
podkarpackie
Wiadomości
Polska buduje rekordową estakadę: 1,15 km długości i 80 m wysokości na trasie S19
Na południu Polski wznosi się inżynieryjny kolos: estakada o długości 1,15 km i podporach sięgających 80 m ustanawia nowy krajowy rekord, a budowa odcinka S19 Babica–Jawornik zmienia się w pokaz zaawansowanych technologii.
Inwestycja obejmuje 11,6 km dwujezdniowej trasy ekspresowej, a prace są już zaawansowane w ponad połowie zakresu: około 50% w obszarze robót drogowych i blisko 60% na obiektach inżynieryjnych. Do tej pory wykonano ponad 3,5 mln m³ wykopów oraz 1,2 mln m³ nasypów; zużycie materiałów obejmuje około 205 tys. m³ betonu i 19 tys. ton stali zbrojeniowej. Na budowie pracuje niemal 700 osób i około 330 jednostek sprzętu. Skala działań czyni to przedsięwzięcie jednym z największych obecnie prowadzonych projektów drogowych w kraju.
fot. Intercor
Największym wyzwaniem trasy są ośmiu estakad, z których najbardziej imponująca oznaczona jako ES-26 wznosi się między Żarnową a Godową. Konstrukcja liczy 1,15 km długości, a filary wraz z ustrojem nośnym osiągają wysokość rzędu 80 m, co czyni ją najwyższą estakadą budowaną obecnie w Polsce. Długie rozpiętości pomiędzy podporami, sięgające około 188 m, wymagają niestandardowych rozwiązań technologicznych i precyzyjnego planowania montażu.
Przy wznoszeniu ustroju nośnego Intercor wykorzystuje zaawansowaną technologię betonowania nawisowego przy pomocy dwustronnych wózków. Na dwóch największych estakadach, ES-24 i ES-26, w szczytowym momencie prac zostanie użytych szesnaście takich urządzeń - to jedna z największych jednoczesnych mobilizacji wózków nawisowych w Polsce. Równolegle realizowane są trzy obiekty metodą nasuwania podłużnego, co pokazuje złożoność i wielowątkowy charakter przedsięwzięcia.
fot. Intercor
Prace prowadzone są zgodnie z przyjętym planem, a zakończenie robót przewidziano na drugą połowę 2026 roku. Po oddaniu trasy S19 Babica–Jawornik droga przyczyni się do usprawnienia ruchu na międzynarodowym korytarzu Via Carpatia, poprawiając połączenia północ–południe oraz zwiększając zdolności przeładunkowe i dostępność regionu. Inwestycja ma też znaczenie strategiczne dla rozwoju gospodarczego Podkarpacia i całej południowo-wschodniej Polski.
Choć postęp prac jest wyraźny, inwestycja w górzystym terenie wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami: stabilizacją nasypów z materiału z pogłębień, logistyką transportu mas ziemnych i koniecznością utrzymania wysokich standardów bezpieczeństwa przy pracy na znacznych wysokościach. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., które realizuje kontrakt o wartości 1,2 mld zł.
Inwestycja obejmuje 11,6 km dwujezdniowej trasy ekspresowej, a prace są już zaawansowane w ponad połowie zakresu: około 50% w obszarze robót drogowych i blisko 60% na obiektach inżynieryjnych. Do tej pory wykonano ponad 3,5 mln m³ wykopów oraz 1,2 mln m³ nasypów; zużycie materiałów obejmuje około 205 tys. m³ betonu i 19 tys. ton stali zbrojeniowej. Na budowie pracuje niemal 700 osób i około 330 jednostek sprzętu. Skala działań czyni to przedsięwzięcie jednym z największych obecnie prowadzonych projektów drogowych w kraju.
fot. Intercor
Największym wyzwaniem trasy są ośmiu estakad, z których najbardziej imponująca oznaczona jako ES-26 wznosi się między Żarnową a Godową. Konstrukcja liczy 1,15 km długości, a filary wraz z ustrojem nośnym osiągają wysokość rzędu 80 m, co czyni ją najwyższą estakadą budowaną obecnie w Polsce. Długie rozpiętości pomiędzy podporami, sięgające około 188 m, wymagają niestandardowych rozwiązań technologicznych i precyzyjnego planowania montażu.
Przy wznoszeniu ustroju nośnego Intercor wykorzystuje zaawansowaną technologię betonowania nawisowego przy pomocy dwustronnych wózków. Na dwóch największych estakadach, ES-24 i ES-26, w szczytowym momencie prac zostanie użytych szesnaście takich urządzeń - to jedna z największych jednoczesnych mobilizacji wózków nawisowych w Polsce. Równolegle realizowane są trzy obiekty metodą nasuwania podłużnego, co pokazuje złożoność i wielowątkowy charakter przedsięwzięcia.
fot. Intercor
Prace prowadzone są zgodnie z przyjętym planem, a zakończenie robót przewidziano na drugą połowę 2026 roku. Po oddaniu trasy S19 Babica–Jawornik droga przyczyni się do usprawnienia ruchu na międzynarodowym korytarzu Via Carpatia, poprawiając połączenia północ–południe oraz zwiększając zdolności przeładunkowe i dostępność regionu. Inwestycja ma też znaczenie strategiczne dla rozwoju gospodarczego Podkarpacia i całej południowo-wschodniej Polski.
Choć postęp prac jest wyraźny, inwestycja w górzystym terenie wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami: stabilizacją nasypów z materiału z pogłębień, logistyką transportu mas ziemnych i koniecznością utrzymania wysokich standardów bezpieczeństwa przy pracy na znacznych wysokościach. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., które realizuje kontrakt o wartości 1,2 mld zł.
Inne wiadomości o Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor
- Umowa na pierwszy odcinek obwodnicy Olsztyna 2015-08-19 05:55:43
- Jesienią 2016 roku skorzystamy z Dworca Łódź Fabryczna 2015-06-10 13:03:45
- Obwodnica Góry Kalwarii za 313,65 mln zł 2015-06-05 06:49:39
- Powstanie kolejny fragment drogi S8 2015-06-05 05:56:43
-
Komentarze
Brak wpisów.