Gdańsk
Wiadomości
Nowe nabrzeża, nowe możliwości. Terminal T5 w Gdańsku coraz bliżej ukończenia
Na budowie terminala T5 w gdańskim Baltic Hub trwają najbardziej zaawansowane prace refulacyjne, które osiągnęły już 80% realizacji. Inwestycja, obejmująca powstanie nowych nabrzeży i infrastruktury do obsługi farm wiatrowych, wchodzi w kluczową fazę realizacji, prowadzoną z wykorzystaniem najnowocześniejszego sprzętu hydrotechnicznego.
Na terenie gdańskiego Baltic Hub intensywnie postępuje budowa terminala T5. Zakończono już główną część robót kafarowych i czerpalnych, a prace refulacyjne - kluczowy etap całego przedsięwzięcia - są obecnie zaawansowane w około 80 procentach. Inwestycja, prowadzona na zlecenie spółki Istrana i współfinansowana ze środków KPO oraz Polskiego Funduszu Rozwoju, realizowana jest z wykorzystaniem najnowocześniejszego sprzętu hydrotechnicznego.
Do wypełniania terenu wykorzystywane są pogłębiarki ssąco-refulujące Van Oord oraz samobieżne szalandy. Codziennie dostarczanych jest od 20 do 30 tysięcy metrów sześciennych materiału zasypowego, pochodzącego z różnych źródeł - morskich, lądowych i śródlądowych.
– Prowadzimy roboty w wielu obszarach jednocześnie, utrzymując pełną kontrolę nad przebiegiem prac. Precyzyjne planowanie to podstawa przy tej skali przedsięwzięcia – podkreśla Zuzanna Matuszewska, kierownik robót hydrotechnicznych w Grupie NDI.
W rejonie przyszłego placu składowo-manewrowego o powierzchni około 21 hektarów prowadzone są przygotowania do montażu elementów farm wiatrowych. W ramach inwestycji powstaną dwa nabrzeża przeładunkowe oraz stanowisko typu Ro-Ro z dalbami cumowniczo-odbojowymi. W dalszej części przewidziano strefy magazynowe i zaplecze socjalno-administracyjne.
W najbliższych tygodniach planowane jest pogrążenie ostatnich profili ścianki szczelnej nabrzeża tymczasowego, co pozwoli zamknąć obwód terminala. Końcowa faza refulacji obejmie zasyp materiałem pochodzenia lądowego oraz prace od strony zewnętrznej konstrukcji.
Równolegle postępuje instalacja systemu kotew klapowych i gruntowych, których zadaniem jest stabilizacja ścianek szczelnych. Trwa również wykonywanie pali CFA wierconych świdrem ciągłym przy nabrzeżach outbound i inbound. Dla tych odcinków przygotowano platformy robocze o długości odpowiednio 180 i 130 metrów.
- Roboty przy palach CFA przebiegają bardzo sprawnie, a jednocześnie przygotowujemy się do rozpoczęcia etapu żelbetowego. Dostarczamy stal zbrojeniową i prefabrykaty, które posłużą jako szalunek tracony dla monolitycznego oczepu betonowego - mówi Aleksandra Smyk-Sidorowicz, kierownik robót hydrotechnicznych z Grupy NDI.
Prefabrykaty staną się integralną częścią konstrukcji nabrzeża, wzmacniając górny oczep i łącząc jego elementy w spójną całość. Rozbudowane zaplecze budowy obejmuje dziś m.in. magazyny prefabrykatów, stali oraz koszy zbrojeniowych, co pozwala utrzymać wysokie tempo realizacji zgodnie z harmonogramem.
Terminal T5 ma w przyszłości pełnić strategiczną rolę w obsłudze transportu morskiego i lądowego, stanowiąc jedno z kluczowych ogniw rozwoju infrastruktury portowej w Gdańsku.
Na terenie gdańskiego Baltic Hub intensywnie postępuje budowa terminala T5. Zakończono już główną część robót kafarowych i czerpalnych, a prace refulacyjne - kluczowy etap całego przedsięwzięcia - są obecnie zaawansowane w około 80 procentach. Inwestycja, prowadzona na zlecenie spółki Istrana i współfinansowana ze środków KPO oraz Polskiego Funduszu Rozwoju, realizowana jest z wykorzystaniem najnowocześniejszego sprzętu hydrotechnicznego.
Do wypełniania terenu wykorzystywane są pogłębiarki ssąco-refulujące Van Oord oraz samobieżne szalandy. Codziennie dostarczanych jest od 20 do 30 tysięcy metrów sześciennych materiału zasypowego, pochodzącego z różnych źródeł - morskich, lądowych i śródlądowych.
– Prowadzimy roboty w wielu obszarach jednocześnie, utrzymując pełną kontrolę nad przebiegiem prac. Precyzyjne planowanie to podstawa przy tej skali przedsięwzięcia – podkreśla Zuzanna Matuszewska, kierownik robót hydrotechnicznych w Grupie NDI.
W rejonie przyszłego placu składowo-manewrowego o powierzchni około 21 hektarów prowadzone są przygotowania do montażu elementów farm wiatrowych. W ramach inwestycji powstaną dwa nabrzeża przeładunkowe oraz stanowisko typu Ro-Ro z dalbami cumowniczo-odbojowymi. W dalszej części przewidziano strefy magazynowe i zaplecze socjalno-administracyjne.
W najbliższych tygodniach planowane jest pogrążenie ostatnich profili ścianki szczelnej nabrzeża tymczasowego, co pozwoli zamknąć obwód terminala. Końcowa faza refulacji obejmie zasyp materiałem pochodzenia lądowego oraz prace od strony zewnętrznej konstrukcji.
Równolegle postępuje instalacja systemu kotew klapowych i gruntowych, których zadaniem jest stabilizacja ścianek szczelnych. Trwa również wykonywanie pali CFA wierconych świdrem ciągłym przy nabrzeżach outbound i inbound. Dla tych odcinków przygotowano platformy robocze o długości odpowiednio 180 i 130 metrów.
- Roboty przy palach CFA przebiegają bardzo sprawnie, a jednocześnie przygotowujemy się do rozpoczęcia etapu żelbetowego. Dostarczamy stal zbrojeniową i prefabrykaty, które posłużą jako szalunek tracony dla monolitycznego oczepu betonowego - mówi Aleksandra Smyk-Sidorowicz, kierownik robót hydrotechnicznych z Grupy NDI.
Prefabrykaty staną się integralną częścią konstrukcji nabrzeża, wzmacniając górny oczep i łącząc jego elementy w spójną całość. Rozbudowane zaplecze budowy obejmuje dziś m.in. magazyny prefabrykatów, stali oraz koszy zbrojeniowych, co pozwala utrzymać wysokie tempo realizacji zgodnie z harmonogramem.
Terminal T5 ma w przyszłości pełnić strategiczną rolę w obsłudze transportu morskiego i lądowego, stanowiąc jedno z kluczowych ogniw rozwoju infrastruktury portowej w Gdańsku.
Inne wiadomości o NDI
- Most nad DW794 gotowy. Obwodnica Pradeł coraz bardziej realna 2025-10-24 10:56:04
- Nowe laboratoria, przestrzeń edukacyjna i technologie. Trwa rozbudowa kampusu AGH 2025-10-03 11:36:08
- Warszawa zyska ekskluzywną kamienicę w centrum miasta w standardzie 5-gwiazdkowym 2025-09-25 06:24:39
- Będzie to jedno z największych archiwum w Polsce. Kilkanaście kilometrów akt 2025-08-27 13:47:44
-
Komentarze
Brak wpisów.