
Stargard
Wiadomości
Obwodnica Stargardu. Jest wniosek o pozwolenie na budowę nowej drogi
Stargard szykuje się na drogowe zmiany – rusza kluczowa inwestycja, która wyprowadzi ostatni odcinek drogi krajowej z centrum miasta. Wydanie decyzji ZRID otworzy drogę do budowy 4,5-kilometrowej obwodnicy, mającej poprawić płynność ruchu i bezpieczeństwo na DK20.
Budowa obwodnicy Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20 weszła w kolejny etap – złożono wniosek do Wojewody Zachodniopomorskiego o wydanie decyzji ZRID, niezbędnej do rozpoczęcia prac budowlanych. Realizacja inwestycji planowana jest w formule „Projektuj i buduj”, a jej zakończenie przewidziano na 2027 rok.
Nowa trasa o długości 4,5 km wyprowadzi ruch tranzytowy poza miasto, co znacząco ograniczy hałas, emisję spalin i poprawi bezpieczeństwo – obecnie droga krajowa nr 20 przecina centrum Stargardu, biegnąc przez miejscowości Święte i Strachocin. Dla kierowców oznacza to skrócenie trasy o niemal 3 km i nawet czterokrotnie krótszy czas przejazdu w porównaniu do obecnego przebiegu przez centrum.
Umowa na realizację inwestycji, opiewająca na 76 mln zł, została podpisana z firmą Strabag 31 lipca 2024 r. W ciągu kolejnych dziesięciu miesięcy opracowano projekt budowlany, który umożliwił rozpoczęcie procedury administracyjnej. Po wydaniu decyzji ZRID rozpoczną się prace terenowe, które potrwają 15 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych między 16 grudnia a 15 marca).
Nowa obwodnica będzie jednojezdniową drogą klasy GP, rozpoczynającą się na węźle Stargard Wschód, gdzie DK20 łączy się z trasą S10. Trasa poprowadzi w kierunku północnym, przecinając dolinę rzeki Krąpiel – tam zaplanowano most z przejściem dla zwierząt – oraz drogę powiatową Strachocin–Sułkowo, gdzie powstanie wiadukt. Przebieg zakończy się około pół kilometra za granicą Stargardu, łącząc się z istniejącą DK20.
To kolejna z inwestycji realizowanych na Pomorzu Zachodnim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W ostatnich miesiącach oddano do użytku obwodnice Gryfina (DK31) i Szczecinka (DK20), a obecnie trwa budowa obwodnicy Szwecji (DK22).
Równolegle z inwestycją w Stargardzie, procedury ZRID toczą się również dla obwodnic Wałcza i Rusinowa (DK22). W Kołbaskowie (DK13) zbliża się podpisanie umowy na realizację, a w Złocieńcu trwa analiza ofert przetargowych. Z kolei dla Człopy konieczne będzie powtórne uzyskanie decyzji środowiskowej po rozstrzygnięciu sądowym.
Budowa obwodnicy Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20 weszła w kolejny etap – złożono wniosek do Wojewody Zachodniopomorskiego o wydanie decyzji ZRID, niezbędnej do rozpoczęcia prac budowlanych. Realizacja inwestycji planowana jest w formule „Projektuj i buduj”, a jej zakończenie przewidziano na 2027 rok.
Nowa trasa o długości 4,5 km wyprowadzi ruch tranzytowy poza miasto, co znacząco ograniczy hałas, emisję spalin i poprawi bezpieczeństwo – obecnie droga krajowa nr 20 przecina centrum Stargardu, biegnąc przez miejscowości Święte i Strachocin. Dla kierowców oznacza to skrócenie trasy o niemal 3 km i nawet czterokrotnie krótszy czas przejazdu w porównaniu do obecnego przebiegu przez centrum.
Umowa na realizację inwestycji, opiewająca na 76 mln zł, została podpisana z firmą Strabag 31 lipca 2024 r. W ciągu kolejnych dziesięciu miesięcy opracowano projekt budowlany, który umożliwił rozpoczęcie procedury administracyjnej. Po wydaniu decyzji ZRID rozpoczną się prace terenowe, które potrwają 15 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych między 16 grudnia a 15 marca).
Nowa obwodnica będzie jednojezdniową drogą klasy GP, rozpoczynającą się na węźle Stargard Wschód, gdzie DK20 łączy się z trasą S10. Trasa poprowadzi w kierunku północnym, przecinając dolinę rzeki Krąpiel – tam zaplanowano most z przejściem dla zwierząt – oraz drogę powiatową Strachocin–Sułkowo, gdzie powstanie wiadukt. Przebieg zakończy się około pół kilometra za granicą Stargardu, łącząc się z istniejącą DK20.
To kolejna z inwestycji realizowanych na Pomorzu Zachodnim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W ostatnich miesiącach oddano do użytku obwodnice Gryfina (DK31) i Szczecinka (DK20), a obecnie trwa budowa obwodnicy Szwecji (DK22).
Równolegle z inwestycją w Stargardzie, procedury ZRID toczą się również dla obwodnic Wałcza i Rusinowa (DK22). W Kołbaskowie (DK13) zbliża się podpisanie umowy na realizację, a w Złocieńcu trwa analiza ofert przetargowych. Z kolei dla Człopy konieczne będzie powtórne uzyskanie decyzji środowiskowej po rozstrzygnięciu sądowym.
Komentarze
Brak wpisów.