Polska buduje rekordową estakadę: 1,15 km długości i 80 m wysokości na trasie S19


2025.09.25
Autor: Bartosz Motorek
Na południu Polski wznosi się inżynieryjny kolos: estakada o długości 1,15 km i podporach sięgających 80 m ustanawia nowy krajowy rekord, a budowa odcinka S19 Babica–Jawornik zmienia się w pokaz zaawansowanych technologii.

Inwestycja obejmuje 11,6 km dwujezdniowej trasy ekspresowej, a prace są już zaawansowane w ponad połowie zakresu: około 50% w obszarze robót drogowych i blisko 60% na obiektach inżynieryjnych. Do tej pory wykonano ponad 3,5 mln m³ wykopów oraz 1,2 mln m³ nasypów; zużycie materiałów obejmuje około 205 tys. m³ betonu i 19 tys. ton stali zbrojeniowej. Na budowie pracuje niemal 700 osób i około 330 jednostek sprzętu. Skala działań czyni to przedsięwzięcie jednym z największych obecnie prowadzonych projektów drogowych w kraju.
S19 Babica–Jawornik, budowa estakady, fot. Intercor
fot. Intercor

Największym wyzwaniem trasy są ośmiu estakad, z których najbardziej imponująca oznaczona jako ES-26 wznosi się między Żarnową a Godową. Konstrukcja liczy 1,15 km długości, a filary wraz z ustrojem nośnym osiągają wysokość rzędu 80 m, co czyni ją najwyższą estakadą budowaną obecnie w Polsce. Długie rozpiętości pomiędzy podporami, sięgające około 188 m, wymagają niestandardowych rozwiązań technologicznych i precyzyjnego planowania montażu.

Przy wznoszeniu ustroju nośnego Intercor wykorzystuje zaawansowaną technologię betonowania nawisowego przy pomocy dwustronnych wózków. Na dwóch największych estakadach, ES-24 i ES-26, w szczytowym momencie prac zostanie użytych szesnaście takich urządzeń - to jedna z największych jednoczesnych mobilizacji wózków nawisowych w Polsce. Równolegle realizowane są trzy obiekty metodą nasuwania podłużnego, co pokazuje złożoność i wielowątkowy charakter przedsięwzięcia.
S19 Babica–Jawornik, budowa estakady, fot. Intercor
fot. Intercor

Prace prowadzone są zgodnie z przyjętym planem, a zakończenie robót przewidziano na drugą połowę 2026 roku. Po oddaniu trasy S19 Babica–Jawornik droga przyczyni się do usprawnienia ruchu na międzynarodowym korytarzu Via Carpatia, poprawiając połączenia północ–południe oraz zwiększając zdolności przeładunkowe i dostępność regionu. Inwestycja ma też znaczenie strategiczne dla rozwoju gospodarczego Podkarpacia i całej południowo-wschodniej Polski.

Choć postęp prac jest wyraźny, inwestycja w górzystym terenie wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami: stabilizacją nasypów z materiału z pogłębień, logistyką transportu mas ziemnych i koniecznością utrzymania wysokich standardów bezpieczeństwa przy pracy na znacznych wysokościach. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., które realizuje kontrakt o wartości 1,2 mld zł.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.