Kolejny krok ku budowie terminala obsługującego wielkie kontenerowce w Świnoujściu


2024.05.07
Autor: Bartosz Motorek
Zanim będzie można wybudować tzw. port zewnętrzny, czyli terminal obsługujący wielkie kontenerowce, potrzebna jest realizacja toru podejściowego. Podpisana została w tej kwestii umowa na przygotowanie studium wykonalności i raportu środowiskowego dla tego projektu.

Coraz bliżej budowy tzw. portu zewnętrznego w Świnoujściu, który będzie mógł obsługiwać wielkie kontenerowce. Wykonany został kolejny krok, który przybliża do realizacji tej ważnej dla Polski inwestycji.

Tor pod budowę portu kontenerowego


W Urzędzie Morskim w Szczecinie podpisano umowę na przygotowanie studium wykonalności i raportu środowiskowego dla wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. Tor będzie miał głębokość techniczną na poziomie 17 metrów, szerokość najmniej 250 metrów i długość 70 kilometrów. Wykonanie takiego toru jest konieczne żeby w Świnoujściu mógł powstać terminal kontenerowy.

Wartość umowy, która podpisana została z konsorcjum firm Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego i Eko-Konsult wynosi blisko 10 milionów złotych. Wykonawca ma 32 miesiące na przygotowanie dokumentacji.

Inwestycja o strategicznym znaczeniu


Harmonogram inwestycji zakłada, że nowy tor wodny i budowa terminala kontenerowego realizowana będzie w latach 2027-2029. Nowy port kontenerowy w Świnoujściu obsługiwać ma nie tylko ładunki z Polski, ale również ze wschodniej części Niemiec oraz z Czech i Słowacji.

Jest to inwestycja o znaczeniu strategicznym, która pozwoli na obsługiwanie kontenerowców i masowców o zanurzeniu 15 metrów, szerokości 60 metrów i długości 400 metrów. Dotychczas wykonano już analizę nawigacyjną nowego toru podejściowego i ogłoszono przetarg na wywiad ferromagnetyczny. 15 kwietnia br., wydana została również tzw. decyzja lokalizacyjna.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.