Rondo Rataje w Poznaniu oddane do użytku. Inwestycja o wartości 140 mln zł poprawi komfort podróżowania


2022.07.13
Autor: Bartosz Motorek
Rondo Rataje to jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Poznaniu. Generalny wykonawca prac remontowych zakończył realizację zadania i oddano inwestycję do użytku.

Oficjalnie zakończył się po niecałych dwóch latach remont ronda Rataje w Poznaniu, którego wykonawcą była firma Aldesa. Inwestycja poprawiła bezpieczeństwo na tym jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych stolicy Wielkopolski i dodatkowo poprawiła komfort podróżowania pasażerów komunikacji miejskiej, kierowców i rowerzystów.

Na rondo Rataje zbiegają się dwie drogi wojewódzkie (433 i 196) oraz ruchliwe ulice od strony mostu Królowej Jadwigi. Jeszcze przed przeprowadzonym remontem, codziennie przejeżdżało tędy ponad 1000 tramwajów, 1000 autobusów i ponad 100 tysięcy aut.

W ramach inwestycji zmodernizowano jezdnie, pierścień, torowisko, przystanki autobusowe i tramwajowe, chodniki oraz ścieżki rowerowe. Powstało oświetlenie, monitoring wizyjny (30 kamer), kanalizacja teletechniczna i deszczowa. Pojawiły się nowe nasadzenia roślinne. Poszerzono wloty - z trzech stron ruch został wpuszczony czterema pasami ruchu, a od strony Jana Pawła II pięcioma.

Aldesa w ramach modernizacji wyremontowała ponad 3 km jezdni. Torowiska wykonano w technologii bezpodsypkowej na płytach betonowych, co dodatkowo skróci czas przejazdu autobusów. Wydłużone zostały przystanki autobusowe i tramwajowe, tak by tramwaje i autobusy mogły się zatrzymywać na tych samych peronach. Łączna długość torowisk wynosi ponad 1,5 km, a sieć trakcyjną rozwieszono na 83 słupach.

Powstały także nowe ścieżki rowerowe o łącznej długości niecałych 3 km, nowe chodniki, a pierścień ronda Rataje został pokryty zielenią. Posadzono również 149 drzew i aż 5400 krzewów.

Inwestycja zrealizowana została zgodnie z harmonogramem. Aldesa jeszcze przed modernizacją ronda rataje wyremontowała ponadro nawierzchnię oraz perony sąsiadującego dworca autobusowego Rataje. Koszt przebudowany oddanego właśnie do użytku ronda wyniósł 140 mln zł. Inwestorem było Miasto Poznań.

Komentarze


  • patrze i nie rozumiem
    Gość
    2022-07-20 12:26:50
    np wewnętrzny pas - jazda dozwolona tylko w lewo ( strzałka lewo ) podczas gdy za chwilkę mam linie przerywane które zezwalają mi jazdę na wprost , więc po co te restrykcje na strzałkach ? chyba że ten znak obowiązuje do najbliższej linii przerywanej ?

Odpowiedz

Komentujesz jako gość.