
Warszawa
Wiadomości
Warszawa czeka na największy węzeł przesiadkowy. Ostatnie prace na budowie Dworca Zachodniego
Po latach opóźnień, kosztownych zmian i trwających do ostatniej chwili odbiorów, Warszawa szykuje się na otwarcie jednej z najbardziej imponujących inwestycji kolejowych w kraju. Nowe oblicze Dworca Zachodniego ma odmienić podróżowanie po stolicy – zarówno pod ziemią, jak i na powierzchni.
Dobiega końca rozbudowa Dworca Zachodniego w Warszawie – jednej z największych i najbardziej kosztownych inwestycji kolejowych w Polsce. Jak informuje Wyborcza, zakończenie prac planowane jest na sierpień 2025 roku, kiedy to ma zostać otwarte nowe przejście podziemne o szerokości 64 metrów – największe tego typu w stolicy. W podziemiach powstaje również galeria handlowo-usługowa z 26 lokalami, z których 23 mają już najemców.
Podziemny korytarz na poziomie -1, którego szerokość porównywana jest do długości samolotu Boeing 747, ma stać się centralnym punktem nowego dworca. Znajdą się tam m.in. punkty gastronomiczne, lokale usługowe i przestrzenie handlowe. Zaplanowano restaurację fast food, bar sałatkowy, piekarnię i trzy kawiarnie sieciowe. W sumie Galeria Warszawa Zachodnia zaoferuje ponad 5 tys. m² powierzchni do wynajęcia.
Pierwotnie prace miały zakończyć się w 2023 roku. Kontrakt podpisano 7 lipca 2020 roku z firmą Budimex. Całkowity koszt inwestycji wzrósł o ponad 200 mln zł i obecnie wynosi około 2,6 mld zł. W trakcie budowy sukcesywnie oddawano do użytku nowe perony, windy i kładki piesze, m.in. łączącą Wolę z Ochotą.
Równolegle trwa budowa podziemnej linii tramwajowej na poziomie -2, realizowana przez Tramwaje Warszawskie. Docelowo linia przebiegać ma pod całym Dworcem Zachodnim, rozdzielając się w kierunku ulicy Kasprzaka. Jak informuje Wyborcza, początkowo powstanie dojazd do stacji przez ulicę Krzyżanowskiego, a przystanek końcowy zlokalizowany będzie pod Alejami Jerozolimskimi.
Jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, trwają obecnie odbiory techniczne przez straż pożarną, sanepid i nadzór budowlany. Ich zakończenie umożliwi formalne otwarcie podziemnego przejścia.
PKP PLK zapowiada, że po zakończeniu odbiorów w sierpniu, najemcy rozpoczną aranżację przestrzeni handlowych. Jak informuje Wyborcza, trwają już prace projektowe, a pełne uruchomienie usług planowane jest po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie obiektu.
Warszawa Zachodnia to najruchliwszy dworzec kolejowy w Polsce – obsługuje połączenia podmiejskie, regionalne i dalekobieżne. Nowa infrastruktura ma znacząco poprawić komfort podróży oraz komunikację między dzielnicami stolicy.
Soletanche Polska sp. z o.o., pracując na zlecenie Budimex S.A., była odpowiedzialna za zaprojektowanie i wykonanie fundamentów oraz podziemnej obudowy całego obiektu. Generalnym wykonawcą inwestycji współfinansowanej ze środków unijnych jest firma Budimex S.A.
Dobiega końca rozbudowa Dworca Zachodniego w Warszawie – jednej z największych i najbardziej kosztownych inwestycji kolejowych w Polsce. Jak informuje Wyborcza, zakończenie prac planowane jest na sierpień 2025 roku, kiedy to ma zostać otwarte nowe przejście podziemne o szerokości 64 metrów – największe tego typu w stolicy. W podziemiach powstaje również galeria handlowo-usługowa z 26 lokalami, z których 23 mają już najemców.
Największe przejście podziemne w Warszawie
Podziemny korytarz na poziomie -1, którego szerokość porównywana jest do długości samolotu Boeing 747, ma stać się centralnym punktem nowego dworca. Znajdą się tam m.in. punkty gastronomiczne, lokale usługowe i przestrzenie handlowe. Zaplanowano restaurację fast food, bar sałatkowy, piekarnię i trzy kawiarnie sieciowe. W sumie Galeria Warszawa Zachodnia zaoferuje ponad 5 tys. m² powierzchni do wynajęcia.
Inwestycja z opóźnieniem i wzrostem kosztów
Pierwotnie prace miały zakończyć się w 2023 roku. Kontrakt podpisano 7 lipca 2020 roku z firmą Budimex. Całkowity koszt inwestycji wzrósł o ponad 200 mln zł i obecnie wynosi około 2,6 mld zł. W trakcie budowy sukcesywnie oddawano do użytku nowe perony, windy i kładki piesze, m.in. łączącą Wolę z Ochotą.
Tramwaje w tunelu pod dworcem
Równolegle trwa budowa podziemnej linii tramwajowej na poziomie -2, realizowana przez Tramwaje Warszawskie. Docelowo linia przebiegać ma pod całym Dworcem Zachodnim, rozdzielając się w kierunku ulicy Kasprzaka. Jak informuje Wyborcza, początkowo powstanie dojazd do stacji przez ulicę Krzyżanowskiego, a przystanek końcowy zlokalizowany będzie pod Alejami Jerozolimskimi.
Trwające odbiory
Jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, trwają obecnie odbiory techniczne przez straż pożarną, sanepid i nadzór budowlany. Ich zakończenie umożliwi formalne otwarcie podziemnego przejścia.
Otwarcie w sierpniu, najemcy rozpoczęli przygotowania
PKP PLK zapowiada, że po zakończeniu odbiorów w sierpniu, najemcy rozpoczną aranżację przestrzeni handlowych. Jak informuje Wyborcza, trwają już prace projektowe, a pełne uruchomienie usług planowane jest po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie obiektu.
Warszawa Zachodnia to najruchliwszy dworzec kolejowy w Polsce – obsługuje połączenia podmiejskie, regionalne i dalekobieżne. Nowa infrastruktura ma znacząco poprawić komfort podróży oraz komunikację między dzielnicami stolicy.
Soletanche Polska sp. z o.o., pracując na zlecenie Budimex S.A., była odpowiedzialna za zaprojektowanie i wykonanie fundamentów oraz podziemnej obudowy całego obiektu. Generalnym wykonawcą inwestycji współfinansowanej ze środków unijnych jest firma Budimex S.A.
Inne wiadomości o Dworzec Warszawa Zachodnia
- Zaawansowana inżynieria na finiszu jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Publikujemy nowy film z placu budowy 2025-05-15 09:57:42
- Warszawa Zachodnia w nowej odsłonie: Największy węzeł przesiadkowy w Polsce na finałowej prostej 2025-04-17 06:05:38
- Kończy się modernizacja największego w stolicy węzła komunikacyjnego o wartości 2 mld zł 2024-12-16 13:58:55
- Największy węzeł komunikacyjny w stolicy stanie się również centrum handlowym. Rusza komercjalizacja 2024-11-06 10:21:29
-
Komentarze
Brak wpisów.