
Warszawa
Wiadomości
To już oficjalne: ostatni tunel M2 wydrążony. Co się dzieje dalej?
Dwie gigantyczne tarcze TBM – Anna i Krystyna – zakończyły drążenie ostatnich tuneli na zachodnim odcinku II linii warszawskiego metra. Tym samym projekt wszedł w fazę finalnych prac inżynieryjnych, obejmujących budowę torowiska, peronów i infrastruktury technicznej podziemnej kolei.
To kolejny kamień milowy w rozbudowie strategicznej infrastruktury transportowej stolicy, współfinansowanej przez Unię Europejską w ramach programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027”.
W środę, 21 maja, o godz. 13:08 tarcza TBM Krystyna przebiła się do komory demontażowej przed stacją Bemowo. Zaledwie kilka tygodni wcześniej podobny manewr wykonała Anna. W ciągu ponad dziewięciu miesięcy – od sierpnia 2024 do maja 2025 – maszyny przebyły trasę od stacji Karolin do Bemowa, wydrążając tunele o łącznej długości kilkunastu kilometrów.
Efekt ich pracy to m.in.:
- 170 000 m³ urobku,
- 3 800 prefabrykowanych tubingów,
- 30 500 m³ zużytego betonu,
- 3 300 ton stali konstrukcyjnej.
Zakończenie prac TBM-ów to początek nowej fazy budowy. W najbliższych tygodniach rozpoczną się działania związane z montażem torowiska oraz elementów systemowych, takich jak klatki schodowe, łączniki ewakuacyjne czy najniższe poziomy wentylatorni.
W tunelach, które aktualnie są puste i mają przekrój cylindryczny, wykonana zostanie najpierw podbudowa torowa – tzw. bankiety dolne i boczne. Posłużą one jako fundamenty pod dalsze warstwy infrastruktury kolejowej. Do budowy torowiska wykorzystanych zostanie:
- 44 000 m² mat wibroizolacyjnych,
- 17 000 m³ betonu,
- 900 ton szyn o łącznej długości 18 km.
Budowany odcinek obejmuje trzy nowe stacje:
- C3 Lazurowa (przy Górczewskiej i Lazurowej),
- C2 Chrzanów (przy Rayskiego i Szeligowskiej),
- C1 Karolin, która sąsiadować będzie z przyszłym zapleczem techniczno-postojowym.
Całość ma zostać oddana do użytku w 2026 roku, domykając drugą linię metra w jej zachodnim wariancie i umożliwiając pełną eksploatację całego systemu.
Realizacja ostatniego etapu II linii metra to element IV fazy projektu pn. „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Przedsięwzięcie jest współfinansowane z Funduszu Spójności UE. Wartość projektu wynosi 3 000 830 693,00 zł, z czego dofinansowanie to 1 125 000 000,00 zł.
To kolejny kamień milowy w rozbudowie strategicznej infrastruktury transportowej stolicy, współfinansowanej przez Unię Europejską w ramach programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027”.
W środę, 21 maja, o godz. 13:08 tarcza TBM Krystyna przebiła się do komory demontażowej przed stacją Bemowo. Zaledwie kilka tygodni wcześniej podobny manewr wykonała Anna. W ciągu ponad dziewięciu miesięcy – od sierpnia 2024 do maja 2025 – maszyny przebyły trasę od stacji Karolin do Bemowa, wydrążając tunele o łącznej długości kilkunastu kilometrów.
Efekt ich pracy to m.in.:
- 170 000 m³ urobku,
- 3 800 prefabrykowanych tubingów,
- 30 500 m³ zużytego betonu,
- 3 300 ton stali konstrukcyjnej.
Co dalej? Rusza montaż infrastruktury torowej i technicznej
Zakończenie prac TBM-ów to początek nowej fazy budowy. W najbliższych tygodniach rozpoczną się działania związane z montażem torowiska oraz elementów systemowych, takich jak klatki schodowe, łączniki ewakuacyjne czy najniższe poziomy wentylatorni.
W tunelach, które aktualnie są puste i mają przekrój cylindryczny, wykonana zostanie najpierw podbudowa torowa – tzw. bankiety dolne i boczne. Posłużą one jako fundamenty pod dalsze warstwy infrastruktury kolejowej. Do budowy torowiska wykorzystanych zostanie:
- 44 000 m² mat wibroizolacyjnych,
- 17 000 m³ betonu,
- 900 ton szyn o łącznej długości 18 km.
Kiedy pojedziemy metrem na Karolin?
Budowany odcinek obejmuje trzy nowe stacje:
- C3 Lazurowa (przy Górczewskiej i Lazurowej),
- C2 Chrzanów (przy Rayskiego i Szeligowskiej),
- C1 Karolin, która sąsiadować będzie z przyszłym zapleczem techniczno-postojowym.
Całość ma zostać oddana do użytku w 2026 roku, domykając drugą linię metra w jej zachodnim wariancie i umożliwiając pełną eksploatację całego systemu.
Strategiczny projekt infrastrukturalny z unijnym wsparciem
Realizacja ostatniego etapu II linii metra to element IV fazy projektu pn. „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Przedsięwzięcie jest współfinansowane z Funduszu Spójności UE. Wartość projektu wynosi 3 000 830 693,00 zł, z czego dofinansowanie to 1 125 000 000,00 zł.
Komentarze
Brak wpisów.