Tramwaj do Wilanowa - inwestycja nabiera tempa. Co obecnie dzieje się na budowie?


2023.06.23
Autor: Piotr Maślak
Trwają zaawansowane prace na budowie tramwaju do Wilanowa. Wykonawca układa już szyny na alei Rzeczypospolitej, a już wkrótce przystąpi do prac u zbiegu ulicy Jana III Sobieskiego z alejami Wilanowską i Rzeczypospolitej.

Co słychać na budowie tramwaju do Wilanowa?


Budowa tramwaju do Wilanowa nabiera tempa. Na budowie pracuje dziennie średnio około 310-350 pracowników fizycznych. Obecnie prowadzone są szeroko zakrojone roboty torowe. Wykonawca inwestycji układa już szyny na alei Rzeczypospolitej, a już wkrótce przystąpi do prac u zbiegu ulicy Jana III Sobieskiego z alejami Wilanowską i Rzeczypospolitej. Na ulicy Puławskiej spawane są szyny, na skrzyżowaniu Puławskiej z Goworka montowane są smarownice torowe oraz łączone sploty torowe, a w ulicy Sobieskiego trwa tzw. kotwienie szyn.

Na jednej z odnóg nowej linii tramwajowej do Wilanowa - na ulicy Gagarina również trwają intensywne prace. Za kilka dni plac budowy zajmie tam fragment ulicy Czerniakowskiej.

Trwa ogromna przebudowa sieci ciepłowniczej na ulicach Spacerowej, Belwederskiej, Goworka oraz Sobieskiego. Dodatkowo, w alei Rzeczypospolitej prowadzone są prace modernizacyjne na miejscach, gdzie skrzyżowane są inne podziemne instalacje, takie jak infrastruktura teletechniczna, elektroenergetyczna i kanalizacja sanitarna.

Po wakacjach rozpoczną się kursy tramwajów na Puławskiej, które będą przejeżdżać przez nowo powstający węzeł torowy między Goworka a Rakowiecką. Planuje się, że do połowy przyszłego roku cała trasa tramwajowa do Wilanowa będzie w pełni ukończona. Ostatni odcinek - odnoga trasy wzdłuż ulicy św. Bonifacego - zostanie oddany przed końcem 2024 roku.

Trasa tramwaju do Wilanowa


Tramwaj do Wilanowa rozpocznie swoją trasę na ulicy Puławskiej przy ulicy Goworka. Pokonując imponujący spadek o 22 metry w kierunku Dolnego Mokotowa, tramwaj będzie przejeżdżał ulicami Goworka i Spacerową, by następnie kontynuować jazdę bezpośrednio ulicami Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów.
Grafika stylizowana na słynną grę Mario, przedstawiająca budowę nowej trasy, fot. Tramwaje Warszawskie

Nowa trasa tramwajowa będzie miała dwie odnogi. Pierwsza z nich będzie prowadziła wzdłuż ulicy Gagarina aż do ulicy Czerniakowskiej. Druga, o długości około 800 metrów, zostanie zbudowana wzdłuż ulicy Świętego Bonifacego i poprowadzi aż do pętli autobusowej Stegny.

Główna trasa do Miasteczka Wilanów zostanie wytyczona wzdłuż alei Rzeczypospolitej, a końcowy przystanek tramwaju znajdzie się w pobliżu skrzyżowania alei Rzeczypospolitej z ulicą Branickiego. W całej trasy tramwajowej powstanie łącznie 31 przystanków, które zostaną wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy.

Cała inwestycja będzie częściowo finansowana ze środków unijnych. Realizacja projektu tramwajowego do Wilanowa wymaga również zakupu 50 nowych niskopodłogowych tramwajów. Całkowity koszt inwestycji, wraz z zakupem taboru i infrastrukturą towarzyszącą, wynosi 1 miliard 190 milionów złotych.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.