfozę. Powstał nowy plac przydworcowy, węzeł komunikacyjny z miejscami dla samochodów, rowerów i autobusów oraz stanowiskiem dla taksówek. Przygotowano również stację ładowania aut elektrycznych i dużą wiatę rowerową.

Modernizacja była realizowana w kontekście planowanego zwiększenia przepustowości stacji i budowy tunelu średnicowego w Łodzi. Dworzec został zintegrowany z nowymi peronami oraz układem tuneli, co pozwoli na obsługę większej liczby pasażerów.

Z obiektu korzystają pociągi PKP Intercity, POLREGIO, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Kolei Wielkopolskich. W 2024 roku Łódź Kaliska obsługiwała średnio 8,3 tys. pasażerów dziennie i 153 pociągi na dobę.

Całkowity koszt inwestycji wyniósł 64 mln zł, z czego część pokryto z budżetu państwa. Projekt przygotowała pracownia An Archi Group z Gliwic, a wykonawcą robót była firma SKB LDR z Warszawy.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.