Warszawa ma nową, najdłuższą linię tramwajową w Polsce


2024.10.29
Autor: Piotr Maślak
Ponad 19 km torów, 20 km sieci trakcyjnej, 16 km lin nośnych, 256 km kabli trakcyjnych, 380 słupów trakcyjnych a także ‎25 peronów - tak wygląda w technicznym skrócie wygląda nowa linia tramwajowa prowadząca do Wilanowa.

Nowo wybudowana linia tramwajowa do Wilanowa została oficjalnie przekazana Tramwajom Warszawskim przez generalnego wykonawcę inwestycji, czyli firmę Budimex. We wtorek, 29 października pierwszy tramwaj pojedzie w kierunku Wilanowa, aż do końcowego przystanku zlokalizowanego przy ulicy Branickiego.

Tramwaj do Wilanowa ma ponad 8 000 metrów bieżących torowiska. Dotychczas zrealizowanych zostało ponad 19 km torów, 20 km sieci trakcyjnej i 16 km lin nośnych. W celu odpowiedniego zapewnienia zasilania sieci trakcyjnej, zainstalowanych zostało 256 km kabli trakcyjnych i 380 słupów trakcyjnych. Na trasie znajduje się 25 peronów, cztery podstacje trakcyjne, w tym pierwszą w Polsce podziemną, dwupoziomową podstację przy ul. Spacerowej i Belwederskiej.

Jesteśmy dumni, że dzięki naszej pracy mieszkańcy tej części miasta będą mogli korzystać z nowoczesnego i wygodnego transportu, który wpisuje się w długofalową strategię zrównoważonego rozwoju Warszawy. To inwestycja, która nie tylko poprawia mobilność, ale przede wszystkim wspiera ekologiczne rozwiązania w przestrzeni publicznej
powiedział: Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA.
Tramwaj do Wilanowa, fot. Budimex S.A.
fot. Budimex S.A.

Skala tej inwestycji jest imponująca. Przewieźliśmy i zagospodarowaliśmy ponad milion ‎ton materiałów sypkich, w tym gruntu, piasku i kruszywa, a do tego ułożyliśmy 35 ‎kilometrów torów tramwajowych. Przebudowaliśmy 235 kolizji elektroenergetycznych, a ‎sieć trakcyjna, wraz z liniami nośnymi, na ośmio-kilometrowej trasie ma długość ponad ‎‎35 kilometrów. Samych kabli trakcyjnych i sterowniczych ułożyliśmy prawie 250 ‎kilometrów. Jeśli zliczyć wszystkie te elementy, w tym długość okablowania i sieci ‎podziemnych, daje nam to imponującą długość – równą trasie z Warszawy do ‎Wrocławia!‎
powiedział: Artur Popko

To nie koniec inwestycji realizowanej dla mieszkańców dzielnic Mokotowa i Wilanowa. Zgodnie z projektem zamawiającego, do końca przyszłego roku zostaną przeprowadzone roboty drogowe oraz roboty związanie z wykonaniem kanalizacji deszczowej. Pojawią się nowe nasadzenia zieleni i kontynuowane będą roboty nad przełączeniem oświetlenia ze starej instalacji na nowo wybudowaną. Na etapie mokotowskim prowadzone są nadal prace związane z układaniem krawężników przy przejściach dla pieszych i chodnikach w rejonie skrzyżowań. Z kolei odcinek wilanowski to układanie krawężników, obrzeży oraz dostosowanie chodników i opasek. Wykonawca inwestycji prowadzi również podbudowy pod ścieżki rowerowe oraz nowe chodniki.

Harmonogram inwestycji zakłada, że roboty drogowe na ul. św. Bonifacego zostaną ukończone w trzecim kwartale 2025 roku. Z kolei całkowite zakończenie realizacji prac na ulicy Belwederskiej, al. Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej – w czwartym kwartale 2025 roku.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.