Trzaskowski zaprezentował nowy masterplan Warszawy. Do 2050 roku m.in. 5 linii metra


2023.02.13
Autor: Bartosz Motorek
Warszawa do 2050 roku ma mieć 5 linii metra, 103 stacje, 113 km sieci. Metro będzie dojeżdżać do 17 z 18 dzielnic. Dodatkowo do tego czasu we wszystkich dzielnicach będzie transport szynowy. Rafał Trzaskowski zaprezentował plan rozwoju transportu szynowego w stolicy.

Na specjalnie zwołanej konferencji, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zaprezentował plan rozwoju transportu szynowego w stolicy.

"komunikacja szynowa to dla nas priorytet"


Według zaprezentowanego studium rozwoju Warszawy do 20250 roku ma być gotowych pięć linii metra, 113 km tuneli (teraz 42 km), 103 stacje (obecnie 39). Dodatkowo prezydent zapowiedział, że wszystkie 18 dzielnic będzie mieć dostęp do komunikacji szynowej.

Komunikacja szynowa to dla nas priorytet, Do 2050 r. planujemy optymalny model metra, Chcielibyśmy, żeby docelowo 53 proc. warszawiaków mieszkało w strefie dojścia do metra, dziś jest to 28 proc. Najbardziej efektywne wskaźniki przyniesie wydłużenie II linii metra i rozpoczęcie budowy trzeciej. Powstanie czytelny układ tuneli z możliwością wygodnych przesiadek
powiedział: prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski

Trzy nowe linie metra do 2050


- M3: Stadion Narodowy - Gocław - Mokotów - PKP Żwirki i Wigury
- M4: Tarchomin - Marymont - rondo Daszyńskiego - Rakowiec - PKP Żwirki i Wigury - Służewiec - Wilanów
- M5: Gocławek - Saska Kępa - MDM - Ochota - Skorosze - Szamoty w Ursusie

Linia M2 biegnąca z Bródna do stacji Marymont miałaby zostać przedłużona, dzięki czemu powstałby największy hub przesiadkowy w warszawskim metrze - z I i IV linią. Wiadomo także, że metro nie dotrze do Dworca Centralnego. "We współpracy z kolejarzami planujemy wygodny hub przesiadkowy z przejściami podziemnymi i na powierzchni ze stacji Centrum" - ogłosił Rafał Trzaskowski.

Nowe linie tramwajowe


W planach Warszawy są nowe linie tramwajowe, w tym m.in. na Zieloną Białołękę czy na Gocław, a także tramwaj wzdłuż Modlińskiej i Myśliborskiej z odnogą do pętli na Żeraniu Wschodnim, trasa w ciągu Trasy Tysiąclecia od Kijowskiej do Grochowskiej, trasa do węzła Marsa, tramwaj na Gocław, tramwaj na Siekierki (przedłużenie budowanej obecnie trasy na "Gagarina"), tramwaj na św. Bonifacego do al. Wilanowskiej, tramwaj przez Pole Mokotowskie, do Dw. Zachodniego, trasa od Dw. Zachodniego do Kasprzaka (dwie odnogi – przez Ordona i Krzyżanowskiego), tramwaj przez Odolany, tramwaj na Płockiej i Ostroroga w kierunku Żoliborza Artystycznego, trasa z Cm. Wolskiego przez Ulrychów do Księcia Janusza i dalej wzdłuż Górczewskiej w stronę centrum, trasa w ciągu Powązkowskiej i na gen. Maczka, tramwaj przez Ostroga, Ficowskiego i Krasińskiego, most Krasińskiego", Budowlanych do Matki Teresy z Kalkuty.

Obecnie powstają tory do Wilanowa. Inwestycja ma być gotowa w 2024 roku.

W przyszłym tygodniu, dokument ma zostać wysłany do uzgodnień ustawowo określonych, m.in. z Wodami Polskimi, Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska lub wojewódzkim konserwatorem zabytków. W maju, prezydent Trzaskowski planuje udostępnić studium rozwoju Warszawy do publicznej wiadomości, a w czerwcu przeprowadzić konsultacje społeczne. Na końcu, plany zostaną zrealizowane przez radę miasta. Projekt studium zyskał pozytywną opinię Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.

Komentarze


  • Marcel
    Gość
    2023-02-13 13:57:32
    Jak najbardziej jestem za inwestycjami w transport publiczny, nie ma innego sposobu na korki w mieście. Oby to się nie zmieniło i udało zrealizować.

  • progres
    Gość
    2023-02-13 21:00:54
    Uważam, że to bardzo dobry kierunek rozwoju. Oby obyło się bez problemów.

  • VelociTraktor
    Gość
    2023-02-14 06:57:34
    Do 20250 roku? To by się zgadzało.

Odpowiedz

Komentujesz jako gość.