Warszawa Gdańska z nowym, 180-metrowym tunelem. Zbliża się finał przebudowy


2025.07.22
Autor: Bartosz Motorek
Na stacji Warszawa Gdańska dobiegają końca zasadnicze prace konstrukcyjne nowego, 180-metrowego tunelu, który połączy perony z istniejącą infrastrukturą miejską. Podziemne przejście usprawni przesiadki na metro, tramwaje i autobusy, a także poprawi komunikację między peronami. Otwarcie planowane jest na drugi kwartał 2026 roku.

Tunel połączy się z już funkcjonującym przejściem podziemnym oraz zyska nowoczesną formę – wewnątrz zostaną ułożone jasne płytki, a ściany ozdobi mural przedstawiający kolejową historię Warszawy. Wejście od strony Żoliborza znajdzie się przy ul. ks. Romana Indrzejczyka i będzie wyposażone w windę oraz schody. Wszystkie perony zyskają dostęp dla osób z ograniczoną mobilnością – dzięki schodom ruchomym, tradycyjnym i windom.
Warszawa Gdańska, gotowa konstrukcja nowego tunelu pod torami, fot. Anna Znajewska-Pawluk
Warszawa Gdańska, gotowa konstrukcja nowego tunelu pod torami, fot. Anna Znajewska-Pawluk

Już w sierpniu na perony 4 i 5 ponownie wjadą pociągi. Perony będą miały nowe zadaszenia chroniące przed warunkami atmosferycznymi oraz system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami, nagłośnieniem i monitoringiem. W kolejnych etapach prace przeniosą się na perony 3 i 2, a wszystkie zmiany uwzględniono w obowiązującym rozkładzie jazdy.

Inwestycja stanowi część szerszego planu modernizacji warszawskiej infrastruktury kolejowej, powiązanego z planowaną przebudową linii średnicowej i stacji Warszawa Wschodnia. Całość przedsięwzięcia prowadzona jest przez firmę PORR S.A. i finansowana ze środków budżetowych. Koszt prac wynosi 80 milionów złotych netto.

Pomimo napotkanych trudności, takich jak niezinwentaryzowane wcześniej kable, nieprzewidziane warunki gruntowe czy obecność gruzu i betonu pod ziemią, prace kontynuowane są zgodnie z dostosowanym harmonogramem. Oddanie wszystkich peronów do użytku planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku, a nowe przejście będzie dostępne kilka miesięcy później.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.